Annons:
Etikettermenyermatsedlarmiddagstips
Läst 589 ggr
tlover
11/13/18, 4:26 PM

Gör du matschema (och håller det?)

Jag inser än en gång att jag inte kommer kunna hålla mig till matschemat.

Jag försöker hålla matschema då det är bra på många sätt men det spricker alltid.

Brukar du göra matschema? Följer du det? Om du haft samma problem som jag men kommit ur det, hur gjorde du det?

l'm back

Annons:
MonicaLagerquist
11/13/18, 6:56 PM
#1

Jag har ett mentalt i skallen.

Stolt ägare till fem La permer

Spectabile
11/13/18, 7:00 PM
#2

Det blir oftast så att butiken bestämmer vad vi ska äta (läs extrapriser). Så inga scheman här, dom spricker oftast ändå

JazzBass
11/13/18, 10:53 PM
#3

Från och till. Mest från. 😛 Men senast så tänkte vi att vi skriver upp en massa rätter som långt kan göras på sånt vi har hemma, och betade sen av listan i slumpmässig ordning. Funkade fint. Borde bara fylla på med nya rätter på griffeltavlan igen. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Surpan
11/14/18, 8:08 AM
#4

Oftast gör vi en matlista där vi bestämmer 4 - 5 måltider och sedan handlar. Vi brukar äta någon soppa, något vegetariskt, någon fisk och någon pasta. Sen tar vi ordningen under veckan lite som det kommer. På helgerna har vi det lite fritt och äter en del hämtmat, äter borta eller åker och handlar nått att laga. 

Jag har en anteckningsbok istället för kalender där jag skriver in alla rätter för veckan och sedan markerar i efterhand vilket dag den åts på. Ibland så flyttar någon rätter över till följande vecka. Det låter kanske lte avancerat, men det är rätt enkelt. Så mitt tips är att ha ett block på köksbordet med allting i, inköpslistor, idéer, recept, matlista.

/Surpan

DesK
11/14/18, 9:22 AM
#5

Jag har gjort det i omgångar och funderar på att samla ungdomarna här hemma för att göra ett schema tillsammans.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Garm
11/14/18, 11:01 AM
#6

Vi gör matlista varje vecka och håller och oftast till den. Det händer ibland att vi ändrar om ordningen, men i stort följs listan alltid. Det har fått ner matkostnaderna ganska mycket.

Annons:
sp0ngeb0b
11/16/18, 6:56 PM
#7

Det har funkat för mig till och från - och när jag väl bestämmer mig för att göra det så lyckas jag alltid. Men eftersom jag inte gillar att laga mat har jag börjat att bara göra en stor omgång av någon gryta, sen äter jag det tills det är slut. Gör inga speciella planeringar, mer än att när jag märker att den börjar ta slut listar jag ut vilken dag som passar bäst att laga ny mat på. En gryta kan räcka upp till en vecka.

Upp till toppen
Annons: