Annons:
Etiketterrådtips
Läst 437 ggr
Tant Grön
11/13/18, 9:01 AM

Mat av rester

 Det slängs ju väldigt mycket mat, här är lite tips på hur man kan ta tillvara på rester: https://www.aftonbladet.se/matdryck

Annons:
DesK
11/13/18, 9:11 AM
#1

Bra tips! Fyll gärna på här i tråden med era bästa resttips 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

JazzBass
11/13/18, 3:32 PM
#2

Bra tips, brukar faktiskt göra ungefär enligt tipsen bakom länken i så stor utsträckning som möjligt, inte minst på det viset att man förädlar maten vidare till nya maträtter så man slipper äta samma sak för många gånger i rad, om bara möjligt. 

Jag har ett kanske lite kontroversiellt tips för att minska matsvinnet, speciellt om man är dålig på att hitta på nya rätter av det man tillrett: Gör inte för stora storkok. Bäst hos oss är om maten räcker till exakt två måltider, inte mer, för då ökar risken för att vi tröttnar på maten och slänger bort det sista som blir och stå i kylskåpet en vecka eller två. Speciellt händer det om maten inte riktigt nått upp till nivån extraordinärt utsökt, utan snarare hamnar i första godkända kategorin "ätbart". 

Är man dessutom - som jag - dålig på att ta fram sånt man fryst in för framtida bruk  är det kanske bäst att undvika att frysa in färdig mat. Bättre då att göra mindre mängder och istället frysa in överblivna råvaror (som inte tidigare varit frysta) som man kan ta fram vid behov.

Ett annat tips är att använda rester i brödbak. Det enda jag själv har svårt att tänka mig röra ner är kött och fisk av olika slag, annars tror jag nästan vad som helst som inte är för starkt kryddat kan funka, åtminstone i mindre mängder. Smörstekt lök är t.ex. jättegott att ha i bröd och kokta rotfrukter är bra som utfyllnad. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Tant Grön
11/13/18, 3:44 PM
#3

#2 Kött skulle ju gå att ha i piroger, tonfisk också men kanske inte annan fisk.

Scorpio97
11/13/18, 4:41 PM
#4

Min mamma använder rester i paj ibland. Kanske främst taco-paj, men det bör ju fungera med andra rester också :)

Själv får jag inga rester, för jag lagar bara den mängden mat jag ska äta just då.


//Jessie

MonicaLagerquist
11/13/18, 6:45 PM
#5

#2 Jag som tycker att det är så bra att ha lite färdiga rätter i frysen för såna där dagar när man varken orkar eller hinner laga mat.

Här kastas inget. Allt används på ett eller annat sett.

Har en pyttlåda i frysen där man kan lägga en köttbulle en slatt korv osv Sen får det bli antingen pytt i panna eller stekt ris med blandade rester.

Stolt ägare till fem La permer

Tant Grön
11/13/18, 6:54 PM
#6

#5 Tycker också att det är bekvämt och bra att ha något färdigt i frysen. Ibland hinner man ju inte laga mat.

Annons:
Spectabile
11/13/18, 6:56 PM
#7

Här gör vi som Monica här ovan #5. Här slängs inget, kanske någon potatis ibland det är det enda

MonicaLagerquist
11/13/18, 6:58 PM
#8

#7 Ha river/mosar potatisen och lägger den i degen när jag bakar.Eller skivar den och lägger i dagens soppa.

Stolt ägare till fem La permer

Spectabile
11/13/18, 7:02 PM
#9

#8 Det är bra förslag. Dessutom är det gott med potatis i brödet 🙂

JazzBass
11/14/18, 7:45 AM
#10

#3 - Ja det är klart. Tänkte mer på vad som man kan blanda ner i degen, men pajer och piroger går förstås utmärkt att göra på rester. 🙂 Större kött- och korvbitar skulle jag dock finfördela på något vis (strimla eller tärna) innan jag lägger dem i nån pirog.

Stekte i helgen annars några biffar nöt ytterfilé av en 600g bit som jag tinade upp strax innan. Visste att det skulle bli för mycket men det är ju bra att ha färdigt stekt kött till annat också. Så igår strimlade jag den ena överblivna biffen fint, marinerade köttet med lite olja, vinäger och kryddor, och strödde det sedan över en jättegod slätmixad blomkålssoppa som innehöll utöver blomkål bl.a. resterna av en grönsakswokblandning (utom bambuskotten) och några klyftpotatisar. Bra användning av rester tycker jag. 🙂

#5 - Vi är väl lite olika där. Behöver vi fixa nåt snabbt så äter vi rester som de är (det finns nästan alltid nåt) eller gör nåt snabblagat. Jag är i princip aldrig så oinspirerad i köket att upptinade rester känns rätt. Det tar ju också sin tid att tina frysta klumpar mat, även om det går snabbare om man fryser ner dem tillplattade i påsar snarare än lådor. Det sista tipset du har om en "pyttpåse" i frysen är jättebra! 👍

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Tant Grön
11/14/18, 2:12 PM
#11

Fick ett recept på ett äldreboende på en sallad: Man mixar morot, purjolök, salladskål och lite persilja, ev. andra grönsaker, så det blir lagom små bitar. Blir det något över så kan man koka det några minuter med buljong, så får man en god soppa.

Upp till toppen
Annons: