Annons:
Etikettfågel
Läst 562 ggr
emeliiiiieee
2018-11-10 20:05

Marinad till kyckling

Imorgon ska vi äta kycklingfilé med potatisgratäng. Har ni tips på en god marinad? Har lime, soja, olja och kryddor hemma men kan ju handla hem om det är så med

Annons:
Honestyisdead
2018-11-10 20:23
#1
  • Matolja
  • Soja
  • Honung
  • Chilisås
  • Hackad vitlök
  • Svartpeppar
  • Sesamolja
DesK
2018-11-10 20:26
#2

Utöver lime, soja och olja,  tillsätt finhackad färsk ingefära och pressad färsk vitlök och sriracha eller färsk chili, var försiktig med saltet, smaka dig fram. Marinaden bör vara lite för stark och salt för att vara god att äta som den är 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

JazzBass
2018-11-10 23:03
#3

Två bra svar ovan. Har själv en gång gjort en marinad på endast olja, salt, riven färsk ingefära och kopiösa mängder hackad vitlök, och det blev helt supergott! Men till potatisgratäng skulle jag antagligen göra en marinad på vitlök och färska örter.

Jag tycker dock inte man egentligen behöver nån marinad till kyckling, man kan smaksätta på många andra vis. Fukten i marinaden gör lätt också att det är svårt att få färg på kycklingen före den blivit överstekt och torr, om man inte torkar av den före stekning, och jag har alltid tyckt det känns lite konstigt att göra det eftersom så mycket smak sitter i marinaden.

Man kommer annars jättelångt genom att bara salta filéerna (alltså torrimma) några timmar i förväg (saltmängd ca 2-2,5% av kycklingens vikt, så för 500g kyckling, ta 10-12g salt), och lägga på andra kryddor/marinad först mot slutet av stekningen eller rentav efteråt. Gillar själv eftermarinering, absolut fräschast resultat om man smaksätter med t.ex. örter och vitlök, men då måste köttet vara saltat på förhand. Att torrimma funkar faktiskt bra eftersom saltet trots allt är det enda som verkligen tränger in i köttet på djupet, och mörar det samtidigt. Kryddorna stannar främst på ytan och kan dessutom försämras av att stekas eller grillas, om de bränns före kycklingen är klar. Saltet drar ut lite fukt men detta kompenseras av att mindre fukt försvinner vid själva tillredningen.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: