Annons:
Etikettmatprat
Läst 546 ggr
DesK
2018-11-02 19:49

Lutfiskens dag

Idag är det lutfiskens dag. Denna klassiker delar befolkningen här i Sverige, somliga älskar den och andra tycker inte alls om den. Själv äter jag den någon gång om året, med gröna ärter, bechamellsås smaksatt med sötstark senap och kokt potatis. Tänker iår prova att att äta lutfisk med knaperstekt bacon till 🙂 Här är en länk till lutfiskens vänner

http://www.lutfisk.nu/

Äter ni lutfisk? I så fall, vad har ni för tillbehör och sås?

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Cragan
2018-11-03 04:53
#1

potäter bechamellsås o sen kryddar man upp själv med salt och kryddpeppar

fast med bacon lät gott 🙂

Carmarino
2018-11-03 09:28
#2

Äter inte det så ofta längre, för det är nästan bara jag i familjen och vänkretsen som tycker om det. Äter det med bechamelsås (utan senap) och potatis. Ibland har jag även gröna ärtor till, men aldrig bacon.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Honestyisdead
2018-11-05 13:26
#3

Blir jag bjuden äter jag det. Men antingen har jag blivit bjuden på lutfisk som inte smakat som en bra lutfisk eller så är det bara en menlös smak för mig. Senapssåsen däremot är god.

Carmarino
2018-11-05 13:38
#4

Lutfisk i sig smakar inte så mycket. Det är kombinationen lutfisk, sås och kokt potatis som är god. En bra kokt lutfisk är mjuk men ändå rätt "spänstig". Är den hård eller seg så är den felkokt. Man ska i princip kunna suga den i sig utan att tugga - som ostron ungefär. (Tror jag, för jag har aldrig ätit ostron.)


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Honestyisdead
2018-11-05 13:45
#5

Då har den jag ätit varit rätt tillagad.

JazzBass
2018-11-06 07:42
#6

Farmor gjorde ofta lutfisk till jul, och jag tyckte så gott som alltid om den då. Inte som sådan, men tillsammans med en god bechamelsås, kokt potatis och några varv med kryddpepparkvarnen blev det en riktigt god måltid. Jag minns bara en gång då jag råkade få en bit lutfisk som hade riktigt oaptitlig konsistens, men jag tror inte det var farmor som tillredde den då. 

Tyvärr vet jag nästan ingen som tycker om lutfisk, utom eventuellt pappa som dock inte verkar sakna det särskilt mycket. Så jag har aldrig ens provat göra det.

Då jag ser tillbaka på min barndom är det annars just farmor som var den "stora matmodern" i släkten (trots att hon var relativt smal och liten - hon hade helt rätt då hon sade att det är socker man blir tjock av, inte smör). Mormor gjorde också god husmanskost, men farmors var nog snäppet vassare. Och hon bjöd alltid på efterrätt. Ganska varierande dock - allt från kalvdans via citronfromage till en tallrik havregrynsgröt kokt på mjölk. Skrattar

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: