Annons:
Etikettmatprat
Läst 625 ggr
MonicaLagerquist
10/30/18, 4:00 PM

Kryddblandningar

Jag ogillar kryddblandningar.Fiskkrydda,kycklingkrydda,salladskrydda,pommes krydda.😡

Min man har pippi på att köpa div blandningar.

Varför ska man ha en vitlökspeppar en vitlökssalt osv.

Jag vill ha vitlökspulver som jag vid behov kan blanda med salt eller peppar.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Maria
10/30/18, 4:06 PM
#1

Jag håller med dig. Jag blandar i så fall själv.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

MonicaLagerquist
10/30/18, 4:10 PM
#2

#1 Ja då får man det ju som man vill.När vi flyttar in i nya köket är det jag som kommer att rensa bland kryddorna och det rejält.

Stolt ägare till fem La permer

Maria
10/30/18, 4:32 PM
#3

#2 😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

JazzBass
10/30/18, 6:02 PM
#4

Finns förstås riktigt bra såna också men jag ogillar dem ändå i regel. Bara currypulver som jag använder hyfsat regelbundet. Men igår köpte jag bockhornsklöver så nu borde jag väl i princip inte behöva currypulvret längre. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Maria
10/30/18, 6:20 PM
#5

Curry har jag förstås men det räknar jag som en egen krydda trots att det är en väldig blandning.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

tlover
10/30/18, 6:43 PM
#6

Jag blandar även egen curry

l'm back

Annons:
Maria
10/30/18, 9:03 PM
#7

#6 Är det inte hur många kryddor som helst i curry?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Tant Grön
10/30/18, 9:14 PM
#8

Curry, 7 kryddor och den Etiopiska Bako-kryddan skulle jag inte vilja vara utan. Även citronpeppar gillar jag.

tlover
10/30/18, 9:32 PM
#9

#6 det beror på vilket recept man följer, det jag har är ganska simpelt men uppskattas av familjen

l'm back

Maria
10/30/18, 9:36 PM
#10

#9 Vi har gjort det en gång för jättelängesedan. Jag minns att vi hade hur många kryddor som helst och en våg. Det blev visserligen gott men inte värt besväret kändes det som😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

JazzBass
10/30/18, 10:26 PM
#11

Få se vad det blir av det. Curry är ju en ganska billig krydda och god som sådan, så jag skaffade inte bockhornsklöver i första hand för att blanda till ett eget currypulver. Snarare är det så att jag läst på curryburkarnas innehållsförteckning och använt samma kryddor - utom denna då - i matlagningen utan att ens komma i närheten smakmässigt, vilket fått mig att misstänka att just den här kryddan spelar en nyckelroll i det som ger den karakteristiska currysmaken. Även om det inte finns nån bättre krydda än vanligt gult currypulver till stekt ägg till exempel, så vill jag ofta ändå ha en lite mer subtil och kanske lite annorlunda balanserad smakprofil, och då kanske det är vettigt att använda kryddorna enskilt istället. Jag vill också förstå varför currypulvret smakar som det gör och få grepp om en ny spännande krydda.

Sen är jag ju enormt experimentell av mig och mycket av det jag gör skulle jag nog aldrig kunna upprepa med ens acceptabel noggrannhet, på gott och ont. Det är experimenterandet som gör matlagningen intressant och rolig för mig. (Samma orsak ligger för övrigt också bakom varför jag älskar jazzkonserter). Färdiga kryddblandningar eliminerar just denna experimentfaktor och känns därmed ungefär lika ointressanta och förutsägbara som påssåser. Men även förutsägbar popmusik med sina klichéer (som är klichéer just för att de fungerar) kan vara briljant, och vanligt currypulver har definitivt sin plats i köket på exakt samma vis. 

Påssåserna kommer jag dock aldrig släppa in i mitt kök, det är då säkert. 😃

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Surpan
10/31/18, 8:30 AM
#12

Jag går mot strömmen och säger att jag gillar kryddblandningar. 🙂 Jag tycker oftast det är rätt trist och svårt att laga mat så jag tycker om att de underlättar. De vi använder mest är curry, ett kycklingsalt (med curry), citronpeppar, Italiensk salladskrydda till dressing och såklart tacokrydda, både den för kött och den för fisk. 😃

/Surpan

Garm
10/31/18, 9:06 AM
#13

Jag gör egna kryddblandningar, så jag gillar det. Ibland kan jag köpa färdiga blandningar, oftast curry då det finns så många olika, men jag funderar på att börja göra såna själv också.

Annons:
oh-la
10/31/18, 9:15 AM
#14

Jag köper absolut några. Har dille på citronpeppar exempelvis, och curry köper vi. Sedan har jag lite köpta pepparblandningar i kvarn, någon i kvarn med rostad vitlök, salt och chili som är god. Kryddblandningar har jag inget emot faktiskt. Mest använder jag det som tilläggskrydda till sallader, och saltet med rostad vitlök är urgod till kött. I matlagning använder jag nästan bara rena kryddor, utom curry som jag använder en del. Kryddsalt ska jag göra eget nästa sommar har jag bestämt, när kryddträdgården är klar och jag kan torka egna kryddor.

tlover
10/31/18, 10:10 AM
#15

#10 det jag har är 6 el 7 kryddor utan våg bara matskeds eller teskedsmått (och ingen bockhornsklöver)

l'm back

Tant Grön
10/31/18, 10:44 AM
#16

Olika kryddsalt gör jag själv.

Scorpio97
10/31/18, 5:10 PM
#17

Jag gillar både kryddblandningar och rena kryddor. Jag älskar exempelvis en kycklingkrydda från Lidl och har inte lyckats göra en egen blandning som blir lika bra. Tacokrydda köper jag men har tänkt testa att köpa egen. Italiensk salladskrydda, örtsalt, pepparmix och några andra blandningar använder jag också. Sen har jag några rena kryddor (persilja, kanel, vitlökspulver, chiliflakes osv) som jag använder både på egen hand och som tillägg till kryddblandningarna. 

På sätt kan jag variera en del utan att kryddorna tar upp alltför stor plats (har konstant platsbrist i köket) :)


//Jessie

Honestyisdead
11/5/18, 1:24 PM
#18

Jag har en massa olika köpta kryddblandningar. Är något av en samlare.

MonicaLagerquist
11/5/18, 3:14 PM
#19

#18 Samlar du bara eller använder du dem också

Stolt ägare till fem La permer

Honestyisdead
11/5/18, 3:51 PM
#20

#19 Både och :)

Annons:
MonicaLagerquist
11/5/18, 10:06 PM
#21

#20 tummen upp

Stolt ägare till fem La permer

Upp till toppen
Annons: