Annons:
Etikettveggo-vegetariskt
Läst 624 ggr
tlover
2018-10-13 21:34

Blandkostare! Äter du vegetarisk mat också?

Jag börjar misstänka att vi har lite annorlunda matstil. Vi är blandkostare i familjen, till det hör det, enligt mig, att även äta vegetarisk mat (både hel-vegetarisk* och lakto-ovo-vegetarisk*). Men jag får en känsla att många främst äter rätter där köttet får spela huvudrollen.

Hur är det för dig, äter du som blandkostare vegetarskt ibland?

*Hel vegetariskt är desamma som bara mat från växtriket
** lakto-ovo-vegetariskt är likt det ovan fast även mjölkprodukter och ägg

l'm back

Annons:
tlover
2018-10-13 21:34
#1

Vi äter vegetariskt några gånger i veckan

l'm back

emeliiiiieee
2018-10-13 21:36
#2

Lakto ovo brukar vi äta några gånger i veckan. Vegetariskt ibland

Scorpio97
2018-10-13 21:46
#3

Lakto-ovo-vegetariskt en eller två gånger i veckan. I princip aldrig vegetariskt. Har inte hittat några vegetariska rätter som jag tycker om, som jag blir mätt på, som är tillräckligt låga på kolhydrater samt har okej innehåll.


//Jessie

Carrosh
2018-10-13 21:48
#4

Det går mycket i perioder. Dels beroende på priser (eftersom jag köper enbart svenskt kött och ratar både kött och mjölk-produkter som är någon annanstans ifrån), och dels beroende på humör och hur magen mår också. Det finns ju massvis med goda vegetariska maträtter (både helveg. och lakto-ovo). Men mestadels äter jag det inte av några moraliska anledningar utan för att jag tycker om maten samt att man ju faktiskt inte måste ha kött till varenda måltid.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

tlover
2018-10-13 21:54
#5

#3 Säger bara ett ord. Fröbollar 😃

#4 "Men mestadels äter jag det inte av några moraliska anledningar utan för att jag tycker om maten samt att man ju faktiskt inte måste ha kött till varenda måltid"

Äter inte av moraliska anledningar (även om jag som du äter svenska animalier) utan för att det är gott.

Många verkar däremot tro att man måste äta animalier vid varje måltid

l'm back

[Tuulikki]
2018-10-13 22:03
#6

Jag är vegan men min sambo äter allt. Vi äter lunch separat men nästan alltid middag ihop och då blir det vegetariskt. Han lägger kanske till någon lakto-/ovo-produkt, kan vara t.ex sås som innehåller ägg/mjölk.

Annons:
Scorpio97
2018-10-13 22:40
#7

#5 Fröbollar har jag inte testat faktiskt. Har alltid sett det som mellanmål eller snacks, men det kanske skulle fungera i matigare rätter också. Dom flesta recept verkar dock kräva matberedare och det har jag inte just nu. Får testa någon gång när jag är hos mamma och kan låna hennes :)


//Jessie

vallhund
2018-10-13 23:08
#8

Ja ofta, men ost äter jag nästan varje dag. Ägg äter jag några ggr/v.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Garm
2018-10-14 09:41
#9

Äter helvegetariskt ibland och lakto-ovo ibland. Försöker bli bättre på att äta vegetariskt och har ambitionen att införa det en gång i veckan till att börja med och sedan utöka det till två dagar. Jag är dock allt för dålig på att komma på rätter att laga och sambon gillar inte bönor. Något som annars är lätt att använda i stället för kött för mig.

JazzBass
2018-10-15 11:30
#10

Blir ganska sällan vegetariskt för min del, max en gång i veckan skulle jag säga. Det händer mest om jag gör nån slags soppa. Är inte särdeles förtjust i bönor eller vegetariska köttsubstitut, men det blir sånt ibland i alla fall. Jag har insett att medan jag tycker att vegetarisk mat ofta är riktigt gott så är det ändå animalierna som jag dras klart mest till och som får det att vattnas i munnen. Inte vegetabilierna. För frun är det dock helt tvärtom. 😛 Så totalt sett äter vi nog ganska mycket grönsaker även om få måltider är helt (lakto-ovo-) vegetariska.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Carrosh
2018-10-15 15:32
#11

#10 Måste man ha något slags substitut då? Jag menar, om du t.ex. gör en pastasås med mögelost, måste det vara kött i eller till? Eller om du gör egen pizza, måste det vara någon köttprodukt på?

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Tant Grön
2018-10-15 16:53
#12

Eller gratänger, grytor, soppor. Behövs inget kött eller substitut.

DesK
2018-10-15 17:03
#13

Jag har i hela mitt vuxna liv ätit vegetariskt ca en gång i veckan och ibland oftare. Numera blir det oftast veganskt. Dock är jag blandkostare, även om jag numera äter mer veganskt än kött, fågel och fisk. Ang köttsubstitut, så tycker jag att flera av dem är riktigt bra och trevliga, t ex oumph och anammas båda färser och FavaMills bondbönefärs är inte heller dum. Jag äter hellre dessa än något tråkigt och billigt kött, fågel eller fisk.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
vallhund
2018-10-15 22:35
#14

#8 fortsättning….

Jag äter kött/fisk kanske 1 - 2 ggr/v köttersättningsprodukter äter jag aldrig.

Jag är väldigt kräsen o äter bara kött o fisk som jag tycker är gott o det skall vara etiskt, sånt är dyrt. Grönsaker o rotfrukter samt frukt/bär äter jag efter säsong eller fryst. Fuskar ibland o handlar frysta grönsaker på Picard.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

JazzBass
2018-10-15 22:35
#15

#11 - Ja & nej. Köttsubstitut har vi experimenterat lite med då frun ju inte äter rött kött, men själv har jag uppfattat de flesta av de jag smakat på som dåliga imitationer av "originalet", med undantag för oumph som är helt gott, men dyrt. Äter mycket hellre äkta vara (och har förstås inga problem med det heller).

Gör jag en pasta med mögelostsås så vill jag gärna ha mer protein till måltiden. T.ex. kyckling är gott just till det, eller kanske en bit rökt kött av nåt slag. En näve kikärtor kunde också funka, även om det skulle vara ett andrahandsval. Tofu kunde också funka men är inte nån storfavorit hos mig. På pizza vill jag gärna ha kött i nån form, men å andra sidan är en av de godaste pizzafyllningarna jag vet rödbeta, getost, honung, pinjenötter och rucola…

Eftersom jag vet att konventionellt producerat kött inte är speciellt bra ur miljösynpunkt väljer jag oftast ekologiskt. Men jag brukar köpa konventionellt när jag hittar sånt jag gillar med kort datum till sänkt pris. Bättre att det används än slängs, tycker jag.  

Så gott som allt kött, billiga såväl som dyra detaljer, kan i min erfarenhet tillredas så det blir riktigt gott. Lika väl kan alla delar också användas helt fel vilket kan resultera i urvattnad smak, snustorr och tråkig trådig konsistens, eller nåt som påminner om skosulor eller gummibollar. Sånt kött har jag förstås inget till övers för och vill helst slippa se sånt helt och hållet…

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Surpan
2018-10-16 07:57
#16

Vi äter lakto-ovo minst en gång i veckan, men aldrig helt vegetariskt vad jag kan komma på. Vi äter aldrig några kött-substitut eller liknande. För oss är det viktigt att äta en blandad kost med fisk, kött, grönsaker, (lakto-ovo)vegetariskt, lågkolhydrat, soppor, husman, utländskt. Det är för att visa sonen att all mat är normalt, och inte bara den klassiska svenska tallriken med en kolhydrat, en kött och en sås.

/Surpan

Sarafiaklara
2018-10-23 14:04
#17

Jag är pescetarian så vi äter oftast lakto-ovo-vegetariskt plus fisk och skaldjur nån dag i veckan. Min man kör blandkost men äter oftast det jag lagar förutom att han lägger till nån bit skinka ibland. Jag har svårt för många köttsustitut men jag älskar Anammas formbara färs.

Upp till toppen
Annons: