Annons:
Etiketterkonserveratinlagtsyltmarmelad
Läst 763 ggr
tlover
10/13/18, 6:31 PM

Äter du mjölksyrad mat?

Det känns som om man antingen älskar eller hatar mjölksyrad mat. Äter du mjölksyrad mat? Exempel på mjölksyrad mat är tex surkål, kimchi, surströmming m.m

l'm back

Annons:
tlover
10/13/18, 6:31 PM
#1

Sitter och mumsar kimchi nu

l'm back

Tant Grön
10/13/18, 6:37 PM
#2

Tänkte just kimchi när jag såg inlägget. Köpte salladskål idag och gör nog kimchi imorgon.

Scorpio97
10/13/18, 6:58 PM
#3

Har provat surkål och det gillade jag varken smak eller konsistens på. Surströmming har jag känt lukten på och tänker inte ens vara i närheten av det igen. Annan mjölksyrad mat kan jag tänka mig att prova, men jag tror inte det är min grej :)


//Jessie

oh-la
10/13/18, 8:53 PM
#4

Vi äter inte mjölksyran. Har aldrig varit en del av vår matkultur hemma och därför är det inget vi fört in. Surkål har vi väl iofs ätit någon gång till grillad korv, men det är så sällan så jag skulle ändå säga aldrig. Har känt doften av surströmming en gång i mitt liv och inget på jorden skulle få mig att ens överväga att äta något med den doften.

Garm
10/14/18, 9:37 AM
#5

Har ätit kimchi ett flertal gånger och vill äta det lite oftare. Annars är jag nog dålig på att äta mjölksyrad mat. Har smakat på suring (surströmming) i yngre dagar, men det passade inte mig i smaken. Kan tycka att mjölksyrad mat känns lite "off", på något vis.

JazzBass
10/14/18, 1:07 PM
#6

I princip aldrig, men inte för att det inte är gott utan för att det helt enkelt aldrig blir av att laga/köpa sån mat.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
Surpan
10/17/18, 8:40 AM
#7

Vi gör aldrig syrad mat hemma, men det har hänt att man fått det på restaurang eller hos någon annan. Men det är också väldigt sällan.

/Surpan

DesK
10/17/18, 9:18 AM
#8

Jag har alltid ätit mjölksyrade grönsaker och jag mjölksyrar själv också. Denna konserveringsmetod är den enda som faktiskt ökar matens näringsvärde. Viktigt att tänka på är att det mesta av näringen går förlorad vid upphettning.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Tant Grön
10/17/18, 9:30 AM
#9

Kimchi har jag gjort några gånger. Det är ju Koreas nationalrätt. Nu har Korea gått om Japan när det gäller medellivslängd. Man tror att det beror på att de äter kimchi varje dag.

tlover
10/17/18, 1:22 PM
#10

#8 och att jordarna blir mer och mer utarmade

l'm back

Magi-cat
10/20/18, 10:20 AM
#11

Surkål är toppen och jag brukar syra själv. 🙂

Surgurka är ännu bättre, men jag har tyvärr misslyckats några gånger, så i år blev det inget.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: