Annons:
Etikettmatprat
Läst 660 ggr
DesK
2018-10-11 17:11

Dags för Kimchi

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En god vän beställde lite kryddor från Korea och råkade få hem ett helt kilo Go Chu Garu, den äkta kryddan att göra Kimchi med 🙂 Han tyckte att ett helt kilo var i mesta laget, så han skickade hälften till mig 😃 Så nu ska här göras Kimchi 😃

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Honestyisdead
2018-10-11 17:14
#1

Det har jag aldrig testat att äta.

DesK
2018-10-11 17:38
#2

Kimchi är jättegott och inte svårt att göra, det går att göra med annan chili också.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Honestyisdead
2018-10-11 17:48
#3

Har du ett recept du vill dela med dig av? 😊

Tant Grön
2018-10-11 18:43
#4

#0 Tror det är den jag brukar köpa i Stockholm eller Göteborg. Det är väl koreansk chili du menar? Har den i allt möjligt, den är så god.

DesK
2018-10-11 21:33
#5

Hera här är Jenny Neikells recept på kimchi ur boken Mat med jäst, mögel och bakterier

1 kg salladskål, 20 g jodfritt salt, 50 g gul lök, 20 g färsk ingefära, 10 g vitlök, 5 g Go Chu Garu

Dela upp salladskålen, skjölj och torka den. Strimla sedan tvärs över i ca 1-2 cm breda strimlor.

Lägg strimlorna i en bunke, strö över saltet och massera in det ordentligt ( använd gärna plast- eller latexhandskar) Tryck till kålen ordentligt och låt den stå och vätska sig i minst en timme. Rör om då och då och tryck till kålen ordentligt. 

Finhacka skalad lök, vitlök och ingefära och blanda med chilin i en bunke till en pasta.

Blanda pastan med salladskålen, helst med handsklädda händer, så att allt blir täckt av chilipastan.

Tryck ned salladskålen i en 1.5 l glasburk med gummiring och bygellås. Var noga med att all vätska kommer med.

Påstricket, gör en saltlösning (1 msk jodfritt salt per liter kokt avsvalnat vatten) ta en tvåliters fryspåse och sätt överst i burken och fyll på med saltlösningen. Knyt igen påsen, så högt upp som möjligt. Stäng locket på burken och se till att påsen inte sticker ut någonstans.

Ställ burken på en djup tallrik i rumstemperatur, 18-22 grader C, i 1-5 dagar. Ju längre du låter den stå, desto syrligare, smakrikare och hållbarare blir den.

Om mycket vätska rinner ut under syrningen och grönsakerna ser torra ut, kan du fylla på med saltlake. Samma som ovan.

Ställ sedan undan burken i kylskåp och låt mogna i minst 5 dagar.

Jag brukar ta bort ca en tredjedel kål och istället ta lika mycket strimlad rättika. Det går att använda annan chili, men man får en lite annan färg och smak då.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

DesK
2018-10-12 08:19
#6

#4 Tant Grön, helt rätt, det är den jag menar 🙂 I vilka butiker har du hittat den och vad kostar den där?

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Tant Grön
2018-10-12 11:42
#7

#6 Har köpt på Saigon Food i Nordstan Göteborg. Minns inte vad den kostade, men tror inte det var så dyrt. Var några år sedan jag köpte i Stockholm. Minns inte vad affären hette, eller var den låg, men det var en koreansk affär.
Har också gjort kimchi men efter ett annat recept, där man skär kålen efter att den är färdig. Det receptet innehåller förutom ingredienserna i ditt recept också purjo socker och fisksås. Fast fisksås tog jag inte, eftersom jag är vegetarian. 4 msk chili till ett salladskålshuvud är det i det receptet. Det blir ganska starkt. 😃

DesK
2018-10-12 12:04
#8

Bra att veta att Saigon food har, jag brukar handla i deras grossbutik i Angered 🙂 Det finnsmassor av recept på Kimchi, bara roligt med många olika, så lägg gärna in något fler här i tråden 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Honestyisdead
2018-10-12 12:16
#9

Tack DesK!

Tant Grön
2018-10-12 13:02
#10

#8 Läste att Korea nu gått om Japan när det gäller medellivslängd. Det stod att det kan bero på att dom äter mycket kimchi. 🙂

Upp till toppen
Annons: