Annons:
Etiketterrådtips
Läst 673 ggr
DesK
2018-10-02 09:40

Vad för grill har du?

Berätta vad du har för grill och gärna varför du valde just den grillen. Jag vill köpa ny grill och behöver tips och inspiration 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Pia-69
2018-10-02 10:53
#1

Weber kolgrill, den har förvaring för kol/brikett säcken, man tänder kolen med en liten inbyggd gasolpatron och den har avlastningsbord. Funkar jättebra!😍🙂https://www.weber.com/SE/sv/grillar/15501004.html?cgid=4585#start=1


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Garm
2018-10-02 11:00
#2

Har en liknande Weber som #1 har, men utan gasoltändare. En lite "äldre" variant med några år. En bra grill, tycker jag

DesK
2018-10-02 11:02
#3

Den verkar vara bra 🙂 Kan man höja och sänka grillgallret i den?

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

JazzBass
2018-10-02 12:10
#4

Jag köpte i våras en Napoleon kolgrill, modell NK22CK-L1 med gallerdiameter 57cm. Är verkligen supernöjd med köpet och kommer inte på en enda nackdel med den. Personligen tycker jag den slår marknadsledaren Weber på nästan alla punkter. Den är gjord av bra material, den är stadig, har bra arbetshöjd, har stort hål i bottnen istället för flera små hål (som hos bl.a. Weber) vilket verkligen underlättar tömningen av aska när det inte behöver skuffas genom små hål som dessutom stockas igen av obrunna kolbitar, askuppsamlaren är jättelätt att ta bort och lägga tillbaks (kräver inte en rejält stark nypa som Weber Mastertouch) och hålls på plats även om man flyttar eller skakar på grillen, det är lätt och överskådligt att justera draget, kolet slocknar när man stänger ventilerna helt, och så är den snygg och har bra galler. Plus också för deflektorplattan i rostfritt stål som distribuerar luften till kanterna där kolet ligger.

Personligen ville jag inte ha Weber av flera orsaker: Dels askhålen och den krångliga tömningen av aska de innebär, men också för att "dragjusteringspropellern" inuti den 47 cm Weber kettle vi hade på ena stugan tidigare rostade sönder på bara ett par år. Benen hölls inte heller fast, så om man lyfte grillen ramlade benen ihop undertill. Ett helsike då man ville flytta den; man måste hålla i alla tre ben samtidigt. Askuppsamlaren på en Kettle känns också betydligt mer brandfarlig då glödande aska kan falla ner på marken om man har varit lat med tömningen av askfatet som dessutom är utsatt för väder och - viktigare - vind.

Vad gäller höj- och sänkbart galler så tycker jag personligen inte att det är nåt som behövs. Värmemängden styr man bäst med mängden kol och också genom val av kol, och se till att man delar upp grillytan i en direkt och indirekt grillzon. Vanligt kol brinner vanligtvis betydligt hetare än briketter, så sådan kol är bäst när man snabbt vill ha en grillad yta utan att man vill att värmen ska tränga in för långt, medan briketter är bäst för low&slow långkörningar (googla snakemetoden). Effekten i en het kolbädd går inte på nåt vis att jämföra med vad en en normal gasolgrill (alltså utan speciell sear zone) kan leverera, och detta är orsaken till att jag knappt rört min (också hyfsat kvalitativa) gasolgrill på så gott som hela sommaren. Jag älskar att grilla maten snabbt över en svinhet kolbädd, och när man fått ytan klar skuffar man maten åt sidan för att gå klart (under lock), om det behövs. Eller så kör man reverse sear och bränner ytan till sist, vilket kan ge snäppet bättre resultat. 

Givetvis kan man också justera temperaturen i grillen via ventilerna (öppna spjäll = fullt drag och max värme), men mängden kol är en klart viktigare faktor.

Röksmak är lätt att få till i en kolgrill genom att tillsätta rökflis, eller rökchunks (större bitar) av lövträ lämpligt för rökning. Själv föredrar jag vanligtvis det senare då de ger en mildare rökutveckling under längre tid. Flis funkar dock bättre till fiskfiléer och skaldjur som kanske bara behöver 10-20 minuter i grillen.

Skorstenständare har jag inte (utom en liten som jag använder till rökugnen, en Weber smokey mountain), utan jag föredrar att lägga kolet i grillen med ett par tändbitar som jag tuttar på. Därefter låter jag elden ta fart i 5 minuter och lägger på locket (med öppna ventiler) i 5 minuter till för att sprida värmen bättre i kolet. Sedan är den klar att grilla med. Kör jag low & slow med briketter i en snake så behöver jag bara tutta på ett par briketter med min gasbrännare från Biltema (jättebra och billig) och låta dem ta fart några minuter med locket på, så är den sedan klar att användas.

Blev långt det här, men jag älskar ju grill och BBQ, och brukar också annars ha svårt att fatta mig kort. 😛

Edit: Glömde förstås en sak. 😃 Jag vet inte hur man kan klara sig med mindre grillyta än den man får med en 57cm stor klotgrill. Jag skulle idag aldrig köpa nåt mindre. Jag har också en no-name 47cm klotgrill på stugan, men i somras köpte jag en 57cm grill dit också (dock en billigare sort än min Napoleon) efter att jag varje år konstaterat att ytan på 47:centaren är på tok för liten. (Jag har alltså två stugor till förfogande, en huvudstuga jag äger tillsammans med mina syskon där vi hade ovannämnda Weber, och en tillhörande gäststuga som är min egna).

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Pia-69
2018-10-02 13:44
#5

#3  Nej det går inte, men man behöver inte justera höjden på gallret på dom, det följer med en  manual för att lyckas med grillningen på bästa sätt!


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

oh-la
2018-10-02 14:52
#6

Weber Genesis II. Stod och valde mellan kol och gasol och valde gasol främst. Vi ville kunna slänga på grillen efter jobbet och kunna spontangrilla en lunch. Vi ville slippa stressa i väntan på glöd och rätt temperatur. Till på köpet har den en del bra tillbehör, som grytor och liknande som vi använt massor. Vi tänkte att en kolgrill kan vi komplettera med när vi vill kolgrilla, men vi har inte saknat det ett dugg så det blir nog ingen kolgrill.

Annons:
DesK
2018-10-02 17:18
#7

#4 JazzBass den där villhöver jag 😃 Kommer ihåg nu att du skrev om den i våras 😊 Har du några av tillbehören som föreslås där? 

https://grillshopen.se/napoleon-nk22ck-c.html?gclid=Cj0KCQjwrszdBRDWARIsAEEYhre_eUztt3nrbUc3bpXJK1GZiClXliy63EnJO6bRVRigwIP6h_yY88IaAjtHEALw_wcB

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

JazzBass
2018-10-03 08:45
#8

#7 - Nej har inte några av dem. Tycker de var lite dyra, och fast jag egentligen skulle vilja ha ett överdrag så valde jag bort det när jag beställde grillen för att det både var dyrt och så hade jag behövt betala frakt på det också (det var annars gratis frakt på grillen när jag köpte den). Tänkte att jag köper nåt annat billigare överdrag, men än har jag inte gjort det, utom till den nya grillen till stugan. Det passade tyvärr inte så bra dock. 

Ett bord har jag verkligen saknat bredvid grillen, så den där versionen med sidobord är säkert väldigt praktisk så man får allt i ett. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Maria
2018-10-04 07:21
#9

Eftersom vi absolut inte är några "grillare" men känner att man ändå behöver en grill ibland så har vi en Weber bordsgrill, gasol.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

MonicaLagerquist
2018-10-04 08:15
#10

Weber gasolgrill är nöjd och tycker att det är smidigt med gasol.

Stolt ägare till fem La permer

Upp till toppen
Annons: