Annons:
Etiketterrådtips
Läst 681 ggr
tlover
9/28/18, 12:52 PM

Mat som går att laga med en hand?

Så igår fick jag veta att fingret som jag klämde i måndags var brutet och jag fick en stödskena som jag inte får ta av på 3 veckor. 

Problemet är att det är jag som lagar all mat hemma, min man har varken kunskapen eller intresset (jag har gärna bytt till mig matlagning genom att byta bort tex disk) och även om han skulle ta över all matlagning i mitt kök så kommer det ju komma tillfällen där jag kommer behöva laga mat.

Jag kan inte använda långfingret på höger hand alls pga skenan (är högerhänt) och knappt de andra fingrarna för att skenan är så stor så jag får i princip nöja mig med vänsterhanden.

Då min man tränar hårt och vi har en växande dotter så kan vi inte leva på tex fil och flingor heller.

Någon som har något tips på mat?

Jag kan inte äta laktos, råa morötter, råa äpplen, råa päron, rå stenfrukt, mandel, nötter och inga större mängder gluten.

l'm back

Annons:
Maria
9/28/18, 1:01 PM
#1

Jag skadade min högerarm som var helt obrukbar länge. Bara hände och slängde utan känsel.

Jag tänker att du har en stor fördel som har kraft i armen för att t.ex lyfta kastruller, hälla av saker osv.

Försök att använd dig av arbetsredskap du förhoppningsvis har. Hushållsassisten kanske?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

tlover
9/28/18, 1:11 PM
#2

#1 Tyvärr är min hushållsassistent sönder. Detta är första gången jag funderat över fryst hackad lök till och med (lök och vitlök har jag i nästan all mat).

Men jag kan hålla vissa saker, inte allt däremot eftersom blir det tex för tungt gör det ont

l'm back

Sindri
9/28/18, 1:36 PM
#3

Om din man är ledig i helgen så föreslår jag att ni satsar på att göra storkok som räcker ett bra tag. Du gör det du klarar av att göra och han assisterar dig, blir "din högra hand".

Jag skulle satsa på en stor sats köttfärsröra, den kan varieras till gratäng, sås, tacos etc.

En rejäl gryta kan också räcka till många middagar. Det går att lägga i alla sorts grönsaker man vill ha så är middan klar att bara värmas. 
Soppor kan också frysas i lagom storlek. Fisksoppa blir inte alltid så bra, men man kan göra i princip allt färdigt och frysa ner i lagom mängd för middagar. Fisk kan skäras i mindre bitar och frysa in för sig i lagom mängd för en soppa. Sedan är det bara att värma upp grunden och lägga i fiskbitarna.

Pulled  pork och fläsklägg är en annan rätt som man kan göra mycket av och frysa in. Vitkål som är gott till kan hålla sig någon vecka i kylen.

Jag har svårt att se att ni skulle få någon vettig mat annars de närmaste tre veckorna. Klart maken kan göra avsteg en kort period om du är handikappad. Vore det han skulle väl du ta disken under den tiden?

tlover
9/28/18, 1:42 PM
#4

#3 Vi flyttar i helgen så det kommer nog inte gå att göra storkok, vi flyttar långt också så det finns risk att maten förstörs om vi skulle hinna.

Visst han hjälper mig om jag frågar men tex nu till lunch så var han tvungen att åka ut till gården en sista gång innan vi flyttar och om drygt en vecka börjar han jobba på nya stället så då hinner han inte laga lunch tex

edit: och eftersom jag aldrig lagar mat efter recept utan tittar, smakar, lyssnar och doftar till vad som behövs så är jag kass lärare också 🤪

l'm back

Upp till toppen
Annons: