Annons:
Etikettmatprat
Läst 948 ggr
tlover
2018-09-27 23:36

Bjuder du ofta över folk på middag?

Är det ofta du bjuder över släkt och/eller vänner på middag?

Själv gör jag det väldigt sällan, även om det hände igår då min mamma hämtade dottern. Men det hör till undantagen. Varför vet jag inte riktigt. Lite kan det ha att göra med kulturen här. Härikring bjuds det ofta på fika eller kaffe men ganska sällan på middag.

l'm back

Annons:
_Fisken
2018-09-28 06:23
#1

Nä. Jag skulle vilja oftare men ofta jobbar jag hårt på veckorna och behöver vila under helgen. Att börja storstäda och storhandla och stor-laga mat känns då överväldigande. Det är min ursäkt. Jag måste skärpa mig. Jag har en egoistisk sida verkar det som.

Surpan
2018-09-28 07:18
#2

Tyvärr inte. Gjorde mycket förr men inte alls längre. Vi bor hyfsat trångt med småbarn så det är inte så rofyllt alltid som jag hade önskat att ha folk över.

/Surpan

MonicaLagerquist
2018-09-28 10:50
#3

Ungarna äter ofta mat här hemma.Vi brukar ha öppet hus på fredagarna och då kommer det oftast en eller ett par av ungarna hem och äter.Oftast en trerättersmiddag.

Stolt ägare till fem La permer

Carmarino
2018-09-28 11:30
#4

Nej, inte middag, men det händer att jag bjuder på fika. Har bara ett litet bord, så jag kan bara bjuda högst 3 personer.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

JazzBass
2018-09-28 12:12
#5

Ibland, i medeltal ungefär en gång varannan månad skulle jag säga. Jag skulle vilja bjuda på mat mycket oftare, då det ger tillfällen att göra sånt som man inte annars gör och att satsa lite extra. Men det blir inte av i vardagsstressen. (På finska kallas tiden med småbarn som vi är mitt uppe i för "ruuhkavuodet", där "ruuhka" betyder rusning som i rusningstid, och "vuodet" betyder år (i plural). Alltså rusningsåren rakt översatt. Det är ett passande uttryck som beskriver utmärkt vad det handlar om). 😛

Dessutom, medan jag själv är jättemån om maten som måste hålla en viss standard och det absolut inte får se snålt ut på bordet, så är frun minst lika mån om att det ska vara städat och snyggt hemma. Det brukar det sällan vara med två små barn i huset, och ärligt talat är vi själva inte heller speciellt bra på att hålla ordning. Det blir alltså alltid en massa att städa varje gång vi bjuder nån till oss, och frun får ta hand om det, då jag, som är världens tidsoptimist, stressar på i köket för att hinna göra klart allt som jag tänkt bjuda på. Samtidigt måste barnen också vara under uppsikt. Det är alltså sist och slutligen ganska stressigt att bjuda på mat, och det slutar dessutom oftast med att man har ett ett berg av disk att ta hand om. Men det är värt allt det ändå tycker jag när man väl får sätta sig ner och njuta av god mat, dryck och trevligt sällskap. 🙂 Och så är det förstås alltid roligt också att få komplimanger om maten.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

emeliiiiieee
2018-09-28 18:47
#6

Bjuder ofta på middag :)

Annons:
DesK
2018-10-02 09:37
#7

Jag bjuder gärna på middag och jag blir gärna bjuden på middag 🙂 Det har dock inte blivit så ofta på ett tag, eftersom jag håller på att renovera mitt hus. På fredag kommer i alla fall några grannar hit på middag 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Upp till toppen
Annons: