Annons:
Etikettköksutrustning
Läst 639 ggr
MonicaLagerquist
2018-09-27 11:11

Sous-vide

Ikväll är det dags att plocka fram Ölmaskinen och fixa till fransyskan. Vi använder alltså den kokmojängen som mannen använder när han gör öl. Man kan ställa in tid och temp och sen är det bara att vänta. Fransyskan som vi ska äta på fredag ska gå 24 rimmar på 59 grader.

Kryddar köttbiten och sen vaccar man den ,ner i maskinen och sen är det bara att plocka upp köttet när tiden har gått. Låt köttet vila i ca tio minuter innan du skär upp det. Spadet använder jag till såsen.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
TeknikSvett
2018-09-27 11:27
#1

Det lär vara utsökt! 

Jag har ingen ölmaskin, sous-vide-maskin eller liknande, men det sägs ju gå att laga sous-vide i diskmaskinen ocskå. Kanske ska testa det? :)

Alla barnen fiskar, förutom Kaj, han ligger i magen på en haj.


JazzBass
2018-09-27 12:05
#2

#0 - Mums! 🙂 Jag tillredde en älgfransyska på midsommaren i sous vide, 24h i 57 grader. Blev superbra! Enda "krydda" jag använde till köttet var salt. Tänkte egentligen använda en kryddblandning jag rört ihop på förhand, men köttet var så fantastiskt gott som sådant att jag valde att inte använda den. 

#1 - Fattigmans-sousvide som säkert funkar bra till kortare sv-tider och lite mindre stycken är annars att hetta upp vatten i en stor kastrull som man förvarar i en kylväska under tillagningen. Säkert lite pålitligare än diskmaskinen, som jag visserligen hört man kan fixa till 63-graders ägg i om man vill och tycker om rinnande äggvita (dessa kan ju kläckas). Men i diskmaskinen har man ju ingen koll på temperaturen, vilket ju är viktigt av flera orsaker.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: