Annons:
Etikettveggo-vegetariskt
Läst 756 ggr
emeliiiiieee
9/26/18, 10:16 PM

tacos

Ska bjuda en kompis på tacos på fredag. Hon är lakto ovo vegetarian och allergisk mot sojaprodukter. Vad kan man ha istället för köttfärsen? Inga bönor då jag inte äter det och orkar inte laga 2 olika.

Annons:
tlover
9/26/18, 10:26 PM
#1

Äter du linser? Jag byter helt enkelt ut köttfärs mot kokta linser

l'm back

Namiko
9/26/18, 10:27 PM
#2

Quornfärs kan funka, kolla innehållsförteckningen, jag har inte ätit det på många år så jag kan inte säga om det är helt sojafritt. Det lättaste är nog att fråga din kompis vad hon brukar använda.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Carrosh
9/26/18, 10:35 PM
#3

Quorn är sojafritt.

Annars har Findus precis kommit med en vegofärs som är gjord på ärter. Såg den i butik häromdagen! Kanske kan vara nåt?

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

JazzBass
9/27/18, 7:56 AM
#4

Själv skulle jag antagligen i det stället koka svarta bönor (eller använda konserverade) och blanda ner lite lök, vitlök, chili, rökt paprika, spiskummin, eventuellt en gnutta farinsocker, och salt. Eller så lämnar man bort kryddorna utan löken och saltet och serverar bönorna tillsammans med en salsasås med samma kryddor. Eller så rör man ner bönorna i såsen, går säkert bra det också.

Inga butiksversioner kommer ju annars smakmässigt ens i närheten av en enkel hemkokt salsasås, med tomat, purjolök, gul lök, grön och röd paprika, färsk chili (utan frön och invändiga "ribbor" om man inte vill göra den extra hot), hackad vitlök, rökt paprika, malen/mortlad spiskummin, koriander (malda frön och gärna även färsk), nån matsked farinsocker, lagom med salt och kanske lite vinäger/ättika eller citronsaft. (Sälta minskar på beskan och syran friskar upp smakerna). Fräs grönsakerna utom tomat samt kryddorna (inte sockret) i olja tills mjuka, häll sen över hackade tomater och låt koka en stund. Har du fina mogna färska tomater, koka så kort tid som möjligt för att bevara fräschören, tvärtom om du använder konserverade. Då får den gärna koka en timme eller två. Späd vid behov med vatten, eller ännu hellre spadet från en burk konserverad ananas som ju är gott att servera till tacos. Smaka av med salt, syra och farinsocker. 

Min fru älskar också en kall röra på tärnad färsk tomat och avokado till tacos. Behöver bara lite peppar, vitlök och salt, och eventuellt en gnutta limejuice. Ska den inte serveras omgående, sila av den efter en halvtimme och drick upp det goda spadet som samlas i botten av skålen.

Nu  var det inte riktigt det här exakt som du frågade efter, men jag kunde inte låta bli att dela med mig av hur jag brukar koka mina salsasåser. 😛

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

emeliiiiieee
9/27/18, 10:29 AM
#5

Tack för svar! Kör med quorn och röda linser! #4 hemkokt salsa ska jag testa! Tack för tipset :)

vendelay
9/27/18, 6:38 PM
#6

Ett annat sojafritt tips är Pease från Findus:

https://www.findusfoodservices.se/pease/

Det är baserat på ärtprotein och eftersom det är en ganska ny produkt har typ alla butiker någon rabatt på de produkterna. Finns som färs och två andra grejer.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
DesK
9/28/18, 9:05 AM
#7

Favamills bondbönefärs är också sojafri 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Garm
9/28/18, 10:20 AM
#8

Lite sent nu måhända, men Pulled Oats kanske skulle kunna funka?

Upp till toppen
Annons: