Annons:
Etikettmatprat
Läst 830 ggr
MonicaLagerquist
2018-09-21 15:22

Recept är det lag eller rekomendation

Hur slaviskt följer du recepten när du lagar mat?

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Sindri
2018-09-21 15:26
#1

Första gången rätt så noga, men sedan blir det vilda västern 🙂

Pyttelite
2018-09-21 15:27
#2

Jag kollar proportionerna och sedan improviserar jag.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Gronstedt
2018-09-21 15:27
#3

Ser dem mer som inspiration. Det är nog bara om jag någon sällsynt gång bakar mjuka kakor eller småkakor som jag läser innantill och mäter och håller på.

Carmarino
2018-09-21 15:36
#4

Eftersom jag är  överkänslig mot väldigt många ingredienser så funderar jag alltid på vad jag kan ersätta dem med när jag läser ett recept. Gäller det bakning så följer jag recepten rätt noga, men kan byta ut mot likvärdiga produkter i vissa fall.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

tlover
2018-09-21 16:01
#5

Inspiration när det gäller matlagning och rekommendation när det gäller bakning (jag tål ju inget så jag måste ju byta ut en hel del).

Slaviskt följer jag nästan inget, inte ens tex när jag gör tofu

l'm back

MonicaLagerquist
2018-09-21 16:02
#6

Jag ser recept som en slags rekommendation och sen gör jag som jag tycker att det ska vara.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Stallmima
2018-09-21 16:05
#7

Första gången jag lagar något nytt går jag efter receptet, sedan får man provsmaka om det behöver regleras något   👍

[Tuulikki]
2018-09-21 16:07
#8

Jag är himla dålig på att laga mat så enda gången det blir bra är när jag följer receptet till punkt och pricka. Byter självklart ut produkter jag inte tål, animalier och saker jag hatar (typ tomat) och gör aldrig maten för stark. Men annars gör jag som i receptet.

Scorpio97
2018-09-21 16:19
#9

Kollar sällan på recept alls faktiskt. Jag lagar oftast väldigt enkel mat som inte kräver recept. Dessutom är jag själv så jag kan experimentera fritt utan att förstöra middagen för någon annan, haha. Dom gångerna jag har recept är det som inspiration. Ofta är det när jag ska använda en ny ingrediens så jag får lite exempel på hur den kan användas. Har nog aldrig följt ett mat-recept exakt, utan jag har antingen blandat från flera recept eller ändrat saker baserat på eget tyckande

Vid bakning använder jag recept och följer noga dom första gångerna, sen kan jag experimentera lite.


//Jessie

tlover
2018-09-21 16:34
#10

Tjockpannkaka och amerikans pannkaka har jag recept på kom jag på (eller jag ändrar dom lite då också). Pannkakor gör aldrig jag utan det gör min man (den enda maträtt han kan göra) och det gör han på känsla, han lärde sig att göra det av en gammal kocka och ansågs vara bäst av alla i hemtjänsten på det

l'm back

JazzBass
2018-09-21 19:15
#11

Det beror på. Jag följer nästan aldrig recept till punkt och pricka, men det beror på vad det är för recept. Oftast har jag dem bara som inspiration eller följer valda delar av receptet, men bra, genomtänkta och beprövade recept, där det finns förklaringar för varför man ska göra just så, eller så eller använda de och de ingredienserna, försöker jag följa så noga som möjligt. Annars kan man ju inte förvänta sig lika bra resultat, och det blir också oftast bra då. Men det finns också gånger då jag tror maten hade blivit ännu godare om jag inte följt dem så noga. 😛

Allra oftast blir det ändå nånting improviserat, använder endast i undantagsfall recept.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Maria
2018-09-27 10:01
#12

Jag gör som #1 . Följer receptet första gången sedan vet jag hur jag kan göra nästa gång. Lägga till eller dra i från.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: