Annons:
Etiketterrådtips
Läst 414 ggr
HopeForTheo
2018-09-19 23:41

Snabbt, färdigt & mättande frukost?

Hej! Jag är väldigt, väldigt dålig på att äta, jag jobbar hemifrån och min sambo jobbar som vanligt, 7-16. Mitt problem är att jag inte äter något när han är på jobbet, har ingen matlust och blir först hungrig när det börjar närma sig 16, och då väntar jag istället på att sambon kommer hem så vi kan äta middag. Så oftast slutar det med att jag endast äter en gång per dag, vilket inte är bra alls. Någon som har något tips på något som är färdigt, som man bara kan trycka i sig utan en massa bekymmer, som gör så att man faktiskt håller sig mätt tills sambon kommer hem? Har testat diverse måltids-bars men tycker inte dom håller i sig speciellt länge.

Annons:
Sindri
2018-09-20 00:39
#1

Det är inte farligt att äta bara en gång per dag, jag gör det ibland. En gång åt jag bara vid halv åtta på kvällen, och hade inga problem med det. Däremot är det viktigt vad du äter när du äter och att du inte är för hungrig, för då kan du överäta, och då mår i alla fall jag illa.

Du skriver att du inte blir hungrig förrän vid 16-tiden - är det då du äter bars? 
De innehåller ju mycket sockerarter och det får blodsockret att stiga, kroppen tillverkar insulin och sedan får du blodsockerfall som känns som hungerkänslor.

Varför inte ta en morot, lite vitkål eller ostbitar när du väl blir hungrig.
Alternativt har du kvar lite rester från gårdagens middag som du kan äta.

Är du inte hungrig på morgonen är det inget måste att äta frukost - jag gör det inte.

HopeForTheo
2018-09-20 02:47
#2

Det är inte bara ibland det blir så här, så har jag hållt på i flera år nu, antagligen därför det har blivit en så pass ond cirkel, och det är verkligen inte bra att bara äta en måltid om dagen, hur bra mat man än äter. Jag testade att äta bars på förmiddagen för att jag verkligen behövde få i mig något att äta under dagen, inte för/när jag var hungrig. Rester blir inte direkt något lätt att äta, det blir ju en hel portion mat och det är ingenting man direkt tvingar i sig.

[Tuulikki]
2018-09-20 07:52
#3

Har du ork kvällen innan kan du göra en smoothie och ställa i kylen. Eller over night-oats. Kanske göra havregrynsgröt i micron (jag föredrar att göra på spisen dock, går ganska snabbt). Ägg kan du koka och ha i kylen tills morgonen efter men då är de ju kalla (micra dem INTE…)

DesK
2018-09-20 08:06
#4

Jag äter oftast två gånger om dagen. Frukost och middag. Till frkost äter jag t ex nyskurna grönsaker med avocadodipp, frögröt med växtmjölk, växtyoghurt med varma bär och alltid en stor mugg te med honung i. Till middag blir det oftast lagad mat. Kanske kan detta inspirera dig till att hitta din måltidsordning.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Sindri
2018-09-20 08:49
#5

Om du inte mår bra av att äta som du gör, så är det såklart inte bra, men det är inte varken farligt eller ovanligt att äta bara en gång om dagen. Då tror jag det är betydligt värre att tvinga i sig mat. Men bars bör du hur som helst låta bli.

Det är svårt att vet vad du gillar, men smoothies kan man ju smaksätta på olika sätt och de håller sig i kylen över natten.

Chiagröt kan man göra med t ex yoghurt eller kokosmjölk och smaksätta med valfri frukt, nötter, bär etc.

Upp till toppen
Annons: