Annons:
Etikettköksutrustning
Läst 1132 ggr
MonicaLagerquist
2018-09-19 18:46

Mandolin

Idag har jag fått en mandolin av min man.Jag fyller år i oktober och den är en tidig födelsedagspresent.

Har ännu inte hunnit testa den men ser fram emot att använda den.Den känns väldigt stadig och trevlig att arbeta med.

https://www.youtube.com/watch?v=mImqPAWbWEw

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Herveaux
2018-09-19 18:50
#1

Grattis i förskott! 🌺

Åh, jag tror jag ska skriva upp den där på min egen önskelista. 
Såg ut som något t.o.m fummel-klumpen jag törs använda utan att riskera fingrarna. 😛


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Carmarino
2018-09-19 18:54
#2

Det verkar vara en rejäl sak. Tror du kommer att få mycket glädje av den.

Håller med Herveaux om att den verkar säker att använda. Har en vanlig kyoceramandolin, och den har jag lyckats skära mig på några gånger.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

MonicaLagerquist
2018-09-19 19:58
#3

Vi har avverkat en mängd olika billiga varianter  och jag är lika rädd varje gång jag ska använde den.Den här är ju sanslöst dyr så förhoppningsvis fungerar den bättre.

Stolt ägare till fem La permer

Carmarino
2018-09-19 19:59
#4

Nu kan jag inte särskilt mycket franska, men av det lilla jag förstod av kommentarerna under filmen så är det en väldigt bra mandolin.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

DesK
2018-09-19 20:03
#5

Jag fick en sådan av mina döttrar för något år sedan och den är riktigt bra, men det tog allt ett tag att lära sig hantera den.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Maria
2018-09-19 20:11
#6

Oj den såg nog en aning för invecklad ut för mig ;-) Grattis i förskott

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Sindri
2018-09-19 22:04
#7

😃 För säkert 20 sedan år hörde jag talas om  mandolin och letade frenetiskt efter en. Trots att jag var inne i Stockholm city på köksaffärer var det nästan ingen som visste vad det var. Till slut fick jag tag på en - men dyr var den.
Grejen var att jag vågade knappt använda den för alla tillbehören var så himla vassa! Hade på den tiden också köket fullt med barn som ville hjälpa till.

Den blev använd någon gång och sedan liggande någonstans i källaren. Idag verkar det vara gott om dem 🙂 De jag ser i annonser nu ser dock lite stadigare och mer säkra ut. Kanske man skulle testa igen…

Berätta gärna när du testat och visa hur det blir. Gärna märke  också om du är nöjd med den.

MonicaLagerquist
2018-09-20 07:26
#8

 #7

Den heter La mandoline REVOLUTION och kommer från De Buyer kostar nästan två tusen så jag hoppas verkligen att vi-jag kommer att använda den.Just nu är det lite rörigt hemma hos oss då vi planerar för ett nytt kök.Vi kommer ju under en tid att i princip vara utan kök så jag vet inte om jag kommer att hinna testa innan vi drar igång köksrenoveringen.         Men jag återkommer.

De Buyer Industries

De Buyer Industries

Stolt ägare till fem La permer

Sindri
2018-09-20 08:54
#9

Oj, så dyr var inte ens min! Men det kanske är bättre (och säkrare) att satsa på en dyrare.

Vad spännande med nytt kök. Vi gjorde förra året och jag var rädd för att klara mig utan kök så vi reste bort.  Det rekommenderar jag inte. Mycket gick fel, man hade behövt vara där och kolla. Trots att vi drog av en del (skulle dragit av mer) på priset blev det väldigt dyrt.
Nästa kök blir IKEA!

MonicaLagerquist
2018-09-20 12:23
#10

#9 Vi ska försöka göra det mesta själv. Det blir ett kök i grått Veddinge från IKEA och  svart sten på bänkarna. grått ek  Tarkett golv

Visst fanns önskan att bara peka på det vi ville ha och sen dra utomlands tills dess att det är klart men jag är nog dels för snål för det och dels har jag ett för stort kontrollbehov

Stolt ägare till fem La permer

Tant Grön
2018-09-20 13:31
#11

Precis en sån jag letat efter som man kan vrida så det blir rutmönster på potatis m.m. Fast priset var ju i högsta laget.

Sindri
2018-09-20 15:36
#12

#10 av: MonicaLagerquist
Men du gör helt rätt. Jag hade behövt vara här och ha koll.

JazzBass
2018-09-21 10:04
#13

Såg ut att vara en riktigt rejäl grej det där, grattis! 🙂

Jag (eller egentligen vi, men det är bara jag som använder den) har själv en Börner-mandolin som jag fått av svärföräldrarna och använder den emellanåt, speciellt om jag behöver skiva större mängder av nånting eller nåt som kräver precision, t.ex. skiva aubergine tunt på längden för att grilla och göra rullader av. Sånt är svårt med bara kniv. Mandolinen lämnar dock lite att önska; det går t.ex. inte att ställa in exakt tjocklek på skivorna utan man får nöja sig med två alternativ. Oftast skulle jag vilja ha nåt mitt emellan de som finns. Julienne-insatserna funkar bra men där hade jag önskat också nåt lite grövre än det grövsta med 7x7mm stavar, för t.ex. pommes.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
Sindri
2021-02-17 08:16
#14

Jag undrar hur det går med din mandolin, Monica? Har börjat kolla runt på mandoliner igen och de bästa som inte kostar skjortan verkar vara sådana som bara gör skivor, men jag vill gärna göra julienne också. Använder du den mycket? Har den behållit skärpan? Kan man göra supertunna julienne, såna strimlor man ser på snyggt upplagda maträtter(t ex nästan hårstråtunna rödbetor)?
Något jag undrar över är också att kunna skära skivor på längden. Då går det ju inte att lägga något i den där lilla "släden". Kan man skära utan den? (Har kollat in en säkerhetshandske ….)

MonicaLagerquist
2021-02-17 11:56
#15

Jo jag är nöjd.De skärmojängerna jag har skär 10 ,4 och 2 mm.Det finns ju fler att köpa till-Om man vill söra typ gurka på längden kan man göta det om man gör det utan "säkerhets ringen"

Stolt ägare till fem La permer

Sindri
2021-02-17 12:38
#16

Tack. Det var bra att veta att man kan skära på längden också. Skall fundera på den ett tag till - det är ju Rolls Royce-pris på den…….😊

MonicaLagerquist
2021-02-17 15:12
#17

#16 Ja den är ju lite dyr.Jag fick först i efterhand veta vad den kostade.

Stolt ägare till fem La permer

Upp till toppen
Annons: