Annons:
Etiketterrådtips
Läst 647 ggr
Lona
2018-09-19 14:15

Matigare smoothies?

Jag har börjat göra smoothies som mellanmål. Tar då proteinpulver, frukt samt mjölk/fil/yoghurt och mixar men skulle vilja ha något som gör den lite "matigare"? Vad kan man ha i? Skafferiet är ganska tomt så jag kan inte prova mig fram men får jag bra förslag så köper jag förstås varan och testar.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
Mirre395
2018-09-19 14:22
#1

Min spontana idé är att ha typ havregryn (förmodligen blötlagda då) men jag vet inte hur gott det är… Banan är väldigt mättande, men du kankse menar mer mat-aktigt, inte mättande? Eller båda kanske?

sjukkatt
2018-09-19 14:31
#2

Avokado kanske?

JazzBass
2018-09-19 14:57
#3

Avokado passar bra för det ändamålet. Har inte själv testat med ärtor, kikärtor, linser eller andra baljväxter, men det skulle kunna funka bra till grönsakssmoothies för att höja proteininnehållet och därmed göra den matigare. Gröna ärtor (frysta, inte konserverade) måste jag absolut testa själv nåt tag. 🙂 Smörfräst (inte brynt) lök är för övrigt också gott att ha i grönsakssmoothies.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[Tuulikki]
2018-09-19 17:16
#4

Jag brukar ha i havregryn när jag vill få smoothien mer matig 😊

Mooniq
2018-09-23 13:53
#5

jag brukar blötlägga frön och nötter på kvällen och sen slå av vattnet och ta fröna/nötterna tillsammans med tex frysta - halvtinade bär, vatten och jordnötssmör.  Använder mest skalade sesamfrön, cashew, hampafrön eller sötmandel. Till 1 smoothie ca ½ dl torra frön/nötter

Blötlagda frön/nötter gör att kroppen oxå lättare kan ta upp näringen ur dem.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

sjukkatt
2018-09-24 15:13
#6

#5 Bra tips!👍

Annons:
Lavine
2018-09-24 22:33
#7

Jag har läst massor med recept på att ha vita bönor i smoothie! Det verkar jättefiffigt tycker jag. Från konserv eller koka egna. Obs, ej "i tomatsås". 😃

Avokado är bra annars, som redan nämnts, och havregryn går finfint också.

Sindri
2018-09-24 23:44
#8

Äggula.

Lona
2018-09-25 20:06
#9

Tack för era tips! Idag tog jag lite havregryn i, det blev toppen! Jag var nog mest ute efter mer mättande smoothies, inte "matiga" som jag skrev, men det är ju jättebra med tips på de som är lite mer som lunch eller så. Jag har svårt att göra lagad mat men om jag kan mixa ihop lite smoothies är det ju mycket bättre än mackor (och kakor och godis).


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: