Annons:
Etiketterrådtips
Läst 2204 ggr
Sindri
9/14/18, 11:50 AM

Butiker i Stockholm som säljer svart vitlök?

Någon som har något tips? Min affär som hade det förut har slutat med den.

Vet att jag kan beställa på nätet, men det blir onödigt dyrt och ett krångligt ställe att hämta på.

Annons:
Pyttelite
9/14/18, 12:11 PM
#1

Aldrig hört talas om vad/hur smakar den?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Honestyisdead
9/14/18, 1:17 PM
#2

Det är fermenterad vitlök

DesK
9/14/18, 1:40 PM
#3

Bl a Lidl har sålt svart vitlök

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

JazzBass
9/14/18, 2:14 PM
#4

Pyttelite: Det ser ut ungefär som extra mjuk lakrits och smakar inte ett dugg vitlök (tycker jag). Smaken är ganska kraftig och "funky", i brist på bättre ord. Passar bra till svamp tycker jag.

(Kan tyvärr inte hjälpa TS då jag ju inte ens bor i Sverige).

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Sindri
9/14/18, 4:04 PM
#5

Det var flera år sedan Lidl sålde svart vitlök. Coop har också sålt,  men den säljer väl för dåligt.
Jag älskar den dock. Stoppar i grytor, marinader, soppor, såser, dressingar, till stekar. Gör aioli med lite vanlig och lite svart vitlök. Den får en fyllig, mild smak av fermenteringen, många kallar det umami. Har kvar den vanliga vitlökens alla fördelar.
Man kan fermentera själv, har sett massor med filmer på Youtube, men det tar väldigt långt tid och jag vill inte köpa en riskokare bara för det.

Pyttelite
9/14/18, 4:08 PM
#6

#4 och #2; Tack för ut förliga svar nu vill jag också köpa! 

Lidl är jag stamkund hos för jordnötter, müsli och bröd.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Sindri
9/17/18, 8:04 PM
#7

Jag fick snabbt svar från grossisten och idag har jag köpt. Det fanns inte hela vitlökar utan klyftor i burk, men det funkar väl lika bra. I Stockholm finns det på

1. Urban Deli Sveavägen

2. Cajsa Warg Vasastan

3. Cajsa Warg Söder

4. Mathem.se

JazzBass
9/18/18, 12:44 PM
#8

Jag har bara sett klyftor på burk, men ja, det är väl knappast sämre på nåt vis utan bara lättare att använda gissar jag. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: