Annons:
Etikettveggo-vegetariskt
Läst 429 ggr
emeliiiiieee
9/10/18, 12:17 PM

Vegetariskt, tips?

Har bestämt mig för att äta mer vegetariskt men kommer inte på så mycket maträtter. Äter inte kål eller bönor.

Annons:
tlover
9/10/18, 12:31 PM
#1

Med bönor menar du alla baljväxter eller bara bönor?

Vegetariskt (mat från växtriket), lakto - ovo - vegetariskt (växter + mjölk och ägg) eller vilken kombo är du intresserad av?

Mat på nötter och fröer är kanske ett alternativ? Tex fröbollar är uppskattade av alla som testat dom. Även tex seitan (gluten dvs proteinet från vete) kan ju vara ett alternativ

l'm back

emeliiiiieee
9/10/18, 12:34 PM
#2

Lakto ovo tänkte jag börja med. Sen gå över helt till vegetariskt. Bönor som i svarta bönor tex. Äter linser och kikärtor mest.

tlover
9/10/18, 1:03 PM
#3

#2 Vad äter du för mat i vanliga fall? Enklast är ofta att äta lite likt. Ska det vara billigt, dyrt eller mitt emellan? Ska det gå snabbt och enkelt eller kan det ta längre tid och vara lite mer avancerat?

l'm back

JazzBass
9/10/18, 1:51 PM
#4

Bra att tänka på är att det finns ganska mycket protein också i spannmål, nötter och ris, så man behöver inte nödvändigtvis äta en massa bönor för att få i sig tillräckligt protein.

En egen favorit är quinoafräs; man kokar quinoan som vanligt i saltat vatten, men istället för att bara servera den som sådan, vilket jag inte är speciellt förtjust i, brukar jag samtidigt som quinoan kokar fräsa lite lök och andra grönsaker (t.ex. paprika) samt ingefära i ganska mycket smör eller olja på medelsvag värme. När quinoan kokat klart dränerar man den och rör ner i fräset och höjer samtidigt värmen till max så det får fräsa en stund. (En nonstick-panna funkar bäst). Quinoan blir otroligt mycket godare så här, åtminstone så länge man man också saltar tillräckligt.  Med tillräckligt med grönsaker i, gärna i olika färger, så blir det en god s.k. one-pot dinner av det hela. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

emeliiiiieee
9/10/18, 3:44 PM
#5

#3 äter mest grejer med kyckling, köttfärs och korv. Ska se om jag hittar nått gott alternativ till detta. Inte jättedyrt utan lagom pris. Det får gärna vara lite mer avancerat men gör inget om det är enkelt heller :) #4 Åh ska testa! Tack för tipset!

tlover
9/10/18, 4:14 PM
#6

 #5 Röda linser går att använda som köttfärs ofta dessutom är det bliiligt, nyttigt och går att variera i det oändliga. Det går dessutom att använda för att göra kötträtter som innehåller mindre kött tex köttfärssås med röda linser i. Om man vill göra övergången på det sättet.

Kyckling kan ersättas mot tex seitan om du vill göra eget. Om det är koncistensen och smaken på bönor som du är emot så går det ibland att använda tofu istället för kyckling. Även svamp kan användas (och vissa kan man också göra färs på). I vissa rätter kan även kikärtor användas istället för kyckling.

Köpeprodukter använde jag själv nästan aldrig så där har jag inte så stor koll men vill man kan det mesta hittas som ersättning nuförtiden.

l'm back

Annons:
emeliiiiieee
9/11/18, 7:26 AM
#7

#6 Tack så mycket för tips! Ska kolla upp allt :)

Upp till toppen
Annons: