Annons:
Etikettfågel
Läst 620 ggr
tlover
9/2/18, 6:46 PM

Kokt och stekt kyckling (recept)

Jag hittade på en syndigt god kycklingrätt till middag idag och eftersom min man bönade och bad om att jag skulle skriva ner receptet så tänkte jag dela med mig den här också.

Det är relativt enkelt (metoder m.m iallafall enligt mig) men tar en stund att göra eftersom jag aldrig mäter är måtten ungefärliga.

Dessutom får man över hemmagjord kycklingbuljong till annat

Kokt och stekt Kyckling ca 4 port

Ingedienser

1 kg kyckling (med ben tex kycklingsklubbor)

2 små gula lökar eller 1 stor

4 vitlöksklyftor

vatten

½ tsk timjan

1 krm rökt paprikapulver

drygt ½ tsk paprikapulver

½ krm Cayennepeppar

½ krm hela fänkålsfrön

1 tsk basilika

1 msk olja

1 tsk farinsocker

1 tsk sojasås

1-2 tsk majsstärkelse

salt efter smak

olja att steka i

1 litet knippe bladpersilja

Gör såhär

  • Lägg kycklingen i en stor kastrull. Fyll på med vatten tills det täcker kycklingen. Låt koka upp och skumma av. Lägg i 1 st skalad och ansad lök, eller en halv om du har stora. Och en vitlöksklyfta. Låt småputtra i 45 min el mer.

  • Skala de övriga vitlöksklyftorna. Mortla socker och kryddorna utom salt, bladpersilja och sojasås till finmalt. Tillsätt vitlöksklyftorna en i taget och mortla till en röra. Tillsätt oljan och låt stå ett tag.

  • Hacka den sista löken och fräs i olja, först på ganska hög temperatur för att få färg och sedan på låg temperatur tills löken är lätt genomskinlig. Plocka upp löken (lägg tex i morteln med röran som står och drar).

  • Plocka upp kycklingen och låt svalna lite men låt buljongen fortsätta att koka. Bena ur, lägg tillbaka benen och skinnet i ”buljonggryta” och fortsätt att koka buljong, späd om nödvändigt.

  • Hetta upp mer olja om det behövs i ”lökstekpannan” och fräs kycklingen så att den får färg, tillsätt kryddröran och löken och låt fräsa med i nån minut.

  • Häll över ett par deciliter av buljongen i stekpannan. Rör ut majsstärkelsen i lite kallt vatten och sojan och häll över. Rör om och späd ev med mer buljong om det behövs. Salta efter smak och rör aldra sist i grovt hackad persilja.

l'm back

Annons:
DesK
9/2/18, 6:52 PM
#1

Låter jättegott, tack för receptet 🌺

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Upp till toppen
Annons: