Annons:
Etiketterrådtips
Läst 966 ggr
Carmarino
9/2/18, 11:56 AM

Så ser du om avokadon är mogen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Den senaste tiden har det varit extrapris på avokado, och jag har köpt en del. Tyvärr har flera av dem varit övermogna och i princip oätliga. Därför har jag börjat köpa hårda avokado istället. Har kommit fram till att när avokadon börjat mjukna en aning, så att skalet trycks in en bit, då börjar de bli helt perfekt mogna.

Testade även med tricket att ta av "stjälken", och då ser det ut så här när avokandon är perfekt krämig. Man ska dock inte göra det redan i affären, för då riskerar man att förstöra avokadon.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
9/2/18, 11:57 AM
#1

Här är en bra video där man ser hur det ser ut när avokadon är omogen, mogen och övermogen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Caeli
9/2/18, 8:31 PM
#2

Bra tips! Det ska jag testa nästa gång det är dags för avokado.😀

JazzBass
9/3/18, 12:37 PM
#3

Jag har känt till den här metoden en tid men har inte utvärderat den helt ännu. Den är säkert en bra riktlinje, men är lite skeptisk till hur bombsäker den är. Vissa exemplar blir ibland rejält övermogna utanpå men är fortfarande hårda och trista kring kärnan som vägrar lossna. Inte så lätt alla gånger alltså. Jag tycker mig ha märkt att de brukar vara bättre på senhösten/vårvintern än på sommaren/tidiga hösten, men vad som egentligen är högsäsong för avokado har jag ingen aning om…

Jag har annars blivit ganska bra på att känna igen en lagom mogen avokado genom att trycka lätt på den, men ibland missar man ändå. Vi köper oftast hem nätpåsar där några börjat bli mörkbruna och resten är gröna, så får de mogna färdigt hemma. Vi brukar nästan varje morgon skära upp en avokado och skiva upp som smörgåspålägg, och då är det bra om inte alla mognar precis samtidigt. Föredrar annars avokadon av typen Hass över Fuerte, även om den senare till utseendet är mer lik den stereotypa bilden av en avokado. Tycker Hass är lite godare och fruktköttet har finare grönare färg.

Hur "skalar" ni annars era avokadon? Gröper ni ur den med sked eller gör ni som jag oftast gör, alltså river av skalet efter att ni delat den? På det viset får man absolut snyggast resultat tycker jag (och man slipper få med rester av det rödbruna skalet som smakar beskt och säkert är rejält besprutat också), men det kräver att avokadon är lagom mogen och att den varken har alltför tunt och mjukt skal eller alltför tjockt och sprött. 

Har ni annars stött på avokadon utan kärna? Jag har det några gånger. Där man borde hitta en kärna ser man bara ett tunt svart skal. Märkligt. När man klyver avokadon så måste man därför se till att inte trycka för hårt med kniven, annars finns nog risk att man skär sig om det inte finns nåt hårt i mitten som kniven kan slå emot. Men vass bör kniven ändå vara för att ta sig igenom skalet med lätthet. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Carmarino
9/3/18, 1:50 PM
#4

Nej, avokado är inte lätt. Vet inte hur många gånger jag har fått slänga dem för att de varit övermogna och trådiga. Därför köper jag dem numera när de är stenhårda, och så får de mogna hemma. De senaste gångerna jag har köpt så har det funkat, men det är ingen garanti för att det gör det nästa gång.

Brukar oftast äta den direkt ur skalet. Ibland skär jag rutmönster i halvorna och "vränger skalet ut och in", om jag vill ha tärnad avokado. Skulle det komma med lite av skalet så skär jag bort det.

Har aldrig varit med om att det inte funnits någon kärna. Det låter väldigt underligt.

Tänker ibland på dem som säger att de inte tycker om avokado. Undrar om det är för att de aldrig har fått smaka en perfekt mogen avokado? Lika god som den är, lika hemskt smakar en övermogen, trådig avokado, så det är inte konstigt om de får avsmak om de får en sådan.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

JazzBass
9/3/18, 1:58 PM
#5

Har tidigare ätit direkt ur skalet men faktiskt inte gjort det nu på många år när jag tänker efter. 

Avokado är för mig lite av en "aquired taste". Jag har aldrig varit superförtjust i smaken (varför jag inte brukar äta dem som halvor genom att bara gröpa ur skalet) , men tillsammans med lite salt eller något saltigt tillbehör som ost eller skinka  bidrar den med en väldigt god krämighet till smörgåsen, eller salladen eller vad man nu har den till. Nuförtiden känns det alltid som att nånting som fattas om jag inte har avokado på smörgåsen. Och den ska vara underst, ovanpå smöret med övrigt pålägg ovanför, för att man inte ska bli kladdig om händerna i onödan. Godast så också. 😛

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Carmarino
9/3/18, 2:34 PM
#6

När jag började äta avokado så brukade jag strö på lite salt, men det gör jag aldrig numera. Tycker det är godare utan. Nu senast så gjorde jag pastasås på den; mixa grillad kyckling, cocktailtomater, avokado och lite grädde. Krydda efter smak och häll över pastan. Jättegott. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
JazzBass
9/3/18, 3:07 PM
#7

Det här receptet på avokadopasta hajpades ordentligt här i Finland för ett antal år sedan: https://johannasmat.wordpress.com/2012/11/01/avocadopastan-alla-talar-om/ (fick söka lite för att hitta det på svenska)

Har inte gett det här receptet en ärlig chans ännu faktiskt men testade det en gång. Hade inte alla ingredienser dock och fuskade rejält med receptet, min vana trogen. Kanske borde testa följa receptet till punkt och pricka istället? 🤪😃 Det sägs att upphovsmannen (Alexander Gullichsen) bjöd sin blivande fru på denna avokadopasta på deras första dejt, som ju man kan anta blev rätt lyckad. 😛

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Carmarino
9/3/18, 3:38 PM
#8

Hör också till dem som brukar börja med att tänka "vad kan jag byta det emot" när jag läser recept. 😃

Det låter ju onekligen som en väldigt speciell pastasås. Problemet för min del är att jag inte tål vitlök och basilika, inte tycker om olivolja, persilja och pecorino, och då är det ju inte så mycket kvar av receptet. Tror inte det blir samma sak med bara chili, lime, avocado, salt, svartpeppar (rapsolja) och parmesan. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: