Annons:
Etikettköksutrustning
Läst 1344 ggr
emeliiiiieee
2018-08-27 22:25

Födelsedagspresent

Tänkte köpa nått nytt till min käre far i födelsedagspresent. Men vet inte vad jag ska satsa på? Knivset, nya kastruller eller nått?

Annons:
Lona
2018-08-27 22:36
#1

Vad är han intresserad av? (Matlagning, förmodar jag…?) Vilken prisklass?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

emeliiiiieee
2018-08-27 23:09
#2

Ja han är intresserad av allt som har med mat att göra. Max 1000kr.

tlover
2018-08-27 23:12
#3

Hur är hans knivar? Slöa knivar är en av de värsta sakerna för en som gillar matlagning. Bra knivar kan däremot kosta endel så kanske ett presentkort på att få dom han har slipade någonstans (om dom är av en sån kvalité så att dom är värd att slipa upp)

l'm back

MonicaLagerquist
2018-08-28 08:00
#4

Vad har han och vad villhöver han.

Jag skulle inte bli glad om jag fick något som jag redan hade .

En rolig provsmakning på något gått?

En resa till Åbo med god mat på resan så att ni får tillfälle att umgås.

Stolt ägare till fem La permer

JazzBass
2018-08-28 10:40
#5

Kanske en bra kökskniv? T.ex. Yaxell, ett märke som ofta placerar sig på bästa plats i tester och jag har ännu inte hört nåt negativt om dem, tvärtom. Men de kostar en slant.

Eller en riktigt bra termometer? Speciellt bra att ha om man tillreder kött och fisk, rent essentiell skulle jag påstå. En Thermapen kanske? Behändigt då man snabbt vill läsa av temperaturen i en biff/fiskfilé man steker eller grillar. Det finns mycket billigare varianter men de är inte alls lika snabba. Jag har en rätt så billig dylik av märket Mingle som funkar hyfsat, men den kunde varit snabbare än den är. För större delar kanske en annan termometer med tillhörande "probe" (=mätsticka med sladd) är bättre. Själv har jag en ChefAlarm som annars är bra, men deras probes verkar inte tåla så mycket trots att de är klassade att tåla (och mäta) temperaturer mellan -50 och +300 °C. Om jag köper en ny åt mig så blir det antagligen en Maverick, som jag hört bara gott om. (Gärna då med två eller fler probes, bra då man grillar länge under lock och vill ha koll på temperaturen i både maten och grillen).

En sous vide cirkulator är också kul att ha. Min av märket Steba (finns också exakt samma pryl med namnet Champion på istället) hittar man för dryga tusenlappen, men det finns andra som är billigare som också funkar riktigt bra. Anova är kändast men dyrast. Sous vide kanske låter krångligt men det är det faktiskt inte; maten tillreder sig själv till perfektion långsamt och fint, och vakuumpackare behövs oftast inte, bara en tillräckligt stor balja/hink att hänga upp den på. Mest användbart är sous vide för protein, där kan man nå resultat som är näst intill omöjliga att få till med andra metoder, men passar också bra för många typer av grönsaker. T.ex. morötter körda en timme i 84 grader blir helt underbara; både krispiga och mjuka på samma gång. 🙂

Tryckkokare har jag också talat varmt om här i forumet tidigare, och de är väldigt användbara då de snabbar upp tillredningen av maten rejält (minst dubbelt snabbare men ofta uppemot 75-80% snabbare) samtidigt som den blir lite extra god p.g.a. mer maillardreaktioner (i motsats till t.ex. slow cookers, som många dock tycker om). Det gäller förstås inte allt, och jag har den senaste tiden inte använt min tryckkokare lika mycket som tidigare (kanske föra att jag blivit grillfantast istället), men en bra pryl är det oberoende. Många är rejält dyra, men man hittar såna för mellan 500 och 1000kr också. Sådana som man använder på spisplattan (stovetop-versioner) är både billigare och behändigare än fristående så kallade countertop-versioner som står på köksytorna och tar upp värdefullt utrymme. Min är från ikea, men jag kan inte riktigt rekommendera den. 

En tork är också jättebra att ha, speciellt om höstarna då man kanske vill torka örter, svamp, frukt, bär och annat man skördat. Kan funka till och med till kött. Pris ca 300 kr uppåt.

Tycker pappa din om både att göra pizza och att grilla så lär en pizzasten av märket Fredstone vara det absolut bästa man kan hitta utan att kosta jättemassor. "Aldrig mer ett bränt botten" brukar det sägas om dem samtidigt som pizzorna blir helt perfekta. Om jag minns rätt ligger de kring 400-700 kr beroende på storlek. Min 100-kronors pizzasten från Biltema funkar över förväntan den också, men ska man ge en pizzasten i present så kanske det känns lite si och så med en sten därifrån. Fredstone hittar man främst på nätet dock, har inte sett nån sån i nån fysisk butik än.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

emeliiiiieee
2018-08-28 11:16
#6

#3 Knivarna är av bra kvalité så ett presentkort på slipning låter inte dumt :) 

#4 Han har det mesta förutom att en del börjar bli lite slitet. Funderar på att ta han till mackmyra på whiskyprovning och kanske en lite finare flaska whisky då han ska få ett par whiskyglas i kristall av frugan hans :) 

#5 Pizzasten låter intressant! Ska kolla upp det!

Annons:
Upp till toppen
Annons: