Annons:
Etiketterrådtips
Läst 1494 ggr
tlover
2018-08-14 19:09

Mat under 5:- ?

Då min man ska börja studera igen så kommer alla konton behöva dra så lite pengar som möjligt. Jag kommer förmodligen börja följa under tians veckomatsedlar men då jag har massor av korsallergier och intolleranser så måste jag komplettera den med ännu billigare mat ibland.

Problemet är att det enda jag kan komma på är ärtsoppa och min lins och potatissoppa..

Jag har vissa "krav" och vissa "gärna"

Krav

Det ska vara nyttigt, vi har ändå en 3 åring.
Ev kött ska vara svenskt.
Ev fisk ska vara från hållbart fiske
Bananer och russin/vindruvor ska vara ekologiskt
Under 5:-/ port .

Gärna

Glutenfritt, laktosfritt, nötfritt, mandelfritt, äggfritt el bara lite ägg och fritt från råa äpplen, råa päron, rå stenfrukt och råa morötter (I nödfall kan sån mat vara till dottern/karln).
Snabbt och enkelt.
Inte så mycket ris.
Passa för hela familjen (3 åring med allt vad det innebär och en hårt tränande pappa).
Matigt.
Gå att frysa in för matlådor.
Gott (dottern ska ju ändå äta)

Tips?
Edit: det är alltså recept jag är ute efter att tex kolla efter sånt som snart går ut, försöka plocka vilt osv gör jag redan.

l'm back

Annons:
Aleya
2018-08-14 19:22
#1

Såg i expressen att axfood (willys) ska ha rea på kött som blev nödslaktat under hösten. Så på så sätt kan du få billigare kött

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

tlover
2018-08-14 19:40
#2

#1 Tack, jag brukar hålla utkik efter sånt som är billigt (tex sånt som snart går ut) men jag är mest ute efter recept

l'm back

Aleya
2018-08-14 20:06
#3

##2 tänkte mest då du ville ha kött som är svenskt att jag ville förvarna dig vad som komma skall. Men ärtsoppa man kokat själv kan ju var a en billig sak. Lite jox när dom måste dra ärtorna men det är ett tips. Det är bra matlådemat

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Torparmor
2018-08-26 05:45
#4

Min första tanke går till vitkål (som på hösten ofta går att få runt 3 kr/kg) sen äpplen (som man detta äppelår borde kunna få ta gratis hos villaägare).  Förstår att du tänker på varm mat, men här kommer en kall som jag kom på så här direkt. Ska fundera på andra recept.

Kålsallad: 0,5 färskt vitkålshuvud (finstrimlat) + 1 röd paprika (finstrimlad) + 1 knippa persilja. Allt i en dressing på saft av en citron, 5 msk olja, 1 tsk salt och 3 msk vatten


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Torparmor
2018-08-26 06:16
#5

Potatis är billigt och kan varieras i oändlighet exv rårakor, soppa, bakpotatis, gratäng tillsammans med någon annan grönsak eller fisk/köttrester

Kokta rödbetor serverade med smör och lite salt eller stekta som biff. Du kan även råriva betorna ochsteka som biff, men då behövs något bindemedel kanske kan pofiber eller annat glutenfritt fungera. 

Rysk rödbetssoppa: 4 st rödbetor, vatten, salt, ev 1 liten morot, 1-2 hg strimlad vitkål, 1,5 liter buljong. Koka rödbetorna mjuka i vattnet, skala och riv dem sen. KOka upp buljongen och koka övriga grönsaker mjuka. Lägg i de rivna betorna och låt koka några minuter.

Överhuvudtaget är soppa glömd mat. Den var vanlig förr när man fick vända på slantarna.

Soppa på grönkål, svinmålla, nässlor, persilja, nate och/ eller kirskål kan bli bra med komplettering av lite lök, potatis, libbsticka, timjan och/eller buljong på tärning. Kokosgrädde som alternativ till laktosfritt mejeri (har dock ingen koll på kostnad) kan förgylla eller en kokt ägghalva.

Synd att det behöver vara äggfritt för även om bra ägg kan kosta 2 kr/st så innehåller det allt du behöver utom c-vitamin, och går att använda i så mycket, t ex att binda ihop rårivna grönsaker med.


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Torparmor
2018-08-26 06:35
#6

Hur ser du på prisbilden för färs och rent kött i ditt närområde? Har du möjlighet att få tag på till 50 kr/kg eller mindre? Isåfall skulle 100 gram  bli 5 kr/port

Hur långt räcker ett vanligt 4 portionersrecept hos er? Till er tre plus en matlåda eller? Försöker förstå om totalkostnaden per 4 port recept ska vara 20 eller 25 kronor eller kanske 55 kronor för en dubbel sats


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Annons:
Torparmor
2018-09-03 07:49
#7

Förra veckan hade Hemköp blomkål för 10 kr/kg och Konsum Falukorv för 20 kr/st. Hemkokt lingonsylt och eller fräst plockad svamp kan komplettera det flesta rätter grundade på kål och potatis och för resten av familjen kanske stekt/fräst äpple. Tips jag har upptäckt att om man delar korv och kött i små bitar 1-1,5 cm stora så går det åt mycket mindre och ändå känner sig alla både mer nöjda och mätta, kanske för att det tar längre tid att äta.

Blomkålsmos på 1 kg blomkål delad i bitar kokas i buljongtärning och vatten som lagom täcker kålen. Häll av och spar ev buljong som blir över (spar till soppkok eller blomkålsrisotton). Mixa kålen med en klick smör.  Servera med hemkokt lingonsylt eller några skivor fläsk

Blomkålsrisotto  stek svamp  som du förvällt i eget spad (ca 2,5 dl) tillsammans med en liten finhackad lök. Grovriv ett huvud blomkål, och häll i 0,5 dl kokande buljong, låt småkoka ca 2 minuter. Blanda i svamp, lök, lite grädde/färskost eller liknande och lite grovriven ost. Smaksätt och sjud försiktigt i ca 10 minuter 

Blomkålsgratäng på 500 gram kokt kål (enl mosreceptet), 1 dl kokspad, 500 g kokt potatis i skivor, fett till formen, kryddor och 1-2 dl riven ost ovanpå

Köttfärssoppa fräs 200 g färs i lite smör koka tillsammans med 5 dl strimlad vitkål, en liten purjolök, 2 buljongtärningar, 1 liter vatten, 1 msk tomatpure och 1 msk senap

Squashpyttipanna  förväll plockad svamp, skär 2  squash i små tärningar och finhacka  1 rödlök och 1 gullök blanda och stek allt tillsammans

Vitkålsfräs  finhacka 1 liten rödlök, 1 liten gullök och fräs dem tillsammans med lite förvälld svamp och 3-4 skivor tärnad falukorv i en gryta. Tillsätt ett litet finstrimlat vitkålshuvud (ca 5dl) och sjud under lock i 2 dl buljong 10-15 minuter. 

Vill du ha fler tips, råd och recept hör av dig via PM.    LYCKA TILL


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Torparmor
2018-09-04 10:14
#8

Uppfattade att äpplen fungerade i behandlad form då kanske det här kan fungera som tillbehör till potatis

Äppelfläsk  100 - 150 g rimmat fläsk i tärningar steks tillsammans med 0,5 kg skivade äpplen (strö ev på en aning socker) tills äpplena mjuknat, späd med lite vatten, smaka av med salt och vitpeppar. Strö gärna över klippt persilja


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

tlover
2018-09-08 17:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Torparmor, vad är fördelen med blomkålen? Jag tänker det är ju dyrare än ris eller potatis och räknar man per kalori blir det ännu större skillnad

l'm back

Torparmor
2018-09-09 09:50
#10

All kål är full med antioxidanter, vitaminer och näringsämnen men underskattad. Nu räknar jag inte kalorier eftersom jag tycker den enheten grundar sig på felaktiga teorier vad avser människokroppen. 1 kg blomkål om du använder både blad och rotstock ger minst 8 vuxenportioner. Kan du köpa för 10 kr/kg så blir det nog lika många kr/portion som potatis.  Kokar du blomkål i minimalt med vatten och dessutom använder kokspadet får du i dig t ex mer c-vitamin än med potatis.

Potatis och vitkål har normalt lägst pris, men om man tröttnar eller har svårt att variera, är blomkål ett bra alternativ när priset är rätt förstås, dessutom är det gott särskilt om man använder det som mos eller "ris".


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

tlover
2018-09-09 09:53
#11

#10 ok att kål är nyttigt vet jag men med en hårt tränande karl och en växande unge behöver jag ändå tänka på kalorier också. Det finns ju inget som säger att man inte kan äta blomkål till potatis

l'm back

Torparmor
2018-09-09 10:00
#12

Kalorier får du billigt genom ärter, bönor mjölprodukter och hembakt bröd. Rikta in dig på soppa baserat på billiga grönsaker med hembakt bröd 2-3 ggr/vecka så får du nog portionspriset totalt per vecka att fungera. För att hitta nya billiga recept kan du låna kokböcker på biblioteket.


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

tlover
2018-09-09 10:17
#13

#12 Tyvärr är bröd inte lika billigt om man måste äta glutenfritt. Soppor är inte nog matigt för karln

l'm back

Annons:
Torparmor
2018-09-09 18:12
#14

Måste din karl också äta glutenfritt?


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

tlover
2018-09-09 18:26
#15

#14 Nej men soppa med bröd är ändå inte matigt nog. Dessutom så försöker jag göra så att vi äter så mycket som möjligt tillsammans

l'm back

tlover
2018-09-14 20:12
#16

Nu i helgen blir det kanske sushi för nästan nere på 5:-/port Jag hittade nori för bara 15:-/5 ark. Det blir ju 1:50-3:-/port i noriark beroende på vilken typ man gör.. Grötris (mycket bättre till sushi) och socker är ju inte heller dyrt. Inte hemmagjord tofu eller morötter heller. Risvinsvinäger kan i nödfall bytas mot vitvinsvinäger som är mycket billigare såklart,

Jag är däremot inte säker på om jag kommer ner på 5:- /port då vi nog vill ha rullad omelett i men inte blir det långt ifrån 🙂

Med ett sånt kap köpte jag 4 förpackningar så att det finns hemma.

l'm back

Effie
2018-09-19 14:51
#17

Jag hade en gang en kokbok vid namn Sparas kokbok. Den finns nog fortfarande på bibliotek, så du kan kolla om det finns några användbara ideer och recept I den.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Surpan
2018-09-20 09:33
#18

Den här bloggen har en kategori med recept för under 10 kr, kanske kan hitta någon inspiration där? http://www.skippanudlarna.com/category/under-10-kr/

/Surpan

HakanBrakan
2018-09-26 13:49
#19

Jag använder alltid Matspar, har sparat en hel del pengar genom den tjänsten. Funkar dock bara om du handlar online.

TeknikSvett
2018-09-27 11:35
#20

Frysta gröna bönor (haricots verts) är en av mina favoriter - 17 kr/kilo på ICA. Steker i smör tillsammans med lök + vitlök (och ibland andra grönsaker) och serverar till något billigt kött.

Alla barnen fiskar, förutom Kaj, han ligger i magen på en haj.


Annons:
Upp till toppen
Annons: