Annons:
Etikettmatprat
Läst 796 ggr
MonicaLagerquist
8/10/18, 6:04 PM

Kastrullservering

Serverar du mat genom att ställa kastrullen på bordet?

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Åsa S
8/10/18, 6:06 PM
#1

Låter kastrullerna stå på spisen och så får man gå och hämta där, så man får servera sig själv det är enklast.

Annette
8/10/18, 6:06 PM
#2

Det händer.

Cragan
8/10/18, 6:09 PM
#3

mer vanligt att jag gör så än att jag lägger över maten i andra serveringskärl 
dock så står kastruller o sådant oftast kvar på spisen.

Carmarino
8/10/18, 6:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Brukar oftast servera ur mina serveringsskålar, som håller värmen minst en timme.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

starhawk
8/10/18, 6:25 PM
#5

Varför lägga på sig besväret att flytta maten till någon form av serveringsfat 😮en massa besvär till ingen nytta och dessutom blir diskmaskinen överfull. Skaffa ett par rejäla korkunderlägg istället så kan man ställa den ugnsfasta formen direkt på bordet, och alla kan plocka på sig själva hur mycket dom vill ha, hur enkelt som helst. Vi har förresten inga serveringsfat (tror jag).

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Maria
8/10/18, 6:25 PM
#6

Jag ställer oftast kastrullerna på bordet.

Vissa maträtter har sina egna byttor som pastaskålen osv😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
MonicaLagerquist
8/10/18, 6:32 PM
#7

Nej inte en chans till kastrullservering.

Stolt ägare till fem La permer

[Hayabusa]
8/10/18, 7:14 PM
#8

I vissa läge kan någon eller några kastruller/grytor stå kvar på spisen och så får man servera sig själv där. Men det är trevligare att duka upp allt på bordet.

tlover
8/10/18, 7:16 PM
#9

Ja näst intill alltid

l'm back

tlover
8/10/18, 7:30 PM
#10

#7 Vad är negativt med kastrullservering? 🤔

l'm back

Lillyrod
8/10/18, 8:34 PM
#11

Nästan alltid kastrullerna på bordet : )

DesK
8/10/18, 9:04 PM
#12

Det beror på, jag har flera fina emaljerade grytor, som jag gärna ställer fram på bordet, men det som tillagas på stekjärn eller i vanlig rostfri gryta får oftast ett annat fat eller en skål på bordet.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MonicaLagerquist
8/10/18, 9:41 PM
#13

#10     Samma känsla som vita tubsockor i sandaler 🤮

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
JazzBass
8/11/18, 7:24 AM
#14

Snygga kärl, till exempel min stora fina gröna gjutjärnsgryta, har jag inget emot att ställa på bordet, tvärtom. Samma sak med diverse ugnsformar så länge de inte är alltför stora. Vanliga kastruller ställer jag mindre gärna fram, men börjar inte heller byta kärl av enbart estetiska skäl, i alla fall till vardags. Blir bara mer disk. Såser brukar jag dock hälla i skålar, mest för att jag oftast gör dem i en traktörpanna eller i min sauteuse, och det är rätt är opraktiskt att servera sås från dem. Det är bättre med rundat botten för att komma åt ordentligt med såssleven. Soppa serverar jag också gärna i skål med rundat botten. Har ärvt en sliten men jättefin gul sådan skål av min farmor och den använder vi rätt flitigt. Ännu oftare serverar jag soppa direkt från gjutjärnsgrytan dock. 

Om jag gjort nåt på grillen, eller i tryckkokaren som är alltför klumpig att servera från, så är serveringskärl ett måste förstås. 🙂

Även om vi har ett förhållandevis stort utdragbart 4-personers bord  (i normalläge 95x145cm) så känns ofta utrymmet i mitten lite för begränsat för att ställa fram flera stora kärl, så ganska ofta lämnar vi maten på spisen istället. Dessutom är barnen ännu är så små att de inte själva räcks att ta av maten om den står på bordet utan måste än så länge få den serverad på tallrik.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

oh-la
8/11/18, 11:04 AM
#15

Serverar alltid i kokkärl så länge som det går. Köttfärslimpa tas exempelvis ur sin form av praktiska skäl (blir så svårt att ta) men allt annat, även sås, serveras i kastrullen. Brukar även ställa fram stekpannan direkt på bordet om allt jag stekt fått plats i en stekning. Ibland ställer vi inte ens fram, utan man får ta vid diskbänken. Vi har för tillfället ingen diskmaskin och jag vägrar diska dubbel uppsättning av saker bara för att. Känns helt meningslöst att skita ner ytterligare. Jag äger inte ens uppläggningsfat nog att lägga upp tror jag.

Carmarino
8/11/18, 11:36 AM
#16

Har inte heller diskmaskin, men i och med att jag kan förbereda maten i god tid (eftersom serveringskärlen, se #4, håller maten varm länge), så hinner jag diska och torka kokkärlen innan det är dags att äta.

Fast ibland sätter jag också grytor och ugnsformar på bordet. Det beror lite på vad jag har lagat.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

oh-la
8/11/18, 1:42 PM
#17

#16, det hinner inte jag. Med jobb, dagishämtning, barn som är hungrig NUUUU när vi kommer hem. Jag prioriterar nog lite annorlunda mitt i vardagskaoset och diskar när dottern somnat så vi kan få lite tid de få timmar vi har vakna tillsammans med lek och läsning och mys. Då får man rationalisera bort onödigt lull. Till på köpet får jag ändå diska dubbelt oavsett när jag diskar och även om kärlen håller värme. Helt meningslöst i min mening och totalt slöseri med min tid.

Carmarino
8/11/18, 1:50 PM
#18

#17 Det förstår jag. Mitt liv ser dock inte ut så, eftersom jag inte har familj. Därför använder jag serveringskärl ibland.

Vill dock förtydliga att det enbart gäller när jag har gäster, vilket inte händer så ofta. Lagar jag mat enbart till mig själv så lägger jag upp den på tallriken direkt, och det som blir över lägger jag i lådor och fryser in.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Torparmor
9/1/18, 10:36 PM
#19

Ugnsformar tycker jag bådekan  se ut och fungera som serveringsfat. Vi har inte plats för stora kastruller och stekpannor på köksbordet, och jag tycker inte det ser trevligt ut. Är det kort om tid så kan vi ta mat i kastrull och stekpanna på spisen. Däremot kan en kastruller eller stekpanna ställas på bordet om vi äter utomhus både för där finns mer utrymme och maten hålls varm längre


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Upp till toppen
Annons: