Annons:
Etikettveggo-vegetariskt
Läst 943 ggr
MonicaLagerquist
2018-07-11 08:38

Vegetarisk mat

Ställer frågan till er som inte är veganer eller vegetarianer.

Hur ofta äter ni vegetariskt?

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Maria
2018-07-11 08:49
#1

Väldigt ofta skulle jag säga. I varje fall en till fler gånger i veckan.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

MonicaLagerquist
2018-07-11 09:06
#2

#1 Samma här. Min man har tidigare varit helt övertygad om att man inte blir mätt om man inte äter kött, men eftersom att det för det mesta är jag som lagar maten så blir det som jag vill.

Stolt ägare till fem La permer

Maria
2018-07-11 09:19
#3

Här började det för många år sedan då sonen fortfarande bodde hemma och min man slutade att äta kött,fisk, och fågel. Då var det bara till att lära sig laga vegetariskt och vi andra hängde på hans vegetariska "period"😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Tant Grön
2018-07-11 09:42
#4

Om man tittar i tråden "vad blir det för mat" så verkar ingen äta en enda måltid utan kött.

Maria
2018-07-11 09:44
#5

För min del beror det nog mest på att jag skriver gärna vad jag ätit om det t.ex är något med kött eller fisk. Någon "maträtt" så att säga medan när jag äter vegetariskt så är det mer ihopkok😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Tant Grön
2018-07-11 09:45
#6

Men jag tror många skulle tycka det var intressant att se "hopkoken". Kan ju vara inspirerande. 🙂

Annons:
Maria
2018-07-11 10:05
#7

Jag ska försöka tänka på det😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

fruktgumman
2018-07-11 10:13
#8

Tyvärr för sällan. Om jag räknar in mejerier så äter jag nog aldrig vegetariskt för ost äter jag så gott som varje dag.

Scorpio97
2018-07-11 10:16
#9

Äter i princip aldrig vegetariskt. Lakto-ovo-vegetariskt blir det ca en gång i veckan. Tycker det är svårt att hitta vegetariska rätter som mättar tillräckligt bra, är hyfsat lågt på kolhydrater och som jag dessutom gillar.


//Jessie

Garm
2018-07-11 10:38
#10

Jag äter vegetariskt alldeles för sällan, enligt mitt tycke. Jag är helt enkelt för dålig på att laga vegetariska rätter. Skulle vilja äta det minst 2 gånger i veckan, men som det är nu blir det kanske 2 gånger i månaden på sin höjd. Bor ihop med en man som inte äter bönor, så jag är väldigt begränsad i vad jag kan hitta på att laga med min kunskapsnivå. För några år sedan åt jag mer vegetariskt än vad jag gör nu, mycket bönor istället för kött. Vill tillbaka dit, men så svårt med en sambo som inte gillar det.
Kan inte äta för mycket sojaprodukter får då pajar min mage ihop.

emeliiiiieee
2018-07-11 11:53
#11

3-4 gånger i veckan. Får ont i magen av animaliska produkter så försöker undvika det men har även familj som inte gillar veg så mycket så blir kompromisser haha

JazzBass
2018-07-11 12:35
#12

Ska jag vara krasst ärlig, så attraherar vegetariska måltider mig inte, även om jag uppskattar de allra flesta vegetabilierna också och ser dem som en mycket viktig del i så gott som alla måltider. De får det helt enkelt inte att vattnas i munnen på mig alls på samma sätt som animalierna gör, även om jag nog kan äta mig mätt och riktigt belåten också utan animalier. Min fru är nästan raka motsatsen till mig dock; det är vegetabilierna som hon attraheras mest av och och ser fram emot i måltiderna, äter inte rött kött och är kräsen med resten av animalierna. Totalt sett blir det alltså ganska stor del vegetabilier även om måltiderna sällan är helvegetariska, i alla fall i strikt mening. Även om jag inte har kött eller fisk i en måltid, vilket händer ibland (t.ex. soppor och sallader), så är sannolikheten ändå stor att jag har haft i smör, grädde, mjölk, yoghurt, ost, ägg, fisksås eller honung nånstans.

Det som ytterligare minskar mitt intresse för att göra mat utan kött/fisk/ägg är att min mage inte heller tål baljväxter och svamp i några större mängder. Skillnaden mellan dessa är dock att jag inte är speciellt intresserad av bönor och linser, men svamp älskar jag. Det händer dock att jag slänger ihop en böngryta nu som då eller har i bönor i nån matig och god sallad.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

DesK
2018-07-11 20:58
#13

Jag har alltid tyckt om vegetarisk mat och det har blivit mer och mer vegansk mat, så numera får jag nog beteckna mig flexitarian.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
shamz116
2018-07-11 23:22
#14

jag är inte vegetarian men äter vegetariskt ungefär 5 dagar i veckan.

Om jag äter kött är det mest kyckling, Ibland fisk. Aldrig griskött eller skaldjur.Jag lagar mest indisk/pakistansk mat.

#10 Prova quorn färs/bitar och stek med krydda, det är ett jättegott alternativ. Min pojkvän gillar det och tror alltid att det är kyckling :). Du kan pröva att göra bowls som är trendigt nu, och gott på sommaren, då kan man ha i lite olika beroende vad du och han gillar. Och lägga över kanske lite kött i hans så är han nöjd.  Det var kanske mer rätterna du har provat som han inte gillade. De flesta män tror jag gillar vegetariskt om det inte är tråkigt och smaklöst bara,  Det är iaf min erfarenhet :) tips kolla lite indiska vegetariska rätter det finns så mycket varierat och gott. Du kan köpa  en kokbok och låta din man välja ut några han tycker ser goda ut! Det är väldigt roligt också. Om du vet att han gillar t.e.x en viss typ av mat så kolla någon kokbok som har mer av de smaklökarna.

Garm
2018-07-12 09:33
#15

#14 Tack för tipset! Vad gäller sambon så är det inte så att han är motsträvig mot det vegetariska, han vill också äta mer vegetariskt så länge det inte innehåller bönor. Han tycker helt enkelt inte om smaken på det. Quornbitar ska jag absolut prova att laga något med. Jag lagade chili con quorn till mig själv en gång, men det blev inte bra. Quornfärsen "äter upp" kryddorna så det blev rätt smaklöst även om jag kryddade på väldigt ordentligt. Annars är indiskt något vi båda gillar och där är det ju mycket vegetariskt, bra tips :)
Kokbok låter klokt och ska nog ta och införskaffa en sådan. Finns ju så många bra vegetariska sådana nu :)

JazzBass
2018-07-12 11:27
#16

Den amerikanska matsajten Serious Eats (min absoluta favorit bland alla matsajter) har för övrigt veganskt tema en gång om året. Minns att de för en tid sedan utvecklade en vegansk version av spaghetti carbonara, vilket definitivt är en utmaning. Vill man få idéer för att äta mer vegetariskt är det alltså en bra sajt att kolla in. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: