Annons:
Etiketterrådtips
Läst 1465 ggr
MonicaLagerquist
7/1/18, 2:02 PM

Koka bönor

Jag köper ett kilo kikärtor, vita bönor ,röda bönor.

Blötlägger över natten och kokar sen var för sig. När det kokt klart så fryser jag in i tillplattede plastpåsar. Sen kan man ta farm så mycket man vill ha och lägga tillbaka resten i frysen.

Använder de i sallader och olika maträtter.

Betydligt billigare än att köpa färdigkokta på burk.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Maria
7/1/18, 2:18 PM
#1

Så brukar jag göra också och det är hur lätt som helst och smakar så mycket godare än de man köper i burk/förpackning.

Kidneybönor och svarta bönor kokar jag också emellanåt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Mooniq
7/1/18, 2:56 PM
#2

Det händer att jag kokar olika bönor jag med, men kan lika gärna köpa färdigkokta, speciellt kikärter om jag ska purea dem till Hoummos - som jag spetsar med extra mycket vitlök och citron. Bästa sommarmaten - grönsaksstavar och Hoummos.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Maria
7/1/18, 3:05 PM
#3

#2 Jag tycker det är stor skillnad på smaken faktiskt. Även om jag ska göra kikärtsbiffar/falafel  så vill jag helst ha egenkokta.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Torparmor
7/3/18, 12:38 AM
#4

Jag förväller färska hemodlade bönor, styckfryser på plåt och fyller på påse.  Sen får de koka färdigt när jag gör maten alt följa med direkt i grytan. När de fryses in färska kräver de inte lika lång koktid.


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Maria
7/3/18, 6:50 AM
#5

#4 Spännande.🙂 Vad är det för bönor du odlar?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Torparmor
7/3/18, 7:10 AM
#6

#5   i år är det två sorters bondbönor (kulturarv) på olika ställen i trädgården. Jag tänker uppföröka och för att minimera risken för korsning blir det bara två sorter.

Av övriga bönor blev det gula och purpurfärgade vaxbönor, en sort kokbönor och skärbönor. Hann inte med fler då vädret satte stopp.


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Annons:
Maria
7/3/18, 7:16 AM
#7

#5 Spännande.

Bondbönor har jag odlat för några år sedan.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

JazzBass
7/3/18, 8:41 AM
#8

Bra tips, speciellt om man äter bönor ganska ofta. Själv tror jag inte att jag skulle orka med det dock då vi inte äter speciellt stora mängder bönor och har inte så mycket extra plats i frysen heller. Vi använder ungefär 50/50 burkvara och torkad vara, men det senare nästan enbart om vi minns lägga bönorna i blöt i tid. Att koka dem går jättesnabbt i tryckkokaren, så koktiden på 15-25 minuter beroende på sort är inget hinder för att tillreda bönor en vardagskväll. (Man kan till och med undgå blötläggning om man tryckkokar bönorna först ett par minuter, kyl och öppnar, byter till nytt saltat vatten, och kokar vidare tills de är klara. De spricker mycket lättare om man gör så här, men ibland har det ingen betydelse. Lite krångligt är det dock, så bäst ändå att komma ihåg blötläggningen).

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

MonicaLagerquist
7/4/18, 6:17 PM
#9

#8 Vi äter oftast lite bönor av något slag nästan dagligen sommartid. Marinerade eller som de är i en sallad. Har man färdigkokta i frysen kan man ta fram exakt så mycket an behöver.

Stolt ägare till fem La permer

JazzBass
7/5/18, 8:38 AM
#10

#9 - Jag får så lätt väldigt gasig mage av baljväxter så det blir inte så ofta för min/vår del. 1-2 gånger i månaden skulle jag gissa. Men kanske man ändå skulle prova tipset nästa gång jag kokar och frysa ner i små påsar. Man vill ju inte koka alltför små satser åt gången heller ju. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

MonicaLagerquist
7/5/18, 8:48 AM
#11

#10     Fast jag fryser inte in i små påsar utan i tre liters och sen tar jag bara upp det jag ska ha. Försluter påsen med en påsförslutare så att det är enkelt att återförsluta påsen.

Stolt ägare till fem La permer

JazzBass
7/5/18, 1:45 PM
#12

#11 - Ok, tänkte att de kanske klumpar ihop sig. Men funkar det så där vilket det uppenbarligen gör så är det ju ännu lättare. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

MonicaLagerquist
7/5/18, 3:24 PM
#13

#12 Jag lägger kokta bönor i plastpåsen.Plattar ut och fryser in på en bricka.När allt är fryst tar jag bort brickan och lägger tillbaka allt i frysen igen.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
JazzBass
7/5/18, 3:25 PM
#14

👍

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: