Annons:
Etiketterförrättersmårättertillbehör
Läst 1669 ggr
JazzBass
2018-06-26 17:01

Fransk omelett

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Fick till en så fin och fantastiskt god fransk omelett i morse att jag kände mig tvungen att visa underverket för resten av världen! 😃 Tänkte också berätta om hur jag gjorde så att andra kan få uppleva samma sak. Det var första gången den lyckades utmärkt och det bidrar definitivt till entusiasmen jag känner just nu. 😛Inspirationen till omeletten kommer ursprungligen från Serious Eats artikel och video om samma ämne, och det är väl ungefär samma saker jag skriver här vad gäller tillvägagångssättet. 

Till denna omelett använde jag tre ekologiska ägg, ca 1½ msk smör, ca 1 msk vatten, ca 1 krm salt (helt doserat efter smak och erfarenhet), och två skivor ost av typen port salut, alltså det jag hade hemma för tillfället. Istället för vatten kan man använda grädde för ännu krämigare smak, men mjölk blir inte lika gott. Ost är inte obligatoriskt men gott att ha i. Åtminstone om det är en god sort som smälter fint. 🙂

Obs! Det är otroligt viktigt att man har en nonstickpanna i utmärkt skick för att detta ska lyckas. Storleken på pannan ska helst vara ca 20-24cm. En riktigt väl instekt gjutjärns- eller kolstålspanna i samma dimension kan också funka eftersom de har bra nonstickegenskaper, men jag lovar ingenting där. Omelett är dessutom en sån grej jag tycker non-stickpannor är utmärkta för: man behöver inte utsätta pannan för några höga temperaturer som sliter på beläggningen, och man behöver inte nåt extra tjockt botten heller. Också viktigt att ha är en silikonslickepott som tål värme.

Man börjar ungefär som då man gör en krämig äggröra. Knäck äggen i en skål, ha i vatten/grädde och salt, och rör om ordentligt med en gaffel. Lägg smöret i pannan, sätt spisplattan på medel/medelhög värme och häll i omelettsmeten innan plattan hunnit värmas upp speciellt mycket men smöret hunnit smälta åtminstone delvis. Rör om hela tiden i bottnen med slickepotten, och skrapa kanterna regelbundet. När smeten börjar tjockna, sänk effekten till max medelvärme. Fortsätt röra frekvent och relativt kraftigt ända tills smeten fortfarande är ganska rinnig men ändå tjocknat så mycket att du nästan, bara nästan, kan tänka dig att servera äggröran som sådan till en okänslig typ som undertecknad. 😂 Sluta då röra om, och vänta nån minut så att bottnen formas och stabiliserar sig. Lägg under tiden ostskivorna ovanpå (om du så önskar) så de får smälta lite. 

När du tycker omeletten börjar närma sig tillräckligt fast för att ätas,  börja då rulla ihop den med slickepotten och kanske en extra stekspade av plast/trä som hjälp om det behövs. Omeletten är väldigt skör, så det är verkligt viktigt att vara försiktig och att den inte på något vis fastnat i plattan eller börjat hårdna/få färg. Se till att "skarven" hamnar undertill på omeletten (utseendesak), låt stekas en kort stund i det läget och häll sen upp omeletten på en tallrik. Klar!

Garnera om du vill med t.ex. persilja, lite flingsalt, lite fin olivolja, eller, som jag gjorde här: Det rann ut lite ost i stekpannan som förstås blir god när den steks lite på svag värme. Lade dessa bitar ovanpå utöver den övriga garneringen. Blev jättegott! 👍

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
MonicaLagerquist
2018-06-26 17:10
#1

Man kanske ska testa en omelett till lunch imorgon.

Stolt ägare till fem La permer

Carmarino
2018-06-26 17:15
#2

Den ser jättegod ut. 🤤


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Stallmima
2018-06-26 17:48
#3

Grattis till en lyckad omelett!  Mina brukar se ut som geggamojja  😂

JazzBass
2018-06-27 07:17
#4

#1 - Gör det! 🙂

#2 - Tack! Ja det var den. 😉

#3 - Tack! Så brukar det se ut här också ganska ofta. Men man kan väl kalla det äggröra då. Eller nånting fancy i linje med "Etons mess". 😃

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: