Annons:
Etiketterförrättersmårättertillbehör
Läst 933 ggr
-hanna-
2018-06-08 23:28

Coleslaw recept?

Jag har aldrig gjort coleslaw, bara köpt. Nu tänkte jag göra en till grillat kött och undrar om någon har ett bra och gärna enkelt recept.

Jag har ju googlat men det skiljer lite på recepten och flera innehåller socker, det vill jag helst undvika. Vinäger står också med på flera, är det nödvändigt? Det skulle vara en tesked och det känns onödigt att köpa hem då förmodligen resten inte blir använt till något.

Men hur gör ni er coleslaw?

Annons:
Honestyisdead
2018-06-08 23:48
#1

Kål, morot, lök, majonnäs, senap, salt och peppar. En nypa socker men det kan man ta bort.

DesK
2018-06-08 23:53
#2

I grunden är coleslaw en vitkålssallad med majonnäs, enkelt men kanske inte så spännande. Socker tillsätts ofta som smakförhöjare och syrabalancerare. Majonnäs innehåller ofta en viss mängd socker eller annan sötning, det rundar av de skarpa smakerna.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

-hanna-
2018-06-09 00:14
#3

Tack

Maria
2018-06-09 06:37
#4

Majonnäs i sig innehåller ju lite vinäger så det kan du hoppa över. Det finns tusen variationer och det brukar bli gott hur man än gör🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

JazzBass
2018-06-09 23:05
#5

Gör man egen majo lönar det sig att se till att den blir ordentligt tjock. Maximal mängd olja i förhållande till äggula alltså, och hård vispning. Majonnäsen kommer att dra ut vätska från grönsakerna och det gör coleslawen vattnig om inte majon är tillräckligt tjock. Själv föredrar jag citron som syragivare i majo och coleslaw är inget undantag, även om en skvätt bra vinäger kan göra susen om smaken behöver fräschas upp lite extra utan att man vill ha ner så mycket extra vätska. Tycker vinäger är användbart i köket, det kan fräscha upp tunga smaker nåt otroligt, men det är lite svåranvänt. Hellre använder jag lite för lite än för mycket rent allmänt, för att steget från perfekt till ”för mycket” ofta är väldigt kort. På sistone har jag börjat föredra ren ättika i många fall istället för vinäger, eftersom den är så smakneutral, men då får man förstås vara extra mycket på sin vakt med mängden.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

JMW
2018-06-12 09:39
#6

Kanske med en del ingredienser man vanligtvis inte har hemma men detta är min absoluta favorit. Kommer från ett gammalt recepthäfte med Cajun/Kreolinspirerade recept.  Såååå himla god!

½ litet vitkålshuvud

2 morötter

½ purjolök

2 msk majonnäs

2 dl fil (jag tar creme fraiche)

2 msk chilisås

2 msk brun farin

½ tsk örtsalt

2 krm nymald svartpeppar

1 tsk worcestersås

1 tsk fransk senap (jag tar vanlig söt senap)

Strimla vitkålen och purjon fint i mixer eller med osthyvel. Skala och riv eller strimla morötterna grovt. Blanda alla de övriga ingredienserna i en skål. Rör till sist ner vitkålen, purjolöken och morötterna.

Annons:
Upp till toppen
Annons: