Annons:
Etiketterdryckerövrigt
Läst 933 ggr
tlover
2018-06-07 18:52

Grunderna i att göra drinkar?

Jag skulle vilja testa att göra alkoholfria drinkar problemet är att jag vet inte riktigt hur en drink är uppbyggd, vanliga alkoholfria drinkar är ju väldigt söta och jag har för mig att vanliga drinkar inte alltid är så söta.

Jag tänker använda te på olika sätt men jag har ingen aning om hur jag ska börja

l'm back

Annons:
DesK
2018-06-07 19:18
#1

Vilken rolig idé 🙂 Jag kan ingenting om sådant, men det borde kunna gå att göra en stark infusion av valfritt smakrikt te och sedan blanda det med kolsyrat vatten och pressad citron. Vill du ha lite sötma kan det nog vara gott med lite honung i, som du i så fall bör blanda ned i den varma teinfusionen.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Gronstedt
2018-06-08 15:28
#2

En del klassiska drinkar, eller vad man ska kalla det, bygger på att bara man blandar ihop saker som de flesta tycker är goda tillsammans, som rom och cola. Där finns det många varianter där te kan passa bra tillsammans med kolsyrat vatten, som #1 föreslår.

Andra drinkar bygger på kontraster, som Campari Orange, där det syrliga hos apelsinen kontrasterar mot det söt-bittra i Camparin. Något liknande bör gå att få till med ett bittert/stramt te blandat med juice eller ett fylligt, fruktigt te med någon tonic-variant med liten sötma. 

Sedan finns det komplexa varianter, där olika smaker ska finnas i olika skikt i glaset - där måste det kunna finnas massor av varianter med olika slags te - kanske ett kryddigt och ett fruktigt mörkt te, åtskilda av ett milt grönt? Eller där iskallt citronvatten bildar virvlar i ett lätt honungssötat, rumstempererat te? Både snyggt och spännande!

Även olika temperaturer kan användas, som i Irish Coffee. Nog vore vore det läckert att göra en variant med med till exempel ett kallt kraftigt rökt svart te i stället för whiskyn, ett varmt, fylligt men milt te i stället för kaffet och en kyld gräddklick på toppen? Eller kanske ett slags Virgin Mary med rökt te?

Och kan man variera i det oändliga med fruktbitar, oliver, salt, peppar och andra kryddor på glaskanten …

Det finns många böcker i ämnet, se om du kan hitta en väldigt enkel och basal - du behöver ju inte glassiga bilder och avancerade recept utan just grunder för smakkombinationer och hur man meckar ihop det.

Detta verkar ju hur kul som helst - jag tror jag ska prova, någon gång i ett annat liv när jag har tid 😮

tlover
2018-06-08 16:01
#3

#2 Just virgin Mary tillsammans med Lapsang har jag funderat på, kanske ska jag börja med det, det är ju alkoholfritt från början :)

l'm back

MonicaLagerquist
2018-06-10 15:48
#4

#2 Det låter läskande och gott.Det måsta jag testa.

Stolt ägare till fem La permer

tlover
2018-06-10 20:42
#5

Hittills har jag testat en lavendel och tesiraps drink och en grön pu-erh och loka drink. Båda kalla med is.

Den första försökte jag göra i lager men jag råkade ha i alldeles för mycket sirap i så det blev för sött (för mig iallafall att dricka i lager) men det bittra och blommiga från örtteet på lavendel bröt bra mot det söta gräddiga i påsktesirapen.

Den andra gjorde jag 50/50 av grön pu-erh (bitter) och loka crush päron (söt och kolsyrad). Den blev riktigt god men lite vattnig så jag funderar om det är bättre med någon dricka istället och mer te

l'm back

tlover
2018-06-10 21:20
#6

Testade drink 2 utan is och då framträdde smakerna mycket bättre

l'm back

Annons:
tlover
2018-08-17 19:00
#7

Vatten, limejuice, tesirap på "Påsk" och is var också riktigt gott

l'm back

Upp till toppen
Annons: