Annons:
Etikettköksutrustning
Läst 801 ggr
MonicaLagerquist
2018-05-22 16:49

porslin

Har ni olika porslin till olika maträtter?

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
MonicaLagerquist
2018-05-22 16:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

När vi äter fisk har vi dessa tallrikar.

Stolt ägare till fem La permer

DesK
2018-05-22 17:05
#2

Åh, vilken fin tallrik 😍 Vi har mycket porslin, men använder en sort, Arabia Arctika till vardags och övriga tre serviser till fest. Så inte direkt något speciellt porslin till någon särskild maträtt. Idéen är dock rolig / trevlig, så vi borde kanske testa det 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MonicaLagerquist
2018-05-22 18:18
#3

Sen har jag solgula mat-tallrikar,även en omgång blå och en omgång vita .

Sen har vi även en omgång vita med lite vågigkant som vi har som finporslin.

Stolt ägare till fem La permer

tlover
2018-05-22 18:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Jag har samma oftast förutom vid sushi då har jag detta även om både tekoppen och tekannan är sönder nu

l'm back

JazzBass
2018-05-22 20:17
#5

Nej, men skulle gärna ha lite olika tallrikar för olika typer av anrättningar för att det skulle pigga upp och göra måltiderna lite mer omväxlande. Känns lite som en kostnads- och utrymmesfråga dock, en hel servis kostar en hel del och så ska man ha plats för den också.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Garm
2018-05-22 20:21
#6

Jag har bara omaka porslin så det blir lite olika varje gång jag äter. Har allt ifrån diverse IKEA-grejer till lite av farmors gamla Gefle-porslin och några okända tillverkare.

Annons:
MonicaLagerquist
2018-05-22 20:27
#7

#5 Man behöver ju inte ha en hel servis av alla olika.Jag har sex gula ,åtta blå två av dem med stjärnor.Fin servisen har jag 18 av de stora tallrikarna 14 av de lite mindre tallrikarna och 8 av de djupa.

För hundra år sen när jag gick på hushållsskola så sa vår lärare att man behöver inte ha fler mat -tallrikar än vad man har stolar.

Stolt ägare till fem La permer

JazzBass
2018-05-22 21:39
#8

#7. - Lite klumpigt ordval av mig, men menade att man ju nog iaf vill ha ett visst antal av varje sort, om man inte gör som Garm vilket ju är rätt coolt det också. Minst 6st sv en sort vill jag nog ha om det ska funka till en liten bjudning, men helst 8-10st. Till vardags räcker det med mindre antal också förstås. Av min bästa servis (30-årspresent) har vi 6st av varje tallriksmodell.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

MonicaLagerquist
2018-05-22 21:43
#9

Vi bor ju tre här hemma.Men till lunch är det bara jag och min man så då räcker det med två.

Vi har sex ungar så om bara ungarna med respektive kommer så blir vi ju många. Inte ovanligt att vi är 13-16 personer som äter.

Stolt ägare till fem La permer

[nevamisse]
2018-05-25 01:14
#10

Har vanliga vita vardagstallrikar från Åhlens. Och en servis från Montazami, som används både till kalas och vardag. Och så samlar jag på en julservis. 

Har vita djupa tallrikar till soppa och pastaskålar till några pastarätter.

Skulle kunna ha hur många olika sorts tallrikar som helst, men har inte plats för så många. Jag gillar att ha 12st av allting, men nästa omgång tallrikar kanske kan bli 6st, det räcker med att både vardagstallrikarna och ena servisen är 12 av varje.

JazzBass
2018-05-25 10:17
#11

Blev inspirerad av den här tråden att kolla upp lite vad för porslin som finns på marknaden. Det är rätt sällan man ser nåt annat än produkter från de stora  nordiska märkena här, t.ex. Arabia, Iittala, Rörstrand och Pentik tycker jag. Sökte på nätbutiken Kitchentime som har ett stort urval, och hittade en del riktigt trevligt poslin. Undrar bara varför jag måste ha så dyr smak. 😭😂 Rosenthal var ett obekant märke för mig, jag och fastnade starkt för deras Mesh-serie, speciellt färgen Aqua (känner starkt för tallrikar i den här färgen just nu faktiskt). Hittade också på andra sidor Junto-serien av samma tillverkare, som kanske imponerade ännu mer. Rustik men exklusiv stil, med jordnära och personliga former och färger. Rosenthal Brilliance var också otroligt vackra men i helt annan stil, mer romantisk. Tror frun skulle älska den, men vi har redan en gammal blommig finservis som hon ärvt av sina farföräldrar och som vi ännu aldrig använt, och i bröllopsgåva häromåret fick vi en kaffeservis av Pentiks Eden-serie (med röda blommor) som vi gillar mycket mer. 

Just nu är jag själv mest intresserad av tallrikar med lite mer personlighet och färg, då vi annars har mest vitt porslin hemma som vi använder (Iittala (f.d. Arabia) Teema till vardags och finservisen ASA Selection á table, kvadratiska/rektangulära, som jag fick en stor servis av i 30-årspresent). Hade kanske inte valt den själv, men fina tallrikar är det. 

Annat fint jag hittade nu när jag sökte på tallrikar var Gerbera Algarve, Xantia Fortuna (det enda som låg i lite förmånligare prisklass) och vissa färger av Le Creuset.

…Så har man nu fått nåt nytt att bli enormt köpsugen på genast efter att jag inte kunde hålla mig längre utan köpte en 57cm klotgrill till trädgården som jag monterade igår. 😂 Hjälp.  Nå, som tur är har vi ingen plats alls för nåt mer porslin alls så lär nog inte köpa nåt nytt riktigt genast i alla fall.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[nevamisse]
2018-05-25 12:23
#12

#11 Rosenthal har jag sett i Önska butikerna, om du vill titta på dom i verkligheten 😉

MonicaLagerquist
2018-05-25 12:59
#13

Jag köper mina udda porslinstallrikar på loppis.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
JazzBass
2018-05-25 13:17
#14

#12 - Den kedjan tror jag inte finns här i Finland tyvärr. 😕 Kan tänka mig att några varuhus jag känner till i Åbo eller Helsingfors (t.ex. Stockmann) kan ha inne av märket dock.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[nevamisse]
2018-05-25 13:25
#15

#14 Nej då förstår jag.

JazzBass
2018-05-25 13:31
#16

#15 - Tack ändå för tipset. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

DesK
2018-05-25 17:24
#17

JazzBass Stockmann har i alla fall haft en del från Rosenthal. Jag har kompletterat min farmors servis där.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MonicaLagerquist
2018-05-27 05:53
#18

Jag ska vid tillfälle fota lite av de olika uppläggningsfat som jag har. Passar på att handla udda fat och karotter på loppis.

Stolt ägare till fem La permer

Upp till toppen
Annons: