Annons:
Etiketterdryckerövrigt
Läst 4796 ggr
issuess.
2018-05-22 16:39

Hur påverkad blir man av en cider?

Hej, hittade ingen annan passande sajt för denna fråga. 

Jag är över 18 och under 20 år och väger ca 60 och är ca 160 lång. Jag har aldrig haft en fylla innan. Hur påverkad blir jag om jag dricker en cider med 4,5%? Påverkar det något öht eller måste man gå på med mer?

Annons:
alonely
2018-05-22 16:41
#1

Det är individuellt.

DesK
2018-05-22 16:55
#2

Det går inte att svara på, det finns för många osäkra faktorer. Generellt kan sägas att den som är ovan vid alkohol tål mindre än den som är van. Vidare så beror det på vad man äter /har ätit precis innan man dricker alkoholhaltig dryck. Klart är att en sådan cider kan påverka en hel del.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

issuess.
2018-05-23 14:59
#3

Jo jag vet att maten påverkar, om vi säger att jag ätit en macka och druckit en kaffe innan? Förstår att det är individuellt men på ett ungefär, genomsnittligt. Undrar liksom om det knappt är märkbart eller om det faktiskt påverkar mig. Antar att jag får experimentera med det själv men vet ju inte heller om det är placebo-effekt också då.

Glömde förresten skriva att cidern är på 33 cl, men det kanske är standard(?).

JazzBass
2018-05-23 16:20
#4

Jag som är en snart 40 år gammal man på knappt 80 kg känner helt klart av redan en portion alkohol, t.ex. en liten starköl. Inte jättestarkt förstås, men helt klart märkbart. Om du är helt oerfaren av att dricka alkohol tycker jag du borde hålla dig till max tre stycken på en kväll. En liten berusning kan kännas trevlig men det finns faktiskt inget trevligt med att dricka sig redlöst berusad och hjälplös, bara en massa risker involverade med det. (Säger det nu främst för att steget mellan att känna sig ganska klar i huvudet och vara riktigt full kan vara väldigt litet i min erfarenhet). Dessutom har alkoholen en sövande verkan på många inklusive mig själv. 

Själv dricker jag numera oftast bara en portion och väldigt sällan mer än 3-4 på en kväll. Dricker sedan ca 20 års ålder enbart för den goda smakens skull (jag är en stor vän av gott vin, öl, whisky, konjak, högklassig cider, och goda drinkar som Gin Tonic), och behärskar mig själv med mängderna för att jag gillar ännu mer att må någorlunda bra följande dag. Hatar baksmälla. Värsta baksmällan har fått mig att fundera på amputation av huvudet (och det behövs faktiskt inte alltid så mycket för att det ska kännas så illa, kan räcka gott och väl med en sixpack öl och att glömma dricka vatten…) 🤢

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

issuess.
2018-05-23 17:02
#5

Tack för ett utförligt svar! Det hjälpte mig.

issuess.
2018-05-23 21:44
#6

En annan fråga om samma ämne - hur påverkad blir man av en klunk likör, 33%?

Annons:
issuess.
2018-05-23 21:44
#7

Förstår om mina frågor låter urdumma för vissa men det jag menar är alltså om det påverkar öht.

DesK
2018-05-23 22:00
#8

Det har du redan fått svar på! Tveklöst ja!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Upp till toppen
Annons: