Annons:
Etikettermenyermatsedlarmiddagstips
Läst 528 ggr
MonicaLagerquist
2018-05-21 13:23

Tips på sommarbuffé

Man man fyller år på lördag och jag ska fixa någon slags buffé .

Vi var och kikade på en sån där bricka från ICA med olika skinkor lite frukt och grönt.

Det blir lite över vår budget.

Vi blir 10 12 personer.Inga allergier .

Gärna till ett vettigt pris.

Små köttbullar med lite olika smaksättningar

Kyckling på spett

Någon form av äggmuffins ( mannen vil ha marängtårta så jag kommer att ha gott om äggulor)

Vad kan man mer ha?

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Silver83
2018-05-21 14:18
#1

Nu har jag ingen aning om budgeten överhuvudtaget, men lite tips kanske kan vara någon form av paj(er), fruktspett/fruktsallad, sallad, fläskfilé, nån typ av dip/sås, ost och kex, fröknäcke, bruschetta, smörgåstårta, tunnbrödssnittar, brytbröd, pastasallad, capreze, ostpinnar/grissini… etc.

parsley
2018-05-21 14:25
#2

Dubbelmarinerad kött eller kyckling. Om du söker på dubbelmarinerad fläskfile, oxfilé eller kyckling så hittar du lite olika varianter. Det går säkert att byta marinaderna mellan olika köttslag om man vill. Man kan även dubbelmarinera fransyska. Det är en fördel om man har tillgång till en skärmaskin, så man kan skära upp köttet riktigt tunt, speciellt om man gör på fransyska. 

Någon eller några former av sallad, t ex grönsallad, pastasallad eller potatissallad. Om man vill kan man göra sk falsk potatissallad på squash eller zucchini.  Har du mycket äggulor så kan du göra egen majonnäs. 

Några trevliga ostar med lämpliga kex och ev vindruvor och päron till. Antar att en brietårta hör till de mest prisvärda

MonicaLagerquist
2018-05-21 15:22
#3

En omgång små delikatessköttbullar gjorde.Massor av vitlök ,kajp och gräslök i dem.

Gjort en sats köttkullar till,Kryddade med paprika chili och cayennpeppar.Tomatpure som vätska.

Ska steka dem om en stund.Måste vila ryggen först.

Stolt ägare till fem La permer

MonicaLagerquist
2018-05-21 15:23
#4

Kommer nog att göra en pastasallad och en potatissallad med vinegrett.

Stolt ägare till fem La permer

JazzBass
2018-05-22 11:55
#5

Vet inte riktigt vad du menar med äggmuffins, men om du inte vet om det passar så bra i menyn eller blir lite mycket så finns det ju mycket annat man kan göra med gulor (jag har mycket svårare att hitta användning för enstaka vitor). Med många äggulor över skulle jag göra egen bearnaise- eller hollandaisesås. Med 1-3 stycken hade jag vispat ihop en majonnäs istället, det är också gott till mycket och behövs ofta till pasta- eller potatissallader dessutom, eller coleslaw.

För kyckling på spett (om du avser grillspett) så rekommenderar jag absolut kycklinglårfilé. De får gärna grillas hårdare och längre än om man kör med bröstfilé som ju lätt blir torr om den steks lite för länge eller blir och stå. Man skär bitarna lagom stora bitar, låter marineras en tid i nån god oljebaserad marinad (till exempel med ingefära, soja, vitlök och cayennepeppar), varefter man trär bitarna tätt mot varandra på grillspetten, torkar av dem lätt och grillar på hög värme runtom och flyttas till indirekt värme när de fått tillräcklig yta. Vill man inte servera ett helt spett per person så kan man skrapa ner köttet från spettet i en värmetålig serveringsskål och blanda ner ytterligare grillade/ugnsrostade paprikabitar, körsbärstomater, zucchinibitar, sparris, champinjoner eller vad man nu tycker om, och lite mer av samma marinad som användes till spetten. (Obs! Förstås inte nån marinad som hunnit vara i kontakt med rå kyckling). Blir riktigt gott!

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

MonicaLagerquist
2018-05-22 15:28
#6

#5

Äggmuffins med Västerbottensost

10 st  ägg

1 dl  grädde

2 dl  tiven ost

salt och nymalen svartpeppar

===============================================================================================================================================

Tillagning

10-12 muffins
De kan ätas till frukost och mellanmål och som kvällsmums.

1. Sätt ugnen på 175-200 grader.
2. Vispa upp äggen i en bunke. Blanda i grädde och ost och krydda med salt och peppar.
3. Fyll muffinsformar med smeten och lägg i fyllningen. Använder man stekt bacon kan man blanda det direkt i smeten, var då varsam med saltet.
4. Grädda muffinsen i ugnen 20 minuter eller tills de fått fin färg.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
JazzBass
2018-05-22 16:38
#7

Jasså nåt sånt, lite som omeletter alltså. Låter gott! 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Sindri
2018-05-22 17:39
#8

Tsatziki! Gott, läskande och mättande.

Kokta rödbetor med fetaost.

Kyckling är bra, men vilket jobb att trä på spett. Jag brukar servera stekt lårfilé i mindre bitar som fått marinera nåt dygn i någon god sås.

En fransk potatissallad med lök och gräslök , dressing med äggula och crème fraiche, en gnutta fransk senap i.

MonicaLagerquist
2018-05-23 20:27
#9

Nu har jag nog funderat klart.😃

Två sorters små köttbullar

Kycklingspett

Schwarzwaldskinka

Dubbelmarinerad fransyska körd i Sues viden 24 timmar  

Oljemarinerade soltorkade tomater

Marinerade kronärtshjärtan

Potatissalad med vinigrätt dresing

Pasta sallad med en Ceasar dressing

Fetaost och tomatsallad med färsk basilika

Lite ostar och melon samt päron.

En grönsallad med kajplök.

Nybakt bröd

Sen blir det säkert något mer .Det brukar det bli.

Stolt ägare till fem La permer

MonicaLagerquist
2018-05-24 22:18
#10

Fixat kycklingspetten,marinerat tomaterna och fixat kronärtskockaan idag. Marängtårtan är bakad .Bara att hacka saken och vispa grädden på lördag.

Stolt ägare till fem La permer

Garm
2018-05-25 09:17
#11

Det ser ut som en helt fantastisk buffé! Mycket gott att välja bland.

Hur gör du med fransyskan? Den gjorde mig väldigt nyfiken.

MonicaLagerquist
2018-05-25 13:01
#12

#11

vakuumförpackad i ölmasiknen som man ställer in på 59 grader och just framsyskan ska gå i 24 timmar.

Stolt ägare till fem La permer

MonicaLagerquist
2018-05-27 05:52
#13

Vi åt så att magen stod i fyra hörn.

Allt blev väldigt gott och uppskattat. Sen gjorde jag en dajmtårta till efterrätt.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Silver83
2018-05-28 19:12
#14

#13 Låter som en lyckad tillställning med andra ord :)

MonicaLagerquist
2018-05-28 20:25
#15

#14 Japp nu vilar vi några veckor och sen blir det midsommarmat.

Stolt ägare till fem La permer

Upp till toppen
Annons: