Annons:
Etikettsallader
Läst 714 ggr
DesK
2018-05-09 09:29

Potatissallad recepttråd

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Såhär i grilltider tänkte jag att vi kan lägga in recept på potatissallad. Jag brukar göra ungefär så här:

Skrubba eller skala potatis och skär den i lagom bitar. Koka varsamt i saltat vatten. Gör under tiden en dressing av senap, äppelcider- honungsvinäger, örtsalt, svartpeppar, blandade örtkryddor ch olivolja. Skiva rädisor eller rättika mycket tunnt. Skär röd lök och god inlagd gurka t ex Mediteran smått. Blanda kapris, lök och gurka med den nykokta varma potatisen och vänd sedan ned senapsdressingen, låt svalna och dekorera innan servering med ruccola eller andra gröna blad.

Skriv gärna ditt favoritrecept på potatissallad här nedanför🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Mooniq
2018-05-09 09:55
#1

Jag älskar potatissallad med lite riv i, så jag gör så här:

ca 1 kg kokt potatis, delade i bitar

10 - 15 cm Purjolök, finhackad - jag gillar det så jag tar i rejält.

4 - 5 dl gräddfil + 1 dl majonnäs

2 krm grovmalen svartpeppar

1 knippe färsk persilja, finhackad 

(om det ska serveras till fisk så byt persilja mot dill, jättegott)

Rör ihop, låt stå kallt några timmar/över natten så smakerna mognar. 

Gott till kassler, grillat kött/korv, stekt kött/kyckling. 

Håller sig 3-4 dygn i kylen.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

JazzBass
2018-05-14 10:12
#2

Jag gör i princip aldrig potatissallad likadant två gånger, men på sistone har jag fastnat för en variant med tärnat äpple i. Lyfter potatissalladen nåt otroligt! Kan varmt rekommendera det.

Igår gjorde jag nåt i stil med det här, grovt uppskattat ur minnet. Egentligen gjorde jag inte exakt enligt beskrivningen under, men det här funkar säkert bättre: 😉

  • 5 stora potatisar av fast sort

  • 1 zucchini

  • 1 stort äpple

  • 1/2 lök

  • 2 dl gräddfil

  • 1 dl majonnäs

  • 1-2 tsk äppelcidervinäger

  • 1-2 msk senap

  • 1 msk miso

  • 1-2 tsk ljus soja

  • Nymalen svartpeppar

  • Salt

Koka upp ungefär 1 liter vatten i en kastrull och ha i nån tesked salt i kokvattnet. Skala och tärna potatisen, och koka den i vattnet så den precis blir ätbart mjuk men inte längre än det. Häll bort vattnet, fyll på med kallt vatten, dränera och låt rinna av en liten stund.

Finhacka löken och tärna zucchinin och äpplet lika grovt som potatisen. Rör ihop med potatisen i en stor skål.

Blanda resten av ingredienserna separat och rör ihop. (Det var det här som jag inte gjorde men tror det är bäst så i alla fall). Har du inte miso kan du utesluta det, och ljus soja är inte heller obligatoriskt. Men kompensera med mera salt i så fall, och gärna lite ketchup för umamins skull. Finhackad hårdstekt bacon funkar också fint. 🙂 Klart! Låt gärna stå och dra i kylen en stund dock innan servering.

Själv åt vi den här igår på morsdagen (firas i Finland andra söndagen i maj) tillsammans med grillad färsk tonfisk, en mangosalsa och en majonnäs med vit och svart vitlök. Mangosalsa kan jag varmt rekommendera till grillat, det är busenkelt att slänga ihop också: Blanda en tärnad mango, en liten burk svarta bönor, ca 1 msk finhackad lök samt lite salt och cayennepeppar. Klart!

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Sindri
2018-05-23 11:41
#3

Fransk potatissallad har salladslök (och gräslök) i sig. Dressing av crème fraiche med äggulor och lite fransk senap.

Upp till toppen
Annons: