Annons:
Etiketterrådtips
Läst 835 ggr
millan21
5/8/18, 2:59 PM

Färska eller torkade kryddor?

Hej, jag undrar om det är någon skillnad i hur nyttiga färska respektive torkade kryddor är? Tex färsk ingefära eller torkad och malen på burk? Är alltid den färska att föredra ur nyttighetssynpunkt eller är det sak samma?

Annons:
tlover
5/8/18, 3:03 PM
#1

Färskt är nästan alltid bäst

l'm back

millan21
5/8/18, 3:10 PM
#2

Okej, men jag hoppas att det inte är så att den torkade inte gör någon nytta alls mer än lite smak.

tlover
5/8/18, 3:14 PM
#3

#2 Det är vad jag förstår bättre än inget. Sen är det ju alltid så att det nyttiga man får i sig är ju nyttigare än det man inte kan få i sig om du förstår vad jag menar 🙂

l'm back

Maria
5/8/18, 3:30 PM
#4

Spontant känns det som att den färska skulle vara mer nyttig men det vet jag inget om.

Däremot brukar man ofta få ta mer av färsk än torkad i matlagning tycker jag för det verkar som om smaken blir starkare när kryddorna torkas.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

JazzBass
5/8/18, 10:40 PM
#5

Tänker man på t.ex. ingefärans eller gurkmejans inflammationsdämpande egenskaper är dessa mer koncentrerade i den torkade varan, åtminstone enligt Sanna Ehdins böcker om IFD-kost. Men annars så håller jag nog med de andra här ovan.

Har du förresten testat golden milk med gurkmeja? Sån gjord på havremjölk är riktigt god faktiskt, och min frus nya favorit. 🙂 Innehåller både gurkmeja och ingefära, och en gnutta svartpeppar som också är nyttigt. (tlover - jag skulle kunna tänka mig att det funkar att ha matchate i också, du råkar inte ha testat det?)

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: