Annons:
Etiketterrådtips
Läst 1537 ggr
Kirnzy
5/7/18, 4:05 PM

Mat till resa?

Finns det någon vegetarisk mat som man kan ta med på en resa på två dygn, som överlever utan kyl och inte behöver värmas? Det kommer behövas lämnas i en buss under några timmar, så vet inte hur varmt det blir då. Kan komma på macka och sallad, men finns det något annat..? (Har googlat men hittar inget som verkar passa..)

Annons:
tlover
5/7/18, 4:13 PM
#1

Googla på bento eller o-bento. 

En bento är en japansk matlåda som är tänkt att förvaras i rumstemperatur och ätas rumstempererat, det finns ofta som vegetariskt men även animaliskt så du får sortera lite. 

Sen går väl inte allt att ha rumstempererat i 2 dygn men du får ta det som håller kortast först helt enkelt

l'm back

Lona
5/7/18, 4:32 PM
#2

Inte svar på din fråga, men kylklampar kan hjälpa lite i alla fall, även om de inte håller i två dygn.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Kirnzy
5/7/18, 4:45 PM
#3

#1 Tack, men hittar inte så mycket som skulle passa. Det verkar bara vara typ ris och grönsaker i de flesta jag kan hitta, eller andra saker som inte håller länge.. har du några tips på vad man kan ha i? Det behöver hålla i minst 14 timmar.. #2 Tror inte att jag kommer kunna ha tillgång till kylklampar tyvärr /:

tlover
5/7/18, 5:07 PM
#4

#3 Det finns matlådor med inbyggda kylklampar

De flesta husfruar i Japan går upp klockan 4 på morgonen och gör bentos, ibland både till lunch och middag. Man behöver vara noga med hygien och nedkylning för att det ska funka däremot. 

Du kan söka på mat för juli/augusti. Det borde hålla längst

l'm back

Jalking
5/10/18, 11:51 PM
#5

Tabbouleh? (Googla)

DesK
5/12/18, 7:42 PM
#6

Google har inte svaret på allt! Dumt att föreslå att man ska googla, när trådskaparen dessutom talar om att hen har googlat. 

Ts om du har en tork för grönsaker mm eller en varmluftsugn, så kan du torka många olika råvaror och ta med dig i din packning. Sedan blötlägga och tillaga. Det finns även torkad mat i många butiker för jakt, fiske och friluftsliv 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Kirnzy
5/14/18, 7:39 PM
#7

#5 Tack :) hat aldrig ens hört om det innan, men ska nog testa det någon dag och se om jag gillar det! #6 Jag tror inte jag kommer kunna göra något själv (pga har ingenting att torka det i samt ingen kunskap), men tack för idén! Ska kolla imorgon om jag kan hitta något torkat att köpa från en affär :)

DesK
5/14/18, 7:56 PM
#8

Det finns en hel del riktigt bra torkad mat i olika natur-, jakt- och fiskebutiker. Sortimentet varierar stort, så det kan löna sig att åka runt till flera sådana butiker 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Upp till toppen
Annons: