Annons:
Etiketterrådtips
Läst 1205 ggr
NjumNjum
4/24/18, 2:03 PM

Äta hel lime?

Istället för att slänga majoriteten av limen genom att bara pressa ut saften, är det bra att bara skala och mixa med vatten och dricka? Är lime på något sätt för starkt för magen, eller är det lika safe som apelsin eller citron osv? :')

Annons:
Scorpio97
4/24/18, 2:26 PM
#1

Jag har nog alltid sett lime som något mildare än citron, så jag ser inte varför det inte skulle gå. Borde dessutom inte vara någon skillnad på att pressa eller att ta med fruktköttet också. Men jag kan ha fel. Beror väl kanske på hur känslig mage man har också.

Jag gör i alla fall som du beskriver och äter även lime-skivor som dom är ibland (det gör jag även med citronskivor). Men min mage verkar tåla det mesta så jag är dålig som testperson, haha


//Jessie

JazzBass
4/24/18, 2:33 PM
#2

Antagligen är det ungefär som citron, har svårt att tänka mig nåt annat. Har säkert ätit fruktkött från lime hur många gånger som helst också utan att ens tänka på några eventuella risker med det. Den vita delen av skalet skulle jag dock inte äta, och skalet vill jag inte heller använda om frukten inte är ekologisk (citrusfrukter besprutas annars ganska hårt har jag förstått).

Limen kan vara knepig att skala ändå skulle jag tro. Om jag gjorde en smoothie med lime så skulle jag antagligen skära bort skalet med kniv så att man bara ser fruktkött på utsidan, sedan halvera på längden, skära bort lite av det vita i mitten, skiva upp halvorna för att kolla om det finns några kärnor gömda i frukten, och sen slänga allt fruktkött i mixern.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

NjumNjum
4/24/18, 4:15 PM
#3

Perfekt! Tack för svar! :)

Upp till toppen
Annons: