Annons:
Etiketternötviltgris
Läst 892 ggr
JazzBass
4/19/18, 8:47 AM

Gryta på sidfläsk och lök

Jag älskar sidfläsk och så gott som allt fett griskött, typ bacon, ribs, kassler med mera. Igår blev det en gryta på just sidfläsk som blev jättegod. Grytan serverades med jasminris som frun hade kokat redan tidigare, och det passade mycket bättre ihop än jag kunnat föreställa mig. 

Grytan slängde jag ihop under stor tidspress när barnen skrek av hunger (typ….😂). Glömde i stressen ha ner löken så den skulle få fräsa med köttet en stund. Jag upptäckte berget av grovt tärnad lök på skärbrädan när jag tyckte grytan var klar. 🤓 Rörde ändå ner den, tillsatte lite grädde och lät det puttra under lock några minuter. Löken blev faktiskt väldigt god på det här viset, skarpheten som finns i rå lök var borta till största delen men den smakade ändå tydligt lök och hade lagom mycket med tuggmotstånd. Den den kändes mer som en huvudingrediens på det här viset än då den fräses mjuk tillsammans med resten och försvinner i mängden. Hade också i lite svarta bönor som jag hade kvar hemma, de passade fint i grytan. 

Egentligen hade jag velat röka det skivade sidfläsket men hade inte tid att sätta igång rökugnen. Grytan fick ändå en rökig smak av dels liquid smoke (hickoryröksmak), rökt paprikapulver (röks med kryddpepparträ, har jag förstått), och fint havssalt jag kallrökt själv med al (inbillar mig inte att ni ska ha rökt salt hemma, men det här har ganska mild röksmak så vanligt salt duger säkert lika bra). 

Tyvärr tog jag ingen bild denna gång av grytan. Hade fullt upp med att äta och servera barnen att jag glömde det… 😛 Barnen älskade grytan (utom eventuellt löken), och sonen, strax 4 år, som annars är väldigt skeptisk till mycket och superlätt får kräkreflexer av sånt han är lite skeptisk mot tyckte jättemycket om köttet faktiskt. (Förra helgen serverade jag en superfint dubbelpanerad perfekt stekt grisytterfilé som han totalvägrade att ens smaka på…)

Ingredienser

  • 300-400g rått sidfläsk utan svål (jag använde färdigt skivat som jag tärnade)

  • 1 riktigt stor lök

  • (1 dl färdigkokta svarta bönor)

  • ca 1 msk olja för stekning (t.ex. raffinerad olivolja)

  • 1 dl rödvin

  • 1 dl vatten

  • 1-1/2 dl grädde

  • 1 tsk rökt paprikapulver, ej starkt (gärna denna sort)

  • 1/2 tsk malen spiskummin

  • Rejält med nymalen svartpeppar

  • Salt (gärna rökt men inget måste)

  • 1 krm liquid smoke

  • ca 0,5-1 tsk mörk soja

  • ca 1/2 tsk timjan

Tärna sidfläsket till avlånga, tunna bitar. (Skivorna i förpackningen jag använde var ca 3mm tjocka). Tärna löken grovt, skär bort det hårda rotpartiet.

Hetta upp en stor gryta eller traktörpanna ordentligt, häll i stekoljan och låt det bli hett. Lägg ner sidfläsket. Rör inte om genast då sånt kyl ner pannan, det är meningen att köttet ska brynas ordentligt. Rör om först när det ser ut att vara nära att brännas om du inte rör om. (Om det blir ansamlingar av nåt på botten som börjar vara nära att brännas (det kallas fond), häll i en liten skvätt vatten och rör bort fonden med en trägaffel). Lägg ner alla kryddor utom timjan och salta lätt. Fortsätt fräsa tills köttet är ordentligt brynt. Slå sen på rödvinet, rör upp all fond från grytbottnen och låt det koka koka ordentligt tills vinet nästan kokat bort helt. Häll då i vatten, mörk soja, liquid smoke och ca 1 dl av grädden, och rör ner löken och timjanen och de svarta bönorna (om du har, inte obligatoriskt). Låt puttra så löken blir lagom mjuk. Tillsätt mer grädde vid behov och smaka av med mer salt om det behövs. Servera med kokt jasminris och grönsaker i nån form. Kanske stekta minimorötter och champinjoner med vitlök…? (Mina kokta frysgrönsaker passade inte så jättebra 😂).

Man kunde säkert ha i mycket mer grönsaker i grytan, t.ex. morot, men nu blev det en sån här version och gott blev det också. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
DesK
4/19/18, 6:02 PM
#1

Det låter verkligen jättegott🙂 Sött rökt paprikapulver låter spännande, har aldrig sett det i butik dock. Liquid smoke har jag, men har bara använt det till tofu och grönsaker 🙂 Vad för griskött köper du? Det vanliga grisköttet, som säljs här, köper jag inte sedan länge. Väljer att endast köpa kött från djur som har levt ett bra uteliv. 🙂 Hon den däringa surkålsälskaren funderar på om det vore gott med lökfräst surkål till denna gryta 😇 😎

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Upp till toppen
Annons: