Annons:
Etikettfågel
Läst 1999 ggr
Fridaaaa
2018-04-15 15:43

Rätter med kycklingfiléer

Någon som har tips på maträtter med kycklingfile? :)

(inget med curry eller kokosmjölk) :)

Utan lök och kål med :)

Och inte kokt i tex soppa (grytor går bra) Länka gärna recept! :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Sugar Mist
2018-04-15 15:56
#1

Jag brukar alltid dela upp filéer i mindre bitar(typ kuber), steka med salt, peppar och vitlökspulver, lägga åt sidan, strimla bacon och steka upp det.

Ner med kycklingen i stekpannan med baconet, i med philadelpiaost(ungf. ett halvt paket) och låta det smälta och röra ihop sig med kycklingen och baconet, sen ner med en halvliter grädde och krydda med salt, peppar, vitlökspulver och lite paprikapulver, låt koka upp.

Brukar alltid köra med pasta(penne) till det.

Min go-to som är hyffsat simpel och snabb och brukar vara populärt :)

-

Carmarino
2018-04-15 15:57
#2

Det här är en av mina favoriter.

Kycklingfilé i ugn
6–8 portioner

Ingredienser:
ca 1 kg frysta kycklingfiléer
1–2 msk kinesisk soya
0,75 dl (75 g) flytande eller smält smör
5–10 dl grädde
1–2 msk kycklingfond
1 tsk – 2 msk Dijonsenap (efter smak)
1–2 msk sweet chili
1–2 tsk sambal oelek
1–2 msk krossad, valfri peppar
Chiliflakes och Tabasco efter smak
(Denna maträtt kan man smaksätta som man vill. Tillsätt det du tycker om och testa dig fram.)

Gör så här:
Lägg de frysta filéerna i en eldfast form.
Blanda ingredienserna till såsen och tillsätt grädde.
Häll detta över filéerna.
Ställ in formen i kylskåp över natten, eller låt stå i rumstemperatur 4–5 timmar.
Sätt ugnen på 225 grader.
Ställ formen i mitten av ugnen 35–45 minuter.
Kontrollera att filéerna är genomstekta.
Servera med antingen ris, potatis, kamutvete eller bulgur, och grönsaker.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

emeliiiiieee
2018-04-15 16:01
#3

Gör ungefär som #1 men istället för philiadelphia så har jag bara vispgrädde, broccoli, grönsaksbuljong, lök, paprika. kokar tills des precis kokat ihop.

Fridaaaa
2018-04-15 16:04
#4

#3  Kål och lök går bort för mig :) 

#1 & #2 tack :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

emeliiiiieee
2018-04-15 16:06
#5

#4 lök är inget måste att ha i utan jag har i det bara för jag älskar lök haha :D

Fridaaaa
2018-04-15 16:09
#6

#5 Broccoli är kål så försvinner med :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
JMW
2018-04-15 16:26
#7

Vad festligt! Jag satt tidigare och letade efter nåt kul med kyclingfilé och hittade ett recept jag faktiskt tänker tillaga idag. Du kan ju strunta i löken vid serveringen.

https://www.ica.se/recept/kycklingwraps-med-fetacreme-713665/

Fridaaaa
2018-04-15 16:30
#8

#7 Ser gott ut! :) Men dessvärre försvinner både chili och vitlöken, så vet inte hur gott det blir av det hela då eller om man kan ha annat stället :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

JMW
2018-04-15 17:03
#9

Marinera strimlorna i något som du kan äta eller så steker du strimlorna med någon god krydda och använder i din wrap. Det är ju inget måste att använda just den här marinaden. Det blir nog gott ändå när du virar ihop med den goda såsen.

JazzBass
2018-04-16 09:31
#10

Koka quinoa enligt instruktionerna på paketet. Skär en paprika i små tärningar, och eventuellt andra milda grönsaker enligt vad du äter (t.ex. zucchini?). Fräs tärningarna i rikligt med smör och olja i en lite större stekpanna eller traktörpanna/gryta tillsammans med nåt kryddmått torkad ingefära (alternativt nån tesked riven färsk ingefära) och lite gurkmeja för färgens skull. Tärna kycklingfilé, lägg ner i pannan och låt det fräsa med en liten stund. Vänd ner quinoan låt den också fräsa med en stund, och smaksätt med sojasås, helst ljus/japansk. Klart! Försök att inte översteka kycklingen, den blir torr då. Se bara till att det blir genomstekt. (Kött från kycklinglår är bättre i det här avseendet, det blir inte torrt fast det steks länge och hårt).

Gjorde nåt liknande igår då det är mitt favoritsätt att tillreda quinoa, men hade då även i både lök, vitlök, och zucchini och blomkål. Förstår inte själv vad det kan vara i lök som är så hemskt att det är ett no-no för dig. Finhackad och fräst i smör på medelvärme (den ska inte brännas = beskt) märks den knappt, åtminstone konsistensmässigt, men bidrar med en djupare smak till rätten med en dos sötma och umami, och gör att rätten inte blir så torr. Det ska också vara så mycket fett i att det inte blir torrt, men det ska inte ändå vara drypande flottigt. Lagom är bäst. :)

Ingefäran passar perfekt till quinoan som annars kan vara en liten aning besk i smaken, och gör den således betydligt godare utan att själv märkas så mycket. Men se till att också få tillräcklig sälta, det är nästan ännu viktigare för smaken. 

Egentligen hör inte kycklingfiléerna till det här receptet från början, och det kanske är ännu godare att tillreda dem skilt, t.ex. panera och steka. Men igår hade jag i kycklingfiléer i strimlor i quinoafräset och det blev riktigt gott det också, och enklare att svänga ihop. Ett plus med det här receptet är också att det är utmärkt mat att ha i matlåda och ta med till jobbet. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Fridaaaa
2018-04-16 10:27
#11

#10 Jag har känslig mage, så lök & vitlök = inte bra för magen. Samma med kål. Kryddor går bra dock. 

Smakar ingefäran? annars får jag tillsätta något annat då jag inte gillar smaken av ingefära :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: