Annons:
Etikettmatprat
Läst 1209 ggr
DesK
2018-04-15 10:05

Plast, plåt eller papper

Vi blir allt fler som försöker ta hänsyn till miljön, när vi köper och tillreder vår mat. Jag  har blivit lärd att det inte är bra att köpa plåtburkar, för de är numera plastbelagda på insidan. Sedan tar de mycket lång tid att bryta ned och /eller omvandla till nya plåtburkar. Plastburkar bör vi helst skippa helt. Vad har ni övriga här för åsikter och kunskaper kring detta?

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
JazzBass
2018-04-16 14:53
#1

Jag kanske är lite partisk eftersom jag är utbildad inom plast och jobbar i plastbranschen, men jag håller på att plasten är det bästa i många fall, inte minst för miljön. Koldioxidavtrycken är oftast överlägset lägst för plast jämfört med så gott som alla alternativ (*, så plasten har oförtjänt dåligt rykte som miljöbov då de snarare är klassens primus. Dessutom skulle jag vilja säga det är vanskligt att tala om all plast som  bara "plast" då det är fråga om en hel och mycket stor materialgrupp. Vi är tusen gånger bättre på att skilja på olika metaller än vi är på att skilja på olika plaster, vilket ofta kan vara precis lika viktigt. Nåja, kan skulle kunna fortsätta på temat rätt länge men kanske bäst att hålla det lite kortare (skrev redan ett riktigt långt inlägg som jag raderade). Det jag ännu vill säga om plaster är att vi måste bli bättre på att se till att de inte hamnar på fel ställe då de gjort sitt. Plasten bör så gott som undantagslöst återvinnas i form av energi, liksom de 96 återstående procenten av all olja som inte först fått användning som plast. En promenad längs valfritt dike, eller en utflykt efter valborg till valfri park, gör dock inte gott åt mina förhoppningar om mindre mikroplaster ut i naturen. Vi är otroligt bra på att skräpa ner. 😢