Annons:
Etikettmatprat
Läst 1209 ggr
DesK
2018-04-15 10:05

Plast, plåt eller papper

Vi blir allt fler som försöker ta hänsyn till miljön, när vi köper och tillreder vår mat. Jag  har blivit lärd att det inte är bra att köpa plåtburkar, för de är numera plastbelagda på insidan. Sedan tar de mycket lång tid att bryta ned och /eller omvandla till nya plåtburkar. Plastburkar bör vi helst skippa helt. Vad har ni övriga här för åsikter och kunskaper kring detta?

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
JazzBass
2018-04-16 14:53
#1

Jag kanske är lite partisk eftersom jag är utbildad inom plast och jobbar i plastbranschen, men jag håller på att plasten är det bästa i många fall, inte minst för miljön. Koldioxidavtrycken är oftast överlägset lägst för plast jämfört med så gott som alla alternativ (*, så plasten har oförtjänt dåligt rykte som miljöbov då de snarare är klassens primus. Dessutom skulle jag vilja säga det är vanskligt att tala om all plast som  bara "plast" då det är fråga om en hel och mycket stor materialgrupp. Vi är tusen gånger bättre på att skilja på olika metaller än vi är på att skilja på olika plaster, vilket ofta kan vara precis lika viktigt. Nåja, kan skulle kunna fortsätta på temat rätt länge men kanske bäst att hålla det lite kortare (skrev redan ett riktigt långt inlägg som jag raderade). Det jag ännu vill säga om plaster är att vi måste bli bättre på att se till att de inte hamnar på fel ställe då de gjort sitt. Plasten bör så gott som undantagslöst återvinnas i form av energi, liksom de 96 återstående procenten av all olja som inte först fått användning som plast. En promenad längs valfritt dike, eller en utflykt efter valborg till valfri park, gör dock inte gott åt mina förhoppningar om mindre mikroplaster ut i naturen. Vi är otroligt bra på att skräpa ner. 😢

Konservburkar har ofta (inte t.ex. ananasburkar dock) en plastbeläggning på insidan som kan innehålla bisfenol A, om jag minns rätt. Det är ett skadligt ämne, men jag undrar jag var de skadliga gränsvärdena ligger, för de använda materialen måste ju vara livsmedelsgodkända? Nästan allt kan ju vara giftigt i för stora mängder, även vitaminer. Ju mindre bisfenol A man får i sig, desto bättre förstås, men jag själv orkar inte bry mig så mycket om detta utan köper ganska mycket tomatkross på burk, främst Muttis ekologiska varianter, eftersom jag inte heller hittat sån naturell högklassig tomatkross som jag vill ha i någon annan förpackningsform. (Kanske man borde börja göra sina egna tomatkonserver…?)

Hemma i vårt kök har vi en hel del plastburkar för nedfrysning av råvaror och mat, men jag avskyr att diska plastburkar och de hamnar för lätt uppochner i diskmaskinen också. Därför har vi till vardags istället ett gäng glasbyttor med plastlock som vi använder för förvaring av matrester. Mycket mer praktiskt och hålls bra i diskmaskinen. Men de är sannolikt ett betydligt sämre alternativ ur miljösynpunkt om vi nu inte använder dem i några sekel. (Plastbyttor håller ju ofta i ett eller flera decennier om de inte är gjorda som engångskärl, så glasbyttan måste hålla mycket, mycket längre för att vara ett ekvivalent alternativ ut miljösynvinkel).

(* Läste häromveckan att redan en skiva bröd har större koldioxidavtryck än påsen brödet är förpackad i, att en tygpåse kan ha tusen gånger högre CO2-avtryck än en plastpåse (tji fick flergångsaltenativen där). Därmed inte sagt att man inte ska försöka minska på materialkonsumtionen, för det är absolut ett bra mål och nåt som behöver göras. Men hur man ska göra det på bästa vis är en svårare fråga…

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

DesK
2018-04-19 18:12
#2

JazzBass det du skriver här är mycket tänkvärt, jag skulle gärna vilja läsa din längre utläggning om detta ämne🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Upp till toppen
Annons: