Annons:
Etiketterrådtips
Läst 5247 ggr
tlover
2018-04-09 12:28

Vad göra med gurka?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min man jobbar ju på mataffär och om han står i grönsaksdisken så har han möjlighet att ta hem sådant som annars slängs. Idag kom han hem med två stora lådor med bland annat massa gurkor med"skönhetsfel" (dvs fel grön färg). Vad kan jag göra med några kilo gurka, inte för tids och ork krävande. Om ni får idéer på något annat kan ni också hojta till

l'm back

Annons:
Sindri
2018-04-09 12:33
#1

Jag skulle slänga dem i mixern och frysa in i lagom portioner för att sedan göra t ex gazpacho eller smoothies tillsammans med andra grönsaker/frukter.

Gronstedt
2018-04-09 12:37
#2

Blanda med vitkål och salta in som när man gör surkål. Gurkan ger massor av vätska, vilket kompenserar för att kålen är lite torrare. Eller salta in tillsammans med vilt bladgrönt (om nu något sådant dykt upp hos er än).

Skiva och lägg in i 1-2-3-lag, gärna med kryddor (exempel http://www.spisa.nu/3.13006/recept/pressgurka/).

Riv/tärna och använd i soppor, grytor och andra rätter (kan frysas när den är tillagad).

Riv/tärna, snabbförväll i lite vätska och frys i lagom stora block med vätskan kvar - ger fräschör och "kropp" åt soppor, grytor etc. 

Eller skicka den till mig 😉.

tlover
2018-04-09 12:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

#2 nja alltså det är mer än en meter snö fortfarande så jag får nog nästan ta sista alternativet det var mer än jag trodde först. #1 kanske denna, men vi har ont om plats i frysen men jag kanske får göra gröna smoothies till mellanmål med gurka ett tag, det var ju endel bladgrönt i lådorna också

l'm back

MonicaLagerquist
2018-04-09 12:51
#4

Dela  på mitten kärna ur och stek på hög värme.

Stolt ägare till fem La permer

Effie
2018-04-09 12:58
#5

En gang för manga år sedan gjorde jag gratinerad gurka. Tror jag kokade den lite, delade på längden, skrapade ur mitten, och fyllde med svampstuvning och lite ost på. Trodde det skulle bli supermenlöst (gratinerad kokt gurka…?) men det var inte dumt…även om jag aldrig gjort det igen. Inget man gör med en hel låda gurkor om man inte ska ha fest, men några? Det går att googla recept.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Garm
2018-04-09 13:00
#6

Pressgurka? Vet inte hur länge det håller sig dock.

Annons:
tlover
2018-04-09 13:06
#7

Funderar på nån gurkbaserad sallat till middagen bland annat då det blir en fläskfärssås med tomat och äpple (fanns även mycket av det i lådorna) men då är frågan. Aubergine i den såsen eller inte?

#5 #4 Tänkte faktiskt om man kunde göra en varm gurkrätt. Jag tycker ju om gurka i nudelsoppa

#6 Kanske passar det till färssåsen

l'm back

parsley
2018-04-09 13:16
#8

Ett recept på fläskfilé med gurka i såsen. Se det som inspiration, om receptet innehåller ingredienser som du av någon anledning inte äter.

https://www.hemtrevligt.se/icakuriren/recept/syrlig-flaskfile/

tlover
2018-04-09 17:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Det blev inte pressgurka till middag men två sallader med gurka, en krossad gurka med dill och en vanlig grönsallad. För övrigt kom vi under 5:- per portion inklusive pasta, färs och efterrätt Edit, det enda köpta var färsen, pastan, vissa kryddor och grädden till efterrätten

l'm back

DesK
2018-04-10 07:25
#10

#9 Det ser jättegott ut och waow så billigt du kom undan 🙂 Jag hade garanterat gjort en inläggning med salt, vitlök, färsk chili, dill. Den gör vi ofta här hemma, påminner om den inlagda gurkan man kan köpa i många invandrarbutiker.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MonicaLagerquist
2018-04-10 09:18
#11

Vilken tur ni har som kan få gratis mat.

Stolt ägare till fem La permer

tlover
2018-04-10 09:21
#12

#11 Det behövs denna månad. Tycker det är bra på många sätt. Mycket slängs för att det är fult (så ingen köper det) men fullt ätbart och det är kanske bara lite men en hjälp mot svinnet.

Oftast jobbar han ju i kolonial (skafferivaror) så det blir inte jätteofta vi får mat såhär (dom som vanligtvis jobbar i frukten tar vad jag förstått inte hem men många tror ju att det rent kan vara farligt att det ändrat färg lite el så

l'm back

MonicaLagerquist
2018-04-10 09:25
#13

I Uppsala finns det en affär där man kan köpa frukt och grönt väldigt billigt. Där skär man bort det dåliga och säljer resten till väldigt bra pris. Sommartid handlar vi ofta på Vaksalatorgs grönsaksstånd.Där har de ett bord där de säljer frukt och grönt som är lite skadat Parika för 5 kr kilot osv.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
tlover
2018-04-10 09:29
#14

#13 Sånt är smart, jag skulle handla där. Jag håller alltid ögonen öppna efter "50% kort datum" och liknande, både för ekonomin och svinnets skull.

Jag kom på igår att större mataffärer som är stor nog att koppla restaurang till borde laga mat av svinnet, det behövs ju däremot en kreativ kock för att kunna göra så dagligen

l'm back

Surpan
2018-04-10 10:46
#15

Vår lokala butik säljer också ut en massa frukt och grönt billigt. Superbra. 

#14 Jag läste för ett tag sen om en butik som gav sitt svinn till en pensionär som lagade mat på det och gjorde till portionsförpackningar som sen såldes som matlådor i butiken. 🙂

/Surpan

Scorpio97
2018-04-11 10:50
#16

#13 Den butiken har jag missat, skulle du kunna säga vad den heter eller vart den ligger? Lät ju väldigt bra om man kan både minska svinnet och äta billigare grönsaker :)


//Jessie

MonicaLagerquist
2018-04-11 10:56
#17

Stolt ägare till fem La permer

MonicaLagerquist
2018-04-11 10:57
#18

Vi köper även räkor på Nelins en fem kilos låda för 400 kronor.

Jättefina stora frysta räkor.

Stolt ägare till fem La permer

Scorpio97
2018-04-11 10:58
#19

#17 Tack!


//Jessie

Sarafiaklara
2018-04-11 21:59
#20

#17 Älskat Nelins! Var faktiskt där och handlade idag, deras frysdiskar är ju oslagbara. Jag gillar att pickla gurka med en 123 lag med exempelvis lite chili i.

Annons:
tlover
2018-04-21 09:42
#21

Jag var så stålt att jg kommit ner till 1/4 gurka utan att dom hann bli dåliga…

Då kom min man hem med 12 gurkor till 😂

Men då vi ätit 2-3 gurkor/dag senaste tiden går nog dessa ner också (vi köper mest efter säsong så jag hade glömt att dottern älskar gurka, hon äter det till lunch, middag, mellanmål och kvällsfika bara hon får)

l'm back

Sindri
2018-04-21 11:59
#22

Tzatsiki!!!!! Yoghurten och oljan gör att gurkorna håller sig länge.

tlover
2018-04-21 12:02
#23

#22 Hmm tål inte youghurt. Håller på med att göra kefir däremot, blir det totalt oätligt tror du (har aldrig testat tzatsiki)

l'm back

DesK
2018-04-21 12:30
#24

Det funkar säkert bra med kefir, annars kan du ta någon av de fina veganska ersättningarna. Det har jag gjort, man gör precis som med vanlig yoghurt, låter ghurten rinna av i t ex ett kaffefilter, så att den blir tjock.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Sindri
2018-04-21 12:34
#25

Nej, tzatsiki med kefir kan funka, bara den får rinna av, den är ju inte så krämig som yoghurt.
Så himla synd att det är så svårt och dyrt att köpa getyoghurt i Sverige.

Det kanske går att göra själv? Min City-Gross säljer getmjölk och jag har gjort kefir på den utan problem trots att den är högpastöriserad. Man får kanske blanda i lite grädde för att få den fetare. Går inte det heller?

tlover
2018-04-21 13:28
#26

#25 getmjölk säljs inte här men jag har just fått hem kefiren och då fick jag med riktig oskummad mjölk så det kanske funkar.

#24 Jag har inte hittat någon youghurtersättning som jag tycker är god och ekonomisk. Men jag får testa med kefir. Det värsta som händer är att det inte smakar super men både kefiren och gurkan har jag fått så det är nog inte hela världen heller

l'm back

Upp till toppen
Annons: