Annons:
Etiketterrådtips
Läst 2228 ggr
[nevamisse]
2018-03-28 01:11

Ägg

Ägg som förvaras i kylskåp och med den spetsiga delen neråt, hur länge efter bästföre datum skulle ni äta äggen?

Annons:
Honestyisdead
2018-03-28 01:19
#1

en månad åt minstonde

Scorpio97
2018-03-28 01:25
#2

Jag har ätit åtminstone en månad efter bäst före datum, förmodligen längre (jag kollar i princip aldrig datumet på mat). Och då har jag inte förvarat dom med spetsiga delen nedåt. Titta, lukta, smaka - verkar inget knepigt så äter jag :) Just ägg tror jag man märker väldigt lätt på lukten om dom är dåliga. 

Jag har dock "stålmage" så jag brukar inte vara så noga med det generellt sett. Hittills har jag aldrig blivit dålig av det heller.


//Jessie

Cragan
2018-03-28 02:36
#3

bäst före datum på ägg vad är det 🤪  har egna höns så använder en kopp o kläcker ägg i om jag skall ha mer än ett o nyttjar näsan.
kokta kan dock vara en utmaning men funkar att använda näsan där med fast att kolla så dom ej flyter först kan vara en ide

ägg har dock betydligt längre hållbarhet än vad datummärkning tillåter då 30 dagar är max vad som får sättas
2-3 månader är inga bekymmer generellt för ägg dock vet folk som haft ägg i kyl upp emot 1 år o dom har varit ätbara dock inget jag själv är modig nog att testa

_Fisken
2018-03-28 05:32
#4

Varför skrev du (TS) "spetsen nedåt"?  Förändrar det hållbarheten eller? Nu blev jag nyfiken.

Vad gäller hållbarhet så går jag på det Konsumentverket (eller vem det nu var) sade och det var att du inte bli sjuk av gammal mat. Smak och konsistens förändras och matens bäst-före kollas bäst med smak o luktsinnet.

JazzBass
2018-03-28 07:37
#5

Äggen är alltid svängda med spetsigare änden neråt i förpackningen. Jag tror det är nåt med att gulan hänger mer i mitten på det viset. Dessutom finns det oftast en större eller mindre luftbubbla i den trubbigare änden och den ska ju helst inte börja vandra genom ägget utan hållas där den är.

Jag skulle äta äggen så länge de inte flyter upp om man lägger dem i vatten. Står de  på den spetsiga änden men ändå hålls på bottnen av kastrullen så är de ännu ok enligt mina empiriska studier. 😛

Har nog ätit kylskåpsförvarade ägg som varit ett par månader över bäst före, t.ex. om jag nån gång lämnat ett paket på stugan för att vid en senare tidpunkt när jag återigen besöker den använda resten. 

Datumstämpeln utgår från att äggen förvarats i rumstemperatur. Köper man ägg med kort datum lönar det sig nog alltså att försöka konsumera äggen någorlunda snabbt, men om äggen läggs i kylskåpet som någorlunda färska håller de nog väldigt länge.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

tlover
2018-03-28 08:08
#6

Om du ska använda ägget i matlagning (dvs knäcka det) så kan du knäcka det i ett glas och lukta först. Ett dåligt ägg känns på lukten

l'm back

Annons:
[nevamisse]
2018-03-28 10:27
#7

Jag kokar äggen nu, jag är riktigt förkyld så jag kan inte lukta som vanligt, men de stannade på botten av kastrullen i alla fall och bäst före var 10 mars. Tror jag har ätit ägg som varit 3 veckor efter bästföre datumet några ggr tidigare.

#4 Jag kommer inte ihåg exakt varför man ska ha äggen med spetsen neråt, har alltid haft det så efter att jag fick lära mig det, men det är något med gulan. Gör man åt äggen snabbt spelar det säkert ingen roll, men hos mig kan äggen bli bortglömda i perioder och då vill jag gärna ha gjort allt för att de ska hålla länge.

Carmarino
2018-03-28 13:38
#8

Här är en förklaring till varför äggen ska förvaras med spetsen neråt: https://www.allas.se/ska-aggen-forvaras-med-spetsen-nedat/. Det står också att hållbarheten ökar till minst två månader om de har spetsen neråt.

Brukar alltid kolla i kartongen i affären. Det är väldigt ofta att den spetsiga änden är uppåt, så då vänder jag dem rätt, och kollar samtidigt så att det inte är några sprickor i dem. Ibland har det hänt att något ägg har en liten spricka, så att vitan läckt ut och ägget är fastklistrat i kartongen. Inte så kul att upptäcka det när man väl har kommit hem.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[nevamisse]
2018-03-28 14:05
#9

#8 Tack! Samma här, ofta får man vända på äggen i kartongen.

Sofy
2018-03-29 10:50
#10

Skulle äta äggen långt efter utgångsdatum. Det är bara att lägga dem i vatten - flyter äggen är de gamla annars knäcka och lukta.

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

Maria
2018-03-29 11:17
#11

Jag har aldrig ens kollat datumen på ägg.

 Ett dåligt ägg går inte att missa😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[nevamisse]
2018-03-29 18:26
#12

#11 Har också tänkt så att ett dåligt ägg inte går att missa, men med denna förkylningen så lovar jag att det hade gått 😃

MonicaLagerquist
2018-03-30 14:40
#13

#12 Rutna ägg går nog inte att missa trots snorig näsa och tappad lukt/smak

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Upp till toppen
Annons: