Annons:
Etiketterdryckerövrigt
Läst 996 ggr
[Devya]
2/22/18, 4:01 PM

Smoothies

Jag visste inte riktigt vart jag skulle posta den här tråden men tänkte satsa på Matlust. Jag har nyligen börjat laga smoothies så att jag dricker en smoothie om dagen, oftast då som frukost. Jag skulle jättegärna vilja få lite tips på vad för sorts smoothies som är goda. Nu fiskar jag helst efter grönsakssmoothies som helst har någon frukt i sig. Jag är jättedålig på att få i mig grönsaker men om jag lägger det i en smoothie med någon frukt eller bär som har en stark smak, så fungerar det riktigt bra. 

De smoothies jag för tillfället gör är:
Avokado-spenat-banan
Banan- Spenat
Broccoli - jordgubbar
Blomkål och jordgubbar

Med andra ord har jag inte kommit särskilt långt! Jag behöver få in mer variation då det gäller grönsaker och frukter.

Jag är en "creature of habits" så brukar hålla mig till sådant som fungerar bra men känner nu att jag verkligen borde variera bra mycket mera än vad jag gör.

Annons:
JazzBass
2/22/18, 4:23 PM
#1

Är inte nån hejare på smoothies, men avokado är gott och nyttigt och funkar utmärkt i både söta och mindre söta smoothies. Mango är också en utmärkt smoothiefrukt och nästan alla bär funkar. Den bästa drycken att ha i smoothie tycker jag annars är Oatly havredryck. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

DesK
2/22/18, 6:23 PM
#2

Spenat, mangold, gurka, rödbetor, persilja selleri är andra bra grönsaker att ha i smoothies, samtliga blir goda med något syrligt, exvis lime eller citron. Jag testade idag att blanda banan, spenat, ruccola, lime och lupinyoghurt. Det blev gott 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Devya]
2/22/18, 7:45 PM
#3

#1 Jo, avokado tycker jag om att använda minst en gång i veckan, eller ja det blir två gånger i veckan för då jag väl lagar smoothies blir det två stora glas.

Mango borde jag försöka experimentera lite mera med men undrar då vad för sorts grönsaker jag borde ha i.

#2 Mangold har jag aldrig ens testat på tidigare. Selleri har jag varit sugen på att testa. Ruccola har jag inte ens tänkt på att man kan använda! Det måste jag införskaffa imorgon!

Tack så jättemycket för era fina tips. Jättekul med lite inspiration! Jag ska definitivt använda mig av era tips. :)

DesK
2/22/18, 8:21 PM
#4

Berätta gärna här i tråden, vad du kommer fram till! 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

RosaYlva
2/22/18, 8:51 PM
#5

Säger också tack för tipsen. Skall handla lite imorgon så kanske det blir något.

Bästaste hälsningar. Hjärta

 RosaYlvas personliga blogg

[Thiah]
2/23/18, 9:13 AM
#6

Jag fyller frysen med allt möjligt i bärväg och blandar sen friskt. :) Frusen spenat, avokado, blåbär, hallon/jordgubbar samt vinbär är en favorit hos grabbarna. Men jag har även i nässelpulver, solrosfrön, linfrön mm efter behag. Har även ibland i turkisk yoghurt. Mjukar upp det med köpejuice(av snålhet) eller mandelmjölk. Mums mums

Annons:
[Devya]
2/23/18, 9:24 AM
#7

#6 Jag skulle jättegärna vilja använda mer blåbär men jag får så sjukt dålig mage efteråt så jag får springa till toaletten hela tiden. Så om jag använder blåbär blir det bara 5-10 st. Då får jag endast lös mage och ingen diarre åtminstone.

Olika sorters frön har jag funderat på att lägga i mina smoothies. Funderar även på att sätta i lite havregryn, Ska se vad jag hittar i butiken idag.

Juice köper vi aldrig hem så det blir aldrig att sätta något sådant i mina smoothies. Jag har också fått höra att de innehåller inga nyttigheter utan bara socker så det är en orsak till varför vi inte har köpt hem juice på ett par år nu. Jag använder däremot turkisk yoghurt eller vanlig naturel yoghurt. Jag tycker det fungerar alldeles utmärkt. Frukterna/bären ger så mycket smak att inget annat är riktigt nödvändigt. Ibland kan jag dock sätta i lite kardemumma i mina avokado smoothies. Tänker experimentera lite mer med kryddor såsom kanel, cayennepeppar och kardemumma.

Jag berättar senare vad för sorts ny smoothie jag har prövat på. :)

JazzBass
2/23/18, 9:34 AM
#8

Vad som funkar är också lite beroende på vad man har för mixer. Själv har jag bara en riktigt billig sådan, och den klarar inte av att mixa allt alls så bra som jag skulle önska. Speciellt hårda och/eller fibriga grönsaker som grönkål blir inget vidare eller går inte alls att mixa, och citrusfrukter funkar inte heller når bra om man inte är väldigt noga och skalar även klyftorna. Här får man vad man betalar för. Ett tips om man inte har nån speciellt kraftig mixer är att mikra, ångkoka eller fräsa grönsakerna innan mixning för att mjuka upp dem. En gång hade jag bl.a. smörfräst lök i en smoothie och den blev otroligt gott, men tyvärr minns jag inte längre alla ingredienser.

Passerade tomater eller tomatjuice borde man också kunna använda till salta grönsakssmoothies. Kanske borde testa en sådan med fräst lök igen, kanske också fräst selleri och/eller zucchini. Bloody Mary är ju jättegott så varför inte? Ha i lite oregano också så smakar det flytande pizza. 😛

Vill återigen lyfta fram att använda oatly som vätska till traditionella smoothies. Det slår allt annat jag provat med hästlängder tycker jag.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[Devya]
2/23/18, 9:42 AM
#9

#8 Spännande tips! Vet dock inte om jag vågar mig på att laga grönsakssmoothies som inte har några frukter eller bär i sig. Kanske det fungerar bättre om jag äter det som en soppa isåfall och gör den varm. Hmmmm…

Mina smoothies kan ibland bli liite klumpiga eftersom jag har en billig "blender"men det har jag inget emot.  Så här blir det inga smoothies med ångkokta grönsaker. Jag vill försöka bibehålla så många vitaminer som möjligt och har hört att det görs bäst om de är råa (dock inte alla grönsaker tydligen).

Jag måste dock säga att dina tips var väldigt annorlunda och spännande. Jag tror jag kanske kan laga någon sorts pannkakssmet av det där. Jag brukar nämligen laga spenatplättar då jag råkar ha för mycket spenat över som jag måste använda asap, så kanske jag kan göra något liknande med enbart "grönsakssmoothies" och bara adda lite ägg och mjöl och tadaa, en ny sorts smet som jag kan kasta i pannan. :D

JazzBass
2/23/18, 10:09 AM
#10

Banan funkar ju till så gott som allt, och banan och avokado är också jättegott tillsammans. När våra barn var bebisar gav vi dem "bananokado" ibland, vilket var väldigt uppskattat, alltså banan och avokado som man mosat ihop med gaffel. 🙂

Ingen dålig idé att göra såna där pannkakor! Tror jag ska prova det också vid nåt lämpligt tillfälle.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Sofy
3/29/18, 11:32 AM
#11
  • Morot eller rödbeta, äpple, apelsin, ingefära

  • Avokado, äpple, bladspenat, grönkål, ananas, banan, kiwi, citron, valfri mjölk

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

Upp till toppen
Annons: