Annons:
Etikettrestauranger-kaf-er
Läst 1748 ggr
JazzBass
2/20/18, 1:44 PM

Michelinguiden 2018

Michelin släppte häromdagen sin uppdaterade lista på högklassiga restauranger i de nordiska länderna: https://guide.michelin.com/dk/news-and-views/nordic-michelin-guide-2018-results-full-list/news

Bland annat tilldelades restaurangen Frantzén i Stockholm maximala tre stjärnor från deras tidigare två, och en restaurang i Skåne fick två stjärnor. Finland fick en till stjärna och tappade ingen, men vi får här nöja oss med enstjärniga restauranger, och alla fyra ligger (tyvärr, för min del) i Helsingfors. Alla stjärnrestauranger är säkert väl värda ett besök dock.  🙂

Själv har jag aldrig ätit på nån Michelinrestaurang men det står väldigt högt på min önskelista bara ekonomin och livssituationen tillåter det. Jag attraheras väldigt mycket av innovativ matlagning och älskar riktigt, riktigt god mat som är genomtänkt till minsta saltkornet. 😛  

Hur är det med dig, har du någon erfarenhet av Michelinrestauranger? 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
Tjeja
2/20/18, 2:05 PM
#1

En måltid på Franzen kostar idag 3000 kr exklusive dricka för en person.  Förfärligt dyrt men ändå inte värre än att vem som helst som har drömmen att prova en gång faktiskt kan spara ihop till ett tillfälle. 

Fast nu efter stjärnlyftet kommer säkerligen priset justeras uppåt  ytterligare förstås.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

oh-la
2/20/18, 2:41 PM
#2

Har varit på två, SK mat och människor och Thörnströms kök. SK var en varierande upplevelse. Vissa rätter på avsmakningsmeny om 8 rätter var kanon, andra var sådär. Där tog jag bara 4 av 8 viner i vinpaketet vilket kanske var en miss. Min man som tog alla 8 viner var inte helnöjd med matchningen dock. Thörnströms kök var den mest fantastiska matupplevelse jag varit med om från start till mål. Välkomponerad meny, fantastiska smaker, otroligt duktig personal och vinerna passade perfekt till varje rätt. Jag och min man planerar en tripp till Köpenhamn i sommar, bara vi två utan barn, för att prova Geranium. Sedan har vi planer på att åka uppåt till Fäviken, och Bhoga ligger väl på listan ockaå eftersom vi ändå bör i Göteborg.

JazzBass
2/20/18, 2:45 PM
#3

#1 - Ja inte är det ju billigt,  men jag håller med om att det ju ändå inte alls är oöverkomligt att spara ihop till om det är nåt man är riktigt intresserad av. Det kan väl jämföras med att spendera pengar på resor, och såna kostar ju ofta flerdubbelt mer. 

Mina föräldrar åt på Michelinrestaurang (antagligen enstjärnig) när de var i Bilbao på semester för några år sen då farsan fyllde 60, och sade att det var helt gudomligt gott!

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Carmarino
2/20/18, 2:48 PM
#4

Har aldrig varit särskilt imponerad av "fine dining", och blir mest irriterad när jag ser alla "konstfulla" (konstiga tycker jag) uppläggningar. Det verkar som om så gott som alla börjar med att de häller ut en klick sås på tallriken. Sedan drar ut klicken som ett streck tvärsöver tallriken och staplar all mat ovan på strecket.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tjeja
2/20/18, 2:55 PM
#5

#4 😃 Tja lite så är det kanske… men sedan skall det ju smaka gott också och inte bara vara konst(igt)fullt upplagt! 😉

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Carmarino
2/20/18, 3:07 PM
#6

#5 Ja, det är ju en fördel om det smakar gott också. 😃

För min del är det största problemet att jag är överkänslig mot så många olika ingredienser och kryddor. På michelinrestauranger brukar det alltid ingå väldigt många av dessa i deras rätter, så för mig är det bara bortkastade pengar att gå dit och äta. Plus att jag inte tycker om vin. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
JazzBass
2/20/18, 3:25 PM
#7

#2 - Kul! Aldrig hört om de där ställena, men de låter fantastiskt bra! Germanium skulle vara häftigt att besöka nån gång, likaså Noma, men jag undrar vart den tagit vägen på listan? Den hade väl tre stjärnor nåt tag?

#4 - Förstår den synen också. Jag har väl tyckt lite lika själv tidigare, men har blivit betydligt mer intresserad av fine dining på sistone, speciellt efter att vad jag sett deltagare och framstående gästkockar skapa i Masterchef Australia. Det är ett fantastiskt bra och inspirerande program! Har följt de tre senaste säsongerna från början till slut, á 65 avsnitt på minst 1 timme per styck. Otroliga kreationer som de lyckas få fram på kort tid, gång på gång. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Carmarino
2/20/18, 3:53 PM
#8

#7 Noma har varit stängt sedan nyårsafton 2016, men öppnar igen nu i februari.

Har bara sett lite av Masterchef Australia, men en hel del av den brittiska Masterchef (som är den ursprungliga). Det har dock inte fått mig att uppskatta de fina uppläggningarna mer än tidigare, utan tvärtom uppskattar jag mer de rätter de skapar i början. Alltså innan de når till semifinalerna och därefter. De är kanske inte så fint upplagda och dekorerade, men de ser godare ut. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

oh-la
2/20/18, 4:26 PM
#9

Jag måste nog säga att av de restauranger jag besökt är det snarare de mindre fina som försöker bevisa nått med timjankvistar och balsamicosirap. På de två finare restaurangerna har allt som legat på tallriken funnits där av en anledning och man har sett vad man äter. Inget onödigt krams, inget högfärdigt såskladdande. Det enda va att vi i sällskapet på SK, som jag inte var lika förtjust i, skojade om att menyn var sådan att den skulle kunna sluta i en äggformad sorbet med ett svävande flarn, och mycket riktigt ;) det var förutsägbart. Gillar man att krypa under skinnet på mästerkockar och har Netflix kan jag verkligen rekommendera chef's table. Där finns även fäviken med i ett avsnitt.

JazzBass
2/21/18, 8:17 AM
#10

#8 - Ok, det förklarar varför Noma inte fanns med i år.

MC Australia tycker jag golvar alla andra varianter av showen jag sett, så otroligt mycket bättre tycker jag. Och deltagarna är alltid snälla med varandra där nere så fokusen hamnar helt på maten snarare än märkliga intriger på sidan om. Lipar

 Tyvärr har jag #9 inte Netflix, men det är inte första gången nån tipsat mig om det där programmet. 

Jag tror också helt på vad du säger #9. Själv är jag också lite småtrött på vanliga restaurangers utbud, och vill helst uppleva nåt lite extra när jag är ute och äter och inte bara oxfilé med potatisgratäng och balsamicoreduktion med en timjankvist över (även om jag älskar timjan).  Sånt kan jag göra själv också med hyfsat resultat. Jag tror jag skulle gilla michelinrestaurangers utbud mycket av samma orsaker som jag gillar riktigt bra jazzmusik. Det är nyskapande, teknisk briljans och ett personligt artistiskt uttryckssätt i perfekt harmoni. Inget onödigt, bara bra musik som förmår överraska mig som lyssnare varje gång.🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Carmarino
2/21/18, 11:25 AM
#11

#10 Den engelska MC är ungefär likadan. Inga intriger och bråk, och domarna skäller inte ut deltagarna heller. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

JazzBass
2/21/18, 12:20 PM
#12

#10 - Ok, låter ju bra! Jag har inte sett den brittiska versionen på några finska TV-kanaler än dock tror jag, och det räcker ganska väl att följa med den australiensiska i fyra månader varje höst. 😛

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Sarafiaklara
3/16/18, 10:50 AM
#13

Jag skulle gärna besöka en Michelinrestaurang men just nu finns inte pengarna och det blir komplicerat att hitta rätt ställe eftersom jag inte äter kött. För den som har Netflix finns också The mind of a chef som följer en kock i flera avsnitt, bland annat Magnus Nilsson från Fäviken. Där får man också följa David Kinch vars trestjärniga restaurang i Kalifornien anpassar menyn utifrån allergier och vad gästerna i förväg anmäler att de inte kan/vill äta.

Annons:
Sofy
3/29/18, 11:00 AM
#14

Låter intressant, har aldrig besökt en Michelinresturang. Gillar inte överprisade snofsiga sammankomster;  brukar få så höga förväntningar att det hela slutar med besvikelse från min del.

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

Lona
4/11/18, 9:28 PM
#15

Insåg att jag faktiskt ätit på flera stycken i Göteborg, bland annat Törnströms, Fiskekrogen, Sjömagasinet, Tvåkanten och 28+. Kan väl tillägga att det är för det mesta inte jag som stått för notan.😉
28+ är helt outstanding! Törnströms var bra, men 28+ slår allt med hästlängder. Deras avsmakningsmenyer…man svävar på någon slags mat-moln✨
Jag skulle aldrig betala flera tusen för en middag, oavsett hur fantastisk den var, men när någon annan bjuder (i det här fallet en kompis pappa) så tackar jag ju inte nej.😊
Ska man gå till en Michelinkrog i Göteborg - gå till 28+! De har till och med lyckats få mig att gilla osten och det har ingen annan hittills klarat!😃


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: