Annons:
Etiketterrådtips
Läst 2701 ggr
[Thiah]
2/20/18, 1:21 PM

Lagra köpeost

Jag har förstått att man kan lagra vanlig,mild,köpt ost för att få lite mer tryck i den. Men är det faktiskt så? Och sätter man den i kylskåp eller rumstemperatur? Fick en gratis 250grams ost så det skulle vara intressant att prova

Annons:
Maria
2/20/18, 1:25 PM
#1

Minns att min svärmor köpte hushållsost, tror jag det var, som de lät stå framme flera månader och de vände den emellanåt. Osten blev som en uppsvälld rund boll. eftersom plasten/höljet satt kvar.

Osten var i alla fall god till slut.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

JazzBass
2/20/18, 1:51 PM
#2

Vill inte vara nån party pooper, men personligen tror jag inte det är värt besväret utan bättre att köpa färdigt lagrad ost om det är det man vill ha. Jag är inte det minsta insatt, men lagrar man själv måste man förstås veta att det inte bildas några oönskade bakterier i/på osten,och se till att den inte möglar. Antagligen krävs också en rätt god kontroll av både temperatur och luftfuktighet. Bäst tror jag också det blir med betydligt större mängder, minst ett kilo antar jag. Men det kunde förstås vara kul att testa nån gång, bara man vet att det inte finns några hälsorisker involverade i processen.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Tant Grön
2/22/18, 5:28 PM
#3

Här kan man läsa om lagring av ost  https://www.alternativ.nu/index.php?topic=25732.0

DesK
2/22/18, 6:16 PM
#4

Jag har lagrat hela vaxade ostar i matkällare, t ex köpte jag en cheddar vid midsommar och lagrade till jul, likaså har jag lagrat vaxad hushållsost och båda har blivit bra. Jag vände dem då och då, smaken djupnade och be blev riktigt goda. Vet att någon här testade att lagra ost i plastpaket i kylen och det funkade visst också 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Grace2009
2/24/18, 9:42 AM
#5

Jag kommer ihåg att jag läste detta i en bok också: https://www.adlibris.com/se/bok/konsten-att-leva-billigt-och-ma-bra-9789163380297 . Jag lånade den på biblioteket då det begav sig. Har dock aldrig provat att lagra ost.

Davbjo
2/24/18, 11:28 AM
#6

Vi lagrar en Boxholms Gräddost mellan varje jul, så när vi lagrat den i ett år öppnas den till jul, och sedan köper vi en ny. Inga problem alls, men jag misstänker att osten ska vara helt vakuumförpackad för att det ska fungera. Vi har den i kylen bara, i grönsakslådan. Vi tycker det är värt "besväret" (den ligger ju bara där), smaken blir väldigt fyllig och trevlig.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Annons:
Sofy
3/29/18, 11:15 AM
#7

Vad häftigt att man kan lagra ost hemma. Det har jag aldrig ens funderat över - det måste testas någon gång i livet.

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

Upp till toppen
Annons: