Annons:
Etikettmatprat
Läst 1109 ggr
Pyttelite
2018-02-16 20:11

Matlust på Bokrean

Så har jag återigen öppnat reakatalogen för att kolla upp utbudet och då fastnade jag för några matrelaterade titlar. Det är mycket gröna kokböcker i år med stort fokus på veganska och vegetarianska rätter.

En bokrea i hälsans tecken!

Den första heter Happy food : om hur mat och lycka hänger ihop och den är författad av Niklas Ekstedt och Henrik Ennart.

Inte en bok fylld av recept utan en friskbok med anknytning till mat - ska bli spännande att få bläddra iden.

"Epidemin av psykisk ohälsa är en folksjukdom som hänger tätt samman med västerländsk matlagning. I Happy Food ser vi hur det mentala välmåendet går att påverka hemma i köket."

https://www.adlibris.com/se/bok/happy-food-om-hur-mat-och-lycka-hanger-ihop-9789188545107

Den andra boken som väckte mitt intresse är Husman : alla de klassiska rätterna (och några bortglömda) av Stefan Ekengren. Det är trevligt att blicka tillbaka på vår traditionella husmanskost. Ibland är den god som den är ibland är den bättre i moderna tappning.

Den här boken fick utmärkelsen Årets Best Chef Book 2016.

https://www.bokus.com/bok/9789127145863/husman-alla-de-klassiska-ratterna-och-nagra-bortglomda/


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
DesK
2018-02-16 21:05
#1

Tack Pyttelite, nu hann du före mig, jag fick reakatalogen igår och har ännu inte hunnit kika i den. Happy food finns redan här hemma 😇

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Pyttelite
2018-02-16 21:17
#2

Vad är ditt omdöme om Happy Food?

Ger den några bra tips eller ska jag leta vidare?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


DesK
2018-02-16 21:24
#3

Det är en bra och sansad bok, Henrik Ennart har skrivit en del böcker tillsammans med Mats-Eric Nilsson och det borgar för skapligt god kvalitet på såväl infon som det generella innehållet. Ännu har jag dock inte lusläst boken, det kräver några fler bad- och eller sängtimmar 🙂😎

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Pyttelite
2018-02-16 21:47
#4

Usch då - somnar man lätt? 😴


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


parsley
2018-02-17 16:38
#5

Happy Food är i huvudsak en faktabok med ett par recept. Den är relativt lättläst, tycker jag och är man intresserad av sambandet mellan kost och hälsa, så tycker jag absolut att man ska läsa den.

Upp till toppen
Annons: