Drycker & Övrigt

Opastöriserad ost?

2018-02-16 08:36 #0 av: DesK

Var kan man köpa ost, som är tillverkad på opastöriserad mjölk, helst i Göteborgsområdet? 

Désirée

Anmäl
2018-02-16 09:02 #1 av: JazzBass

Googlade. Hittade den här butiken i Göteborg: http://hildanilssonost.se/

Det står att de flesta ostarna i deras sortiment är tillverkade av opastöriserad mjölk. Enligt vad jag förstått också annars så görs en stor del av de lite lyxigare ostarna på just sån mjölk. Eller söker du nu uttryckligen en lokalt producerad ost? Gissar i så fall att den här butiken också har det i och med sitt stora sortiment.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Anmäl
2018-02-16 09:12 #2 av: Maria

Åh det är min absoluta favoritostbutik.Skrattar Så himla duktiga och så goda ostar.

/Maria

Anmäl
2018-02-16 09:18 #3 av: DesK

Hur kan jag ha missat den butiken? Funderar Tack snälla JazzBass för tipset Glad

Désirée

Anmäl
2018-02-16 09:23 #4 av: parsley

Det kan finnas opastöriserade ostar i vanliga mataffärer. Länk till en diskussion på kostdoktorns forum, men lite tips på ytterligare länkar.

https://forum.kostdoktorn.se/topic/8460-opastöriserad-ost/

Anmäl
2018-02-16 09:27 #5 av: DesK

Nu hittade jag en butik strax utanför Sollebrunn, Skattegårdens lantost och en butik i Alingsås, Ost-Anders.

Vi kan ju använda den här tråden som en tipstråd för bra ostbutiker i hela landet Glad

Désirée

Anmäl
2018-02-16 09:32 #6 av: parsley

Skänninge utanför Mjölby är inte så stort, men de har en saluhall med diverse delikatesser och ett stadshotell som brukar servera bra mat, med tonvikt på vällagad husman och ett rejält salladsbord. 

Anmäl
2018-02-16 19:50 #7 av: Pyttelite

Om vi ändå är i Östergötland kan jag rekommendera en av Sveriges bästa ostaffärer, Norins Ost.

De har två butiker i Linköping och en i Norrköping.

Man kan också köpa Ostogram från affären.

Det är till och med så att Norins ost levererar ost till Hildas i Göteborg. Glad

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.