Annons:
Etiketterdesserterfruktgodis
Läst 1337 ggr
tlover
2/12/18, 7:10 PM

efterrättspannkakor, recept?

Hur skiljer sig efterrättspannkakor från vanliga pannkakor? Eller är det någon skillnad? Är det kanske bara tillbehören som ändras?

Jag har aldrig ätit det så ja vet inte hur skillnaden är om den finns

l'm back

Annons:
Garm
2/12/18, 7:17 PM
#1

De enda "efterrättspannkakor" jag ätit var av typen amerikanska pannkakor. De görs med socker och bakpulver i smeten. Går även att ha i kanel och annan smaksättning också. Ofta har man florsocker ovanpå dem. Blir lite tjockare.

Tyvärr har jag inget recept i huvudet, men det lär ju finnas massor av recept på internet.

Vet dock inte om det är såna du tänker på, eller mer pannkakor av typen crêpes?

tlover
2/12/18, 7:20 PM
#2

#1 Det är svenska pannkakor/crepes jag tänker på

l'm back

NatasjaHemby
2/12/18, 7:28 PM
#3

Jag har alltid gjort matpannkakor och dessertpannkakor likadant. Brukar göra en sats, äta några pannkakor med t.ex. svampstuvning och spenat eller något annat matigt och sedan avsluta med att äta en pannkaka med t.ex. sylt eller glass 😮

Däremot så har jag ett speciellt recept till mina frukostpannkakor, men det är nog en helt annan historia 🤪

SE*Simbelmynes

tlover
2/12/18, 7:29 PM
#4

Bra då vet jag

l'm back

Kirnzy
2/12/18, 7:31 PM
#5

Av de pannkakor jag har ätit så har matpannkakor och efterrättspannkakor varit gjorda på samma sätt, bara med andra tillbehör. Pannkakor med grädde och frukt eller någon choklad är ju så gott ibland.. :)

Garm
2/12/18, 7:33 PM
#6

#2 Jag frågade min mor lite snabbt om efterrättspannkakor och hon sa att hon ibland har gjort vanlig  pannkakssmet med kardemumma och/eller äppelmos i.

Annons:
Sindri
2/12/18, 7:39 PM
#7

Rivna äpplen eller mosad banan är också gott i.

DesK
2/12/18, 7:41 PM
#8

Jag har förstått att många svenskar ser vanliga pannkakor med sylt och grädde som en helt vanlig middagsrätt. För mig känns det helgalet. Däremot är det väl okej med sådana pannkakor, efter en lättare soppa.  Matiga pannkakor fyllda med grönsaker,  kött, fisk eller skaldjur kan ju däremot bli en trevlig kvällsrätt🙂 Matpannkakor har jag inget socker i och lite mer salt, efterrättspannkakor har jag lite socker  och vanilj i 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

ivanhoe81
2/12/18, 8:36 PM
#9

#8 jag är uppväxt med att sådana pannkakor är maträtter och creps som är fyllt med något är efterrätt Samma med våfflor

tlover
2/12/18, 9:14 PM
#10

#9 Det kan vara olika har jag märkt, jag är uppvuxen med att våfflor är gofika/efterrätt och min man är uppvuxen med att det är mat (med grädde och sylt).

Pannkakor (med sylt) är mat hos båda däremot (men han kallar pannkakor för plättar)

l'm back

ivanhoe81
2/13/18, 6:28 AM
#11

#10 plättar är ju minipannkakor vad jag vet om Vi hade alltid smör och socker på våra pannkakor och våfflor

tlover
2/13/18, 6:43 AM
#12

#11 jo här med men där min man kommer från så är plättar det som vanligtvis kallas pannkakor. Det de flesta kallar plättar kallar dom för småplättar och pannkaka enligt dom är det de flesta kallar ungspannkaka

l'm back

[Devya]
3/9/18, 9:21 AM
#13

#12 Kommer din man från Finland? :)

Annons:
tlover
3/9/18, 9:28 AM
#14

#13 Nej från Sorsele

l'm back

[Devya]
3/9/18, 9:30 AM
#15

#14 Ahh, ok, för i Finland är det nämligen likadant angående plättar och pannkakor. Åtminstone där jag kommer ifrån. :) Därför gissade jag på Finland!

tlover
3/9/18, 9:32 AM
#16

#15 Här uppe finns det mycket finskt och ryskt så det kanske har med det att göra. Jag ska vara 1/32 Finne har jag för mig tex

l'm back

MonicaLagerquist
3/20/18, 9:17 AM
#17

Nu blev jag ju pannkaksugen.

Min svärmor serverar de till efterrätt med glass och apelsinlikör.

Stolt ägare till fem La permer

Upp till toppen
Annons: