Annons:
Etikettmatprat
Läst 820 ggr
DesK
2018-02-08 16:01

Snart är det Fettisdagen

I år infaller fettisdagen den 13 februari. Inne på Matbröd har vi en artikel om denna dag och länkar till några bra recept, nu även länk till ett veganskt recept 🙂

Hur äter ni helst era semlor?

https://matbrod.ifokus.se/articles/4d712e7ab9cb46221d04495d-semlor-lite-historia?discussions-1

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
JazzBass
2018-02-09 08:13
#1

Med mandelmassa. Jag blir alltid så besviken, så besviken, om jag upptäcker sylt i min semla (eller fastlagsbulle som vi säger här hos oss). 

😃

Det är helt enkelt mandelmassan som gör fastlagsbullen tycker jag. Dock så såg häromåret  ett tips inne på Taffel om att blanda blåbärssylt, mandelmassa och urgröpet från bullen och ha som fyllning under grädden, och det var faktiskt jättegott! Själv vill jag också ha i lite Disaronno (mandellikör), och gärna lite rostad koriander. Passar perfekt tycker jag. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Scorpio97
2018-02-09 14:31
#2

Semla är ingen större favorit för mig, även om jag älskar allt som är sött. Hade lika gärna kunnat äta mandelmassan och grädden (om den är osötad) för det är egentligen det jag tycker är gott. Om jag äter semla blir det oftast en av mammas hemmagjorda. För att det ska vara en semla ska det för mig vara riktig mandelmassa, riktig och osötad grädde samt kardemumma i degen. Sen kan det ju vara roligt med dom här nya varianterna, men jag tycker inte det är semlor egentligen. 

Senaste åren har jag oftast låtit bli, för jag undviker sötsaker och semlor är inte så gott att det är värt det för mig.


//Jessie

DesK
2018-02-09 15:21
#3

Jag var visst lite otydlig ovan 😎 Vad jag frågade var hur ni äter era semlor, äter ni dem med varm mjölk i djup tallrik, eller äter ni dem som vanligt kaffebröd? 

Jag instämmer med er om att en semla är en vetebulle med kardemumma, fylld med mandelmassa, blandad med urgröpet och vispad, osötad grädde. Själv äter jag helst semlan med varm mjölk - hetvägg, men jag äter max en sådan om året.

JazzBass det låter ju spännande med Disaronno i 😛 och varianten med blåbär låter också gott. Rostad koriander har jag aldrig ätit.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Scorpio97
2018-02-09 15:51
#4

#3 Jag äter det som kaffebröd. Har aldrig testat med varm mjölk, och tycker inte det låter så lockande heller :) Har väldigt svårt för vissa konsistenser och det måste bli mjukt/geggigt ganska snabbt?


//Jessie

JazzBass
2018-02-11 20:43
#5

Serveras den med varm mjölk kallas den väl hetvägg?  Det är ytterst ovanligt här dock, dom brukar uteslutande ätas som kaffebröd. Minns bara att mina farföräldrar en gång i tiden bjöd på hetvägg. Ingen höjdare dock tyckte jag. 

Själv äter jag locket först med lite av grädden, sen tar jag mig an själva bullen med all grädde och mandelmassa. Tycker lite som Scorpio97 att själva bullen inte är så märkvärdig, så den får gärna vara ganska liten,  och locket får inte vara en för liten del av hela bullen heller. Det kan nästan inte bli för mycket grädde eller mandelmassa tycker jag, men märker nog om det är för lite av det goda. 😛

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Pyttelite
2018-02-16 19:53
#6

Jag åt årets första semla igår och det var inte någon positiv upplevelse - fuskgrädde och fuskfyllning - usch!! 😕

Bäst är att göra själv till och med på halvfabrikat (köpt bulle) hade varit bättre.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Upp till toppen
Annons: