Annons:
Etiketterdryckerövrigt
Läst 2189 ggr
DesK
2/4/18, 2:02 PM

Kryddväxter i köket

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Äntligen har jag ett miniväxthus i köket 🙂 Jag köpte ett enkelt miniväxthus och min gubbe satte hjul under det och lysrör i det. Det finns färdiga sådana växthus att köpa, men det blev avsevärt billigare att göra så här 🙂 

Nu ska jag försöka bli självförsörjande på kryddväxter. Just nu finns det ingefära, basilika, persilja, blommor och ett antal frösådder i mitt lilla växthus.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Pyttelite
2/4/18, 2:10 PM
#1

Nyskördat direkt i salladen - vilken bra idé! 🙂


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


DesK
2/4/18, 2:12 PM
#2

Där sa du något! Sallat måste jag ju så också 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Pyttelite
2/4/18, 2:18 PM
#3

Då minns jag genast ett fantastiskt recept min bättre hälft använde till ett mycket gott matbröd och det innehåll stora mängder Oregano.

Receptet kom från en känd svensk deckarförfattare men jag minns inte hans namn och receptet var publicerat i deckaren så det var inte någon vid sidan om syssla han hade. 

Det skulle kunna vara Jan Mårtensson men det kan varit någon annan också - får göra lite research och återkomma.

Oavsett är det gott med Oregano i brödet eller i maten och är det dessutom hemodlat är det ännu godare. Glad


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


JazzBass
2/4/18, 2:51 PM
#4

Ingefära?!? 😮

Ser trevligt ut! Jag har ett likadant på terassen, använde det för tomatplantor häromsommaren men det var lite för litet. Skulle vara kul med en sån där örtodling inne, men vi har tyvärr inte plats för nåt sånt. 

Jag skulle gärna odla salvia, dill, timjan, rosmarin och dragon om jag hade ett likadant inne. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

DesK
2/4/18, 4:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

JazzBass ja just precis ingefära 🙂 jag köper ofta ekologisk färsk ingefära och har läst att man kan odla den i kruka inomhus, så nu hade jag en bit som har fått skott, därför testar jag det nu 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

JazzBass
2/5/18, 8:27 AM
#6

#5 - Intressant! Du måste hålla oss uppdaterade på hur det blir. 🙂 Vet du annars om man kan använda det som växer ovan jord också till nånting, eller är det enbart roten som är användbar?

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
DesK
2/5/18, 9:09 AM
#7

JazzBass om jag har fattat rätt så kan man äta hela växten och den lär visst dofta ljuvligt, när den blommar. Självklart håller jag er uppdaterade på vad som händer med mina odlingsförsök.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

JazzBass
2/5/18, 11:39 AM
#8

#7  -  👍

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

parsley
2/16/18, 9:27 AM
#9

Vilken bra idè.  Odlar du i jord eller har du någon form av hydroponisk (heter det så?) odling med vatten och näringslösning?

Ett tips när det gäller ingefäran. Den växer på bredden och inte vertikalt ner i jorden, så den kan vara lite kinkig att plantera om. Jag skadade min förra året och ska försöka driva en i ett gammalt mjölkpaket i år. Tänker mig det är lättare att plantera om den om man bara kan riva bort den gamla krukan / mjölkpaketet och inte behöver ta upp den ur en vanlig kruka.

DesK
2/16/18, 9:37 AM
#10

Det som finns där nu är i jord, men jag har tänkt köpa en platta för hydrokultur till en hylla. Det där med ingefäran, att den växer på bredden, tänkte jag ju inte på😊 får försöka hitta ett vidare kärl att sätta den i snarast.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Sofy
3/29/18, 11:40 AM
#11

Vad roligt med växthus. Jag vill också ha…tusan vad jag längtar till eget boende.

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

Pyttelite
6/6/18, 1:06 PM
#12

Hur har det gått med kryddväxterna är de sedan länge uppätna eller lever dom och frodas som aldrig förr i den goa värmen?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


DesK
6/6/18, 1:13 PM
#13

Jag fick löss på dem, så jag flyttade ut dem och de flesta överlevde såpabehandlingen. Så nu får de växa till sig lite där ute.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Pyttelite
6/6/18, 2:02 PM
#14

Löss är ett elände men de trivs nog gott ute i trädgården så är års.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Upp till toppen
Annons: