Annons:
Etiketterrådtips
Läst 2018 ggr
JazzBass
2/2/18, 10:10 AM

Perfekt klyftpotatis

Jag lyckades utomordentligt bra med klyftpotatisen igår, så jag tänkte dela med mig av tekniken jag använde. Tyvärr tog jag ingen bild vilket jag ångrar, men de blev faktiskt fantastiskt fina!

Lägg ugnen på 225 grader (ca 200 om du har varmluftsugn). Skala så många potatisar som du tror du behöver, gärna någorlunda jämnstora. Mjöliga sorter funkar bäst, då blir innanmätet extra mjukt och gott. Skär i så jämntjocka klyftor som möjligt, 6-10 klyftor per potatis beroende på storlek, och lägg genast ner i en bunke med vatten. När du är klar, häll av vattnet och fyll på nytt med vatten och låt stå några minuter. Upprepa gärna en gång till. Den här proceduren driver ut stärkelse ur ytskiktet och kommer göra ytan på klyftpotatisen "glasigare", precis som man vill ha den. 

Dränera igen och torka sen av klyftorna genom att hälla ut dem på ett lager av hushållspapper eller nån lämplig kökshandduk (icke luddande) och lägg ett likadant lager ovanpå och tryck på lite så att fukten absorberas. Torka av bunken också och lägg tillbaka klyftorna i den. 

Häll på rikligt med nån neutral olja (jag använde Urtekrams stekolja av en speciell sorts solros som ger en olja med betydligt högre andel enkelomättade än fleromättade fetter - tål således högre temperaturer bra och är hälsosammare), salta rikligt och ha dessutom gärna i lökpulver, muskot och peppar. Rör om så salt och kryddor sprids ut väl. 

Ta fram en stor ugnsplåt och lägg ett bakplåtspapper ovanpå. Placera klyftorna i rader på plåten med rundade sidan (alltså utsidan av potatisen) neråt och så att de inte rör vid varandra. Fuska inte, du vill ju att alla klyftor ska bli lika fina. (*  Grädda i mitten av ugnen i ca 20-30 minuter tills de är vackert gyllenbruna. Övergrädda inte - efter en viss punkt börjar de torka ut och hårdna, och det vill man ju inte, så smaka hellre på en klyfta genast när de börjar se klara ut, och om den är mjuk inuti så är dom klara. Salta extra vid behov. Häll upp en serveringsskål (de hålls varma bättre så, men försök få dem att ligga så luftigt som möjligt för att behålla sin krispighet) och servera genast.

(* Frun såg när jag tog ut de perfekta klyftisarna från ugnen, och kommenterade genast att pedanten varit i farten!Skrattar Men det var ju också av en orsak jag radat dem snyggt på plåten; dels blir de jämnt och likadant gräddade, dels behöver man inte hålla på och röra om bland dem under gräddningen. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
Magi-cat
2/2/18, 12:27 PM
#1

Det låter mumsigt! 👍

Tack för tips!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JazzBass
2/2/18, 3:59 PM
#2

You’re welcome. 😊 Det var riktigt gott ja. Laxen blev ok också liksom de smörstekta morötterna, men hollandaisen blev skit. 😛 Ingen bra idé att använda smör förädlat till ghee (brynt), men gjorde det för att få bort laktosen. Hade också i för många äggulor. Såsen fick en fadd smak dom inte försvann oberoende av hur mycket citronsaft och salt jag la i. Provade även ha i lite socker och fisksås (som brukar kunna rädda det mesta) med marginellt bättre resultat. Bra iaf att resten blev gott. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

DesK
2/2/18, 8:46 PM
#3

Detta måste jag testa snart! 🙂 Tack för tipset 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Magi-cat
2/3/18, 8:47 PM
#4

Det blev jättegott! 👍

Till dem hade jag grönkålschips:

https://sevendays.vasabladet.fi/bloggar/carolinehognas/gronkalschips-till-fredagsmyset

Jag gjorde variant 2. Dvs brände dem 😭. Man måste verkligen passa noga! (Gästerna började undra vad det var som luktade konstigt. 😃)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JazzBass
2/3/18, 10:57 PM
#5

Vad kul att klyftisarna blev bra! 😊 Grönkålschips provade jag göra en gång, smakade bränt och beskt de också. Tror det bästa verktyget för dom skulle kunna vara en svamptork faktiskt. I ugn bränns ju de tunnaste delarna lätt redan innan de tjockare ens hunnit torka tillräckligt. Jag följde ett recept där ugnstemperaturen skulle vara 150 grader. Borde testa det här med svamptorken istället, inställd på kanske 60 grader, och se hur det blir. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Sarafiaklara
2/8/18, 4:12 PM
#6

Ett tips appropå grönkålschips är att göra dem i mikron. Bara att lägga dem i en bunke, ha på olja och salt och sedan micra. Jag brukar inte sprida ut dem på något fat heller utan låter de ligga i en bunke. Efter någon minut brukar jag röra om och sedan köra någon minut till. Ska erkänna att det inte alltid blir lyckat. Men fördelen är att det är så enkelt så misslyckas första försöket tar det bara några minuter att göra en till omgång,

Annons:
Upp till toppen
Annons: